Thema

Nieuws

Thema

Een zakelijke mail schrijven in het Engels kan net zo belangrijk zijn als een zakelijke brief per post. Niet voor niets komen veel van de schrijfregels van het schrijven van een zakelijke brief dan ook weer terug als regels voor het schrijven van een zakelijke mail. Eigenlijk is het enige dat echt verschillend is, de verzendmethode.

Een formele aanhef gebruiken

Hoewel we geneigd zijn om in een e-mail wat informeler te zijn, kunnen de Engelsen dat niet echt waarderen als het gaat om een zakelijke brief. Een zakelijke brief beginnen met ‘Hi’ of ‘Hello’ is dan ook echt een no-go. Schrijf je een kort e-mailtje in informele sfeer, dan kan ‘Hi’ of ‘Hello’ natuurlijk wel. Maar anders hebben andere standaardzinnen en aanspreekvormen de voorkeur.

Je kunt natuurlijk beginnen met ‘Dear’ of met ‘Mr’, ‘Mrs’, ‘Miss’, ‘Sir’ of ‘Madam’. Welke je gebruikt, hangt af van hoe goed je die persoon kent. ‘Mr’ kun je bij een man altijd gebruiken, maar hoe zit dat bij ‘Ms’, ‘Mrs’, en ‘Miss’ bij een vrouw? Je gebruikt ‘Ms’ bij iemand waarvan je niet weet of diegene getrouwd is. ‘Mrs’ gebruik je bij iemand waarvan je weet dat ze getrouwd is, en ‘Miss’ voor iemand waarvan je weet dat ze niet getrouwd is.

Pas tegenwoordig op met het gebruiken van een aanhef. Een naam kan mannelijk of vrouwelijk lijken, maar de ontvanger van de e-mail hoeft zich natuurlijk niet zo te identificeren. Wil je zeker weten dat je het goed doet, gebruik dan ‘Dear Sir/Madam’. Dan is het aan de lezer om te kiezen. Het wordt gezien als zeer beleefd en bovendien zakelijk correct.

Begin je e-mail correct

Je zakelijke e-mail moet correct beginnen. Bedank de andere partij voor het sturen van een e-mail, of bied je excuses aan dat het antwoord even heeft geduurd. Mail je voor de eerste keer? Maak dan duidelijk hoe je aan het e-mail adres komt: ‘Your name was given to me by (naam)’, ‘I have found your e-mail address on your website’, of ‘Further to our telephone conversation’ als het e-mailadres in een telefoongesprek is gegeven.

Maak duidelijk waarom je schrijft. Daarvoor gebruiken we doorgaans twee vormen: ‘I am writing in connection’ of ‘I am writing with regard to’. Zo is het meteen duidelijk waarom je mailt.

Kom al snel ter zake

Nu is het tijd om de daadwerkelijke boodschap over te brengen. Vraag of de ontvanger iets voor je kan doen (‘I wonder if you could’), of bevestig iets: ‘I’d like to confirm’ to. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je mailt, en deze alinea hangt dus geheel af van je boodschap. Draai niet om de hete brij heen, maar kom vrij snel ter zake. Lange brieven zijn, ook bij de Engelsen, niet nodig. Wel gaat het om de manier waarop je dingen verwoord. Dingen verwoorden gebeurt vaak wel met een klein omweggetje: ‘I am delighted to tell you that’, wordt vaak voor een zin gebruikt.

Gebruik je dagen en maanden in je boodschap, dan is het belangrijk dat je erom denkt dat deze met een hoofdletter moeten worden geschreven: ‘I would like to schedule a meeting for Monday’ moet dus met een hoofdletter. Kleine letters gebruiken bij dit soort woorden, wordt als onzorgvuldig en halfslachtig gezien.

Geef je e-mail een goed slot

Geef je e-mail een goed slot. Qua e-mail lijkt je slot gewoon op het slot van een formele brief. Geef bijvoorbeeld aan dat je contactpersoon je altijd een mail terug mag sturen voor meer informatie: ‘Do not hesitate to contact us again if you require any further information’, of ‘Please feel free to contact me’. Natuurlijk is het ook beleefd om alvast uit te kijken naar het antwoord: ‘I am looking forward to hear from you again’.

Op sommige websites zul je instructies zien met ‘I’m’ in plaats van ‘I am’. Daarvoor geldt: ‘liever niet’. ‘I’m’ is te informeel voor een zakelijke e-mail. De Britten schrijven dit soort zinnen liever voluit.

Onderteken je e-mail formeel

Nu is het tijd om je e-mail formeel te ondertekenen. We zijn in Nederland gewend aan de vriendelijke groeten, en die worden ook in het Engelse hartelijk ontvangen. ‘Kind regards’ is een veelgebruikte manier om je groeten over te brengen. Echt formeel is natuurlijk het gebruik van ‘Yours sincerely’ and ‘Yours faithfully’.

‘Yours sincerely’ gebruik je als je de naam en de titel weet van degene die je e-mailt. Weet je die niet? Dan gebruik je ‘Yours faithfully’. Als je deze twee dingen uit elkaar houdt en correct toepast, laat je echt zien dat je moeite in je e-mail gestoken hebt.

Even laten nalezen door een vertaalbureau

Natuurlijk is het geen gezicht als je een e-mail stuurt die vol met taalfouten staat. Laat daarom je e-mail even nalezen. Komt alles zo over zoals jij bedoelt? Soms komen woorden op een e-mail anders over dan wat de bedoeling is. Laat ook even goed naar de spelling en de stijlregels kijken. Het best kun je de e-mail laten nalezen voor een native speaker: iemand van wie de moedertaal Engels is.

Een Engels vertaalbureau inhuren kan ook een goede keus zijn. Zeker als je bijvoorbeeld mailt om een belangrijke deal te sluiten. Dan is de investering van het inhuren van een beëdigd vertaler zeker de moeite waard: een modderfiguur slaan kan je de deal, en daarmee veel geld, kosten.

Nog 1 dagje en dan breekt de feestmaand december weer aan. Een afsluitende maand van een raar jaar. Natuurlijk wil je je collega’s en werknemers ook dit jaar verrassen met een mooi kerstgeschenk. Een kerstpakket is dan altijd een goed idee, maar hoe zorg je voor een goed passend pakket? Wij hebben een paar tips op een rijtje gezet om tot een goede keuze te komen.

  1. Geef cadeaus die passen bij je bedrijf:
    Het is altijd goed om niet alleen een mooi en leuk pakket te geven aan je collega’s of werknemers, maar ook te kiezen voor een pakket dat past bij de boodschap je met je bedrijf wilt uitstralen. Staat milieu en duurzaamheid bijvoorbeeld hoog in het vaandel. Kies dan ook voor een pakket dat hier bij past. Zijn de woorden hip en trendy het visitekaartje van je bedrijf? Zorg dan ook voor een pakket dat voldoet aan deze termen.
  2. Let op de waarde van het pakket dat je geeft:
    Het is natuurlijk altijd fijn als je iedereen eens goed in het zonnetje kunt zetten en extra kunt bedanken voor de inzet die ze ook in 2020 hebben laten zien, maar let er wel op dat je niet een verkeerde boodschap afgeeft. Door alle ontwikkelingen en maatregelen die er getroffen zin tegen het Corona Virus hebben veel bedrijven het ook heel lastig. Is dit bij jullie ook het geval? Kies dan voor een leuk, maar ook sober pakket. Je hoeft zeker niet te kiezen voor een duur pakket om je werknemers toch ter verblijden en te verrassen.
  3. Zorg voor de timing van het kerstpakket:
    Natuurlijk moet het kerstpakket een verrassing blijven voor iedereen. Dit is nu wat lastiger, omdat de pakketten veelal aan huis zullen worden afgegeven. Zorg er dan ook voor dat het geefmoment zoveel mogelijk wordt afgestemd, zodat iedereen op de zelfde dag het kerstpakket krijgt. Zo zal niemand zich vergeten voelen en kan iedereen tegelijk de Kerstdagen inluiden.
  4. Vraag om hulp
    Vind je het lastig om een keuze te maken in de kerstpakketten dit jaar? Vraag dan een collega of een manager om hulp. Vaak is het dan makkelijk om even te overleggen. Twee hebben meer ideeën dan één. Doordat alles tegenwoordig online te vinden is, is het ook heel makkelijk om dit beide vanaf huis te doen en samen via Zoom of Teams te overleggen.

Maak ook dit jaar van de Kerstdagen een vrolijk moment en geef iedereen een mooie passend kerstpakket! Fijne feestdagen.

Breukelen, 24 september 2020 – Van der Valk Online is de naam van het nieuwe platform waar 70 Van der Valk-hotels bij aangesloten zijn, bedoeld als startpunt voor iedereen die veilig, vertrouwd en op succesvolle wijze hybride evenementen wil organiseren. Met dit platform wil Van der Valk, met hun 85 jaar ervaring in de meeting- & hospitality branche, ervoor zorgen dat de gasten van een evenement elkaar zowel online als offline kunnen blijven ontmoeten. Op het Van der Valk Online platform kan men terecht voor evenement aanvragen, maar ook om inspiratie op te doen voor het effectief organiseren van verschillende soorten meetings en events in deze nieuwe vorm.

Van der Valk weet dat er niets gaat boven de kracht van een fysieke ontmoeting: juist nú is het belangrijker dan ooit dat organisaties en medewerkers met elkaar in contact treden en blijven. “Het inzetten van hybride en online evenementen wordt naar verwachting een vast onderdeel van de bedrijfsstrategieën van onze opdrachtgevers. Ook wanneer het organiseren van grote evenementen in onze 776 zalen, verdeeld over 70 hotels in Nederland en België, wordt hervat”, vertelt Freek van der Valk, algemeen directeur bij Van der Valk Business. “De afgelopen maanden draaide het vooral om vooruitkijken en hebben we letterlijk ingezoomd op de behoeften van onze opdrachtgevers. Zowel online als offline willen zij interactie, beleving en gastvrijheid kunnen bieden en dit allemaal binnen een veilige en vertrouwde omgeving.” Deze waarden vormen de basis bij Van der Valk Online. Het is het startpunt voor opdrachtgevers die hybride evenementen willen organiseren en die geholpen willen worden bij het effectief inzetten van deze nieuwe manier van organiseren.

Vier hybride pakketten

Bijeenkomsten waaronder evenementen, trainingen, relatie-evenementen, kick-off meetings en congressen, kunnen nu naar hybride worden omgebogen met de vier speciaal hiervoor ontworpen hybride pakketten. Ten eerste is er het gebruiksvriendelijke en snelle ‘Plug & Play’ pakket. Daarnaast het ‘Dynamic’ pakket met de mogelijkheid tot two-way streaming en veel interactiemogelijkheden en een geavanceerd en op maat ‘Custom’ pakket. Voor bedrijven met meerdere vestigingen in Nederland en België en diegenen die meer fysieke gasten op locatie willen ontvangen, biedt het ‘Hybrid Multi Location’ pakket uitkomst. Hier kunnen namelijk meerdere Van der Valk-hotels worden ingezet voor hetzelfde hybride evenement. De grote verschillen tussen de pakketten zijn te vinden in het aantal fysieke gasten en online gasten, one-way of two-way streaming en de hoeveelheidcamera’s en speciale oplossingen voor interactie tussen de gasten onderling. Afhankelijk van de doelstelling(en) en wensen van de opdrachtgever wordt gekeken welk pakket effectief kan worden ingezet.

Eigen streaming-platform

Van der Valk staat bekend als een veilige en vertrouwde partner voor gastvrije bijeenkomsten. Om dit ook online te kunnen waarborgen, heeft Van der Valk Online de afgelopen maanden achter de schermen hard gewerkt aan een eigen streaming-platform voor hybride en online evenementen. De online deelnemers registreren zich hier voor het evenement en ook deelname aan de events vindt plaats via dit platform. De beveiligde omgeving zal geheel gepersonaliseerd worden naar wens en huisstijl van de opdrachtgever. Tevens worden hier alle data en documenten van het evenement veilig opgeslagen.

Meer informatie over Van der Valk Online vindt u hier: www.valkonline.com

Heb je de eervolle taak gekregen om een bedrijfsfestival te organiseren? Bij de organisatie van een dergelijk evenement dient met verschillende factoren rekening te worden gehouden. Kies je er bijvoorbeeld voor om het festival binnen het kantoor te organiseren, of kies je voor een externe locatie? Wat is een geschikt moment voor een dergelijk evenement? Wat kan er en mag er nu wel en wat is niet mogelijk. Vaak wordt een bedrijfsfestival georganiseerd om de successen van het afgelopen jaar, of bijvoorbeeld een jubileum te vieren. In dit artikel lees je meer over het op efficiënte wijze opzetten van een dergelijk festival.

Tip: kijk alvast eens op internet naar foto’s van andere evenementen! Wellicht geeft het je inspiratie voor de organisatie van je eigen bedrijfsfestival. 

Creëer een team van verschillende disciplines

Het is verstandig om verschillende afdelingen van het bedrijf bij de organisatie van een bedrijfsfestival te betrekken. Mocht je zelf niet in direct contact met de directie van het bedrijf staan, dan is het slim om de directiesecretaresse hierbij te betrekken. Zij kan de brug tussen het organiserende team en de directie vormen, als er bijvoorbeeld toestemming nodig is voor budgetten of het gebruik van een ruimte in het bedrijfspand. Daarbij zou er iemand van de financiële afdeling en bijvoorbeeld het HR-team betrokken moeten zijn. Heb je het team compleet? In dat geval kun je zoeken naar een geschikte locatie en datum. 

Locatie en datum selecteren voor je festival

Zoals reeds beschreven werd, is het slim om het festival op een logisch moment te organiseren. Denk aan de periode een paar weken voor de zomervakantie, of bijvoorbeeld een paar weken na de jaarwisseling. Net voor de zomer vier je dat de vakantie bijna begint, net na de jaarwisseling wordt het succes uit het afgelopen jaar gevierd. Ook op de dag waarop het bedrijf georganiseerd werd, zou je een bedrijfsfestival kunnen plannen. Zeker als het bedrijf dit jaar vijf of bijvoorbeeld tien jaar bestaat.

Vanzelfsprekend is het gebruik van het bedrijfspand de goedkoopste optie, wanneer je een bedrijfsfestival organiseert. Niet ieder bedrijfspand biedt echter voldoende ruimte. In dat geval kun je naar alternatieven in de omgeving zoeken. Zorg dat de locatie goed bereikbaar is met de auto en het openbaar vervoer! 

Aankleding en hulpmiddelen voor op de locatie

Nu je een locatie gevonden hebt, is het zaak om leveranciers te benaderen. Schakel bijvoorbeeld een leverancier in voor de catering tijdens het bedrijfsfestival. Er moeten immers voldoende hapjes en drankjes zijn! Daarbij wil je wellicht voor een gezellige aankleding zorgen. Huur een partij in om de verlichting te organiseren. Dergelijke partijen zorgen in het geval van een festival met artiesten doorgaans ook voor de bediening van de verlichting.

Zelf kun je ook de handen uit de mouwen steken en helpen bij het aankleden van de ruimte. Zorg voor een kleine trap en bijvoorbeeld een steekwagen van aluminium. Deze hulpmiddelen maken het aankleden van de locatie een stukje makkelijker! Daarbij komt de steekwagen van pas als je bijvoorbeeld een muziekinstallatie naar binnen wilt rijden, of zelf voor de hapjes en drankjes zorgt tijdens het bedrijfsfestival.

Sterrenchef.com is het professionele bureau om een bekroonde Chef te boeken voor uw evenement. Een Sterren Chef op uw evenement is een toegevoegde waarde en geeft uw evenement extra exclusiviteit. U kunt de Sterren Chef boeken voor uw diners, lunches, recepties en alle events waar eten in een hoog vaandel staat.

Heeft u een belangrijke boardmeeting? De kookkunsten en aanwezigheid van een Sterren Chef laat zien dat u, uw relaties extra waardeert én brengt u tot een succesvoller resultaat.

Met veel passie bereiden onze Chefs de lekkerste gerechten. Wij zorgen voor de organisatie en eventuele benodigdheden zodat de Chefs zich puur kunnen richten op het creëren van culinaire hoogstandjes.  

Sterren Chef onderscheidt zich doordat al onze Chefs met minimaal 1 Michelinster zijn onderscheiden. Dat zorgt voor een onvergetelijke ervaring voor u en uw relaties.

Want zoals u weet, de liefde gaat door de maag.

Voor meer informatie, bezoek dan de website: www.SterrenChef.com

ISDN stopt! Maar wat nu? Maak je geen zorgen, er is namelijk een opvolger: VoIP. VoIP is de nieuwste standaard voor zakelijk bellen in telecomland. Wij leggen je hieronder uit wat VoIP is en wat je ermee kunt. 

Wat is VoIP?

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol en betreft het bellen over een computernetwerk zoals het Internet. VoIP wordt daarom ook wel Internetbellen of IP-bellen genoemd. Bij een VoIP gebruik je niet langer een digitale telefoonlijn (ISDN) of een analoge telefoonlijn (PSTN), maar maak je gebruik van het een bestaand datanetwerk: het Internet. Bij VoIP bellen bel je namelijk naar IP adressen. Voor VoIP bellen is dus geen eigen infrastructuur meer nodig. Dit maakt VoIP een stuk goedkoper dan ISDN en PSTN. NT1 kastjes, ISRA-punten en ISDN-kabels zijn verleden tijd. VoIP is een IP-dienst en loopt over dezelfde kabels en wifi-verbinding als je computer, laptop of printer. Niet alleen is VoIP bellen goedkoper, de kwaliteit van het gesprek is ook stukken beter dan bij een analoge of digitale lijn. Genoeg redenen om de overstap te maken naar VoIP.

Hoe werkt VoIP?

VoIP zet stemgeluid om naar digitale data. De data wordt verzonden via het Internet, middels het Internet Protocol (TCP/IP). Hierbij gaat de data – jouw telefoongesprek – van je telefoon, via je router, over het internet naar je provider. Je provider stuurt de data weer via het internet door naar de provider van de persoon die je belt. De data wordt vervolgens weer omgezet naar analoog, zodat je de stem van de beller daadwerkelijk kunt horen. Simple as that!

De voordelen van VoIP voor jouw bedrijf

Met VoIP bel je naar een ieder in Nederland en in het buitenland. VoIP is goedkoper dan analoog of digitaal bellen. Met VoIP kun je telefonie én andere communicatiediensten bundelen op één apparaat, denk bijvoorbeeld aan je e-mail. Daarnaast kun je je verbindingen versleutelen, zodat je veilig kunt bellen. VoIP wordt vaak gebruikt voor zakelijk bellen. Je kunt oneindig veel gesprekken via VoIP hebben over één netwerkverbinding. Ook heb je minder bekabeling in je kantoor en is VoIP schaalbaar. Ben jij al om?

VoIP aanschaffen

Wil jij gebruik maken van VoIP? Dan heb je een SIP account nodig. De overstap naar VoIP kan heel gemakkelijk zijn, maar een aantal zaken moeten wel van te voren geregeld zijn voor het succesvol inzetten van VoIP. Een telefoonprovider kan je hierin helpen.