Thema

Post & Email

Thema

Met de snelheid van internet en social media hebben we tegenwoordig niet zoveel drukwerk meer in de kast liggen. Hoe mooi is het dan dat je een drukker hebt die snel en voor een goede prijs een topkwaliteit drukwerk kan leveren.

Daarnaast vind ik het persoonlijk ook altijd erg leuk om enveloppen een persoonlijke touch te geven. Zo hadden we onlangs nog onze nieuwjaarsactie digitaal maar ook per post verstuurd. Met een envelop kun je dan net even iets meer teasen en dat is dan natuurlijk extra handig als je toch geen voorraad hebt liggen maar juist voor die actie een envelop op maat kunt laten maken en drukken.

Reclameland.be had dat super mooi voor mij gedaan.

De meesten van ons vinden Windows 10 een fijn besturingssysteem. Het heeft veel mogelijkheden en werk snel en gemakkelijk. Echter is er veel commentaar geweest omtrent de privacy rondom Windows 10. 

Als je je privacy wilt vergroten is het slim om de reclame-id uit te zetten. Doe je dit niet, dan geef je als het ware toestemming dat adverteerders mee mogen kijken naar wat jij doet op je systeem.

Hoe zet je de Reclame-id uit?

  • Stap 1: Klik op start en open het menu
  • Stap 2: Klik op instellingen
  • Stap 3: Klik op Privacy
  • Vervolgens kom je in het scherm waar je alle privacy opties kan regelen.
  • Stap 4: Schuif ‘Apps mogen mijn reclame-id gebruiken voor ervaringen met andere apps’ uit.

Wil je helemaal geen instellingen en informatie delen, zet alles schuiven dan uit. In de balk links zie je nog meer mogelijkheden. Mocht je zoveel mogelijk willen beschermen, loop dan ieder onderdeel even door en zet uit wat je uit wilt hebben.

Heb jij wel eens nagedacht hoe jouw e-mails overkomen op andere mensen? Een boodschap wordt niet altijd goed ontvangen als mensen de emotie, gezichtsuitdrukking en stemtoon er niet bij ontvangen. 

De lezer van een e-mail interpreteert een boodschap vaak heel anders dan jij bedoelt. Je moet dus altijd opletten wat je schrijft en hoe je een bepaalde boodschap formuleert. Lezers zijn gevoelig voor boodschappen met een negatieve boodschap.

Hoe vermijd je zo’n negatieve boodschap

Het belangrijkste bij het vermijden van een negatieve boodschap is de woordkeuze. Negatieve woorden zorgen voor een neerbuigende of boze mail. Zie het voorbeeld hieronder:

  • Helaas, de mijlpaal van volgende week lijkt onmogelijk te behalen doordat sommige mensen te laat aan hun werkzaamheden beginnen of problemen veroorzaken die veel tijdverlies met zich meebrengen. “

Maar je zou dezelfde boodschap ook op de volgende manier kunnen verwoorden:

  • “Wil iedereen zijn deel van het project deze werkweek door willen sturen, op deze manier gaan we onze deadline van volgende week zeker halen”

Kijk, dat klink al heel ander hé! Bekijk hieronder de lijst met woorden die je beter kunt vermijden in een e-mail:

  • Helaas
  • Kan niet
  • Probleem
  • Nooit
  • Ondermaats
  • Jij bent de verantwoordelijke
  • Te laat
  • Jammer
  • Dringend
  • Verlies
  • Nooit
  • Mislukt
  • Niet in staat zijn om

Maar welke woorden kunnen we dan wel gebruiken?

  • Vooruitgang
  • Succesvol
  • Waardevol
  • Voordeel
  • Groei
  • Ontwikkeling
  • Progressie

Nog een voorbeeld om het af te leren? Stoor jij je ook zo aan die overvolle koelkast met etenswaren die na een week weg lijken te lopen? Dit kan je op 2 manier formuleren:

Negatief:“Willen jullie al het eten dat je niet consumeert niet in de koelkast willen laten liggen totdat het wegloopt”.
Positief: “Willen jullie aan het eind van iedere dag de overgebleven lunch weer mee naar huis nemen”

Het uitsturen van een persbericht is voor ieder bedrijf en iedere ondernemer een belangrijk moment. Je hebt namelijk een belangrijke ontdekking gedaan, interessante informatie verkregen of iets anders dat de doelgroep niet mag missen. Maar hoe schrijf je nu een goed persbericht? Je wilt natuurlijk wel dat hij door andere bedrijven overgenomen wordt om een zo groot mogelijk bereik te realiseren.

Houd er rekening mee dat mensen het tegenwoordig druk hebben, de ontvanger moet dus zo min mogelijk handelingen uit moeten voeren om het persbericht te lezen. Daarnaast moet het uiteraard ook in een oogopslag duidelijk zijn wat het nieuws is.

[quote align=”center” color=”#6B1144″]Een bericht met “Lees het persbericht over onze nieuwste dienst” is dan ook niet veelzeggend.[/quote]

Hoe schrijf je een goed persbericht die gelezen wordt, verder verspreid wordt en interessant is voor de doelgroep?

  1. Belangrijkste bovenaan: Om de aandacht van de lezer te trekken moeten de zinnen met de belangrijkste informatie bovenaan staan. Om te zorgen dat je geen belangrijke informatie vergeet kan je jezelf de 6-w vragen stellen.
  2. Zet het persbericht in de e-mail zelf: Niks is zo vervelend als eerst een ander bestand te moeten openen of een slecht leesbare tekst. Maak het de lezer zo makkelijk mogelijk door de tekst direct in de mail te typen. Vergeet de mooie opmaak, gekleurde letters, logo’s en achtergrond kleur. De mooie opmaak van het persbericht zou je wel extra in de bijlage toe kunnen voegen.
  3. Selecteer een lijst met ontvangers: Niet iedereen is geschikt als ontvanger van jouw persbericht. Zorg er altijd voor dat het persbericht alleen gaat naar degene die er ook daadwerkelijk iets mee kunnen.
  4. Wees bereikbaar voor vragen: Op de dag van verzending kan je veel vragen ontvangen van lezers. Vragen over bijvoorbeeld het onderwerp of beeldmateriaal. Zorg er altijd voor dat de contactmogelijkheden duidelijk  vermeld staan.  Ook moet er door het bedrijf direct gereageerd worden op vragen.
  5. Juiste toon: Het persbericht moet voor iedereen leesbaar. Ondanks dat vakjargon voor jou misschien niet meer dan logisch is, is dat voor andere ontvangers soms niet.
  6. Onderbouw: Zet in een nieuwsbrief nooit alleen “Dit product is innovatief of uniek” maar onderbouw alles wat je zegt. Slim is zelfs om net genoemde woorden achterwege te laten. Benoem wat er volgens jullie zo uniek of innovatief aan is. De lezer kan dan zelf bepalen wat hij/zij hiervan vindt.
  7. Veel gemaakte fout: Ontvangers niet in bcc zetten: Alle ontvangers horen anoniem te blijven. Zorg er daarom voor dat mailadressen van ontvangers nooit zichtbaar zijn voor andere ontvangers.

 

You never get a second chance to make a first impression! De  uitnodiging van een congres is vaak de eerste kennismaking tussen het congres en de deelnemers. Belangrijk dus om een perfecte uitnodiging te maken. Maar waar voldoet een goede congres uitnodiging nu eigenlijk aan? 

Voorkant: Vermeld op de voorkant waarvoor de uitnodiging is en benoem de locatie, datum en het tijdstip. Eventueel kan je er een foto toevoegen.

Binnenkant: De meeste mensen lezen een pagina, dus ook een uitnodiging via de F-vorm. Ze beginnen met het bovenste gedeelte (vaak de titel), de titel of tekst onder de  bovenste titel en vervolgens alles aan de linkerkant. Zorg ervoor dat hier de belangrijkste informatie genoemd staan. Punten die genoemd moeten worden aan de binnenkant:

  • Doel van het congres
  • Sprekers
  • Programma
  • Toegevoegde waarde voor de bezoeker

Achterkant: Vermeld op de achterkant hoe de deelnemers zich kunnen aanmelden. Kies je ervoor het aanmeld proces zowel online als offline te laten verlopen? Zorg er dan voor dat er zowel een directe link vermeld staat en een inschrijfformulier .

Er zijn natuurlijk veel manier om een congres uitnodiging op te bouwen. Dit is slecht een voorbeeld van een goede opbouw.

 

Als je binnenkort op vakantie gaat, dan snappen wij dat jij degene die jouw taken overneemt, zo min mogelijk wilt belasten. Op bepaalde vlakken kan je al vast wat vooruit werken. Zo ook met mailtjes die er tijdens je vakantie uit moeten. Met Outlook kan je je mail namelijk zo inplannen dat hij de mail verstuurt, op de door jou aangegeven datum en tijd. Tot die tijd blijven de berichten staan in Postvak uit.

Zo plan je een mail vooruit:

  • Schrijf de e-mail
  • Klik op ‘Opties’
  • Klik op ‘Meer opties’ → ‘Bezorging uitstellen’
  • Bij ‘Bezorgopties’ selecteer je het vakje ‘Niet bezorgen voor’ en vervolgens vul je de juiste datum en tijdstip in.
  • Klik tot slot op ‘Verzenden’

Niet alleen handig als je op vakantie gaat, maar ook als je notulen van de afgelopen vergadering bijvoorbeeld 3 dagen voor de nieuwe vergadering nogmaals toe wilt sturen.