Menu
Timemanagement / Tips & Tools

Hoe scheid ik werk van privé?

Regelmatig hoor ik mensen in mijn omgeving de vraag stellen ‘Hoe kan ik werk het beste van privé scheiden?’ Doordat we tegenwoordig steeds vaker thuiswerken is het lastig om een lijn te trekken. 

Regels over hoe wij werk en privé gescheiden kunnen houden zijn er niet. Wel zijn er veel tips en trucs die mensen toepassen om te zorgen dat werk en privé bijna niet door elkaar gaat. Daarnaast loop je bij thuiswerken het risico dat werkgesprekken als snel overgaan naar privé gesprekken. Niet zo gek als je bijvoorbeeld gezellig op de bank in de woonkamer zit, aan de keukentafel of op een andere plek waar jouw dagelijks leven zich afspeelt.

3 handige tips om werk en privé gescheiden te houden

  1. Werkkamer: Heb je veel ruimte thuis, richt dan een werkkamer in. Zorg dat hier alles staat wat je nodig hebt: computer, printer, administratie, papier, vakliteratuur. Aan het einde van de dag kan je de deur achter je dichttrekken en werk en privé vervolgens goed gescheiden houden. Mocht je genoeg ruimte hebben, kleed de ruimte dan zo aan dat je hier ook gasten kunt ontvangen. Denk onder andere aan 2 extra stoelen, een kapstok, koffie/thee faciliteiten en een toilet.
  2. Werkruimte: Niet iedereen heeft genoeg ruimte thuis om een hele werkkamer in te richten, het komt veel voor dat mensen aan de keukentafel gaan werken. Om werk dan toch echt goed van privé gescheiden te houden is het ontzettend belangrijk om je werk echt af te sluiten. Klaar met werken? Dan zijn de volgende handelingen belangrijk:
    1. Sluit alles af: mail, zakelijke telefoon en je zakelijke computer
    2. Ruim alles wat met werk te maken hebt goed op, op een plek waar je het niet ziet. Op deze manier kan je je aandacht op andere zaken richten.
    3. Overgangsritueel: Bedenk een overgangsritueel waarmee jij al je thuiswerkdagen afsluiten. Als je van kantoor vertrekt kan dit een stuk autorijden, fietsen of treinreizen zijn.  Als je thuiswerkt kan je bijvoorbeeld denken aan een stuk met de hond lopen of een andere buitenactiviteit.
  3. Maak een planning: Als je thuiswerkt ben je snel geneigd om ‘even iets tussendoor te doen’. Hierdoor raak je al snel het overzicht kwijt. Maak daarom een goede planning waarin je alle onderdelen opneemt: tijd voor het ontbijten, lunchen en bijvoorbeeld een activiteit een half uurtje buiten de deur. Belangrijk, ga je ontbijten, lunchen of de deur uit, laat je werk dan even aan de kant liggen.

 

 

 

(Bezocht 207 keer, 1 bezoeken vandaag)