Thema

Opleidingen

Thema

Tijdens je opleiding tot secretaresse heb je natuurlijk alle basisvaardigheden meegekregen. Maar wat als je jouw beroep nu binnen de transportsector uit wilt oefenen? Deze sector kent natuurlijk allerlei procedures en veiligheidsvoorschriften. Daarnaast krijg je te maken met medewerkers die verspreid over een groot geografisch gebied werken; en ook nog eens in allerlei wisselende diensten. Niet alleen maakt dit de functie als secretaresse een stuk uitdagender, het zorgt er ook voor dat de voorbereidingen tot deze job een stukje intensiever zijn. Maar wat moet je nu allemaal regelen wanneer je als secretaresse bij een transportbedrijf wilt werken?

  1. Je eigen kwalificaties

Ten eerste is het belangrijk om je eigen kwalificaties op orde te hebben. Het basistakenpakket van je functie blijft natuurlijk hetzelfde; ook al komt er ineens een stuk meer bij kijken. Probeer waar mogelijk specifieke kwalificaties te behalen die van pas kunnen komen in de transportsector, of vast een netwerk op te bouwen waar jij later in deze functie baat bij kunt hebben.

  1. De nascholing van medewerkers

De kans is groot dat je te maken krijgt met zaken als een code 95 nascholing voor medewerkers van het transportbedrijf. De regels en wetgeving binnen deze sector veranderen namelijk regelmatig, en om zeker te zijn dat alle medewerkers hun beroep goed en veilig uit kunnen voeren is nascholing nodig. Het is waarschijnlijk aan jou om contacten te leggen met opleiders zoals verkeersschoolwesseldijk.nl om de medewerkers van de organisatie hier de benodigde certificaten te laten behalen. Wel zo handig als dit soort contacten al onderdeel zijn van je netwerk!

  1. Ondersteuning projectmanager

In de transportsector staan projecten natuurlijk centraal; en ook de projectmanagers spelen dus een belangrijke rol. Door de secretariële en administratieve taken uit te voeren ondersteun jij deze projectmanagers. Je maakt onderdeel uit van een projectteam en zorgt ervoor dat de projectmanagers hun werkzaamheden goed uit kunnen voeren. Een goede kennis van de branche, projecten en misschien zelfs van de managers kan dus alleen maar baten.

  1. Ken je ICT

Als secretaresse moet je natuurlijk ICT-vaardig zijn; en in de transportsector is dit al helemaal belangrijk. Niet alleen moet je specifieke documenten weten voor te bereiden, maar je bent ook het aanspreekpunt wanneer er support nodig is bij vragen over de interne ondersteunende software applicaties. Je moet jezelf nieuwe systemen dus snel eigen kunnen maken.

  1. Offertes en vertrouwelijke documenten

Daarnaast gaan er ook veel offertes en vertrouwelijke documenten door jouw ‘vingers’. Dit betekent dat je weet hoe je met dit soort documenten om kunt gaan, en hier efficiënt en betrouwbaar mee te werk kan gaan.

Als directiesecretaresse bent u het eerste aanspreekpunt voor buitenlandse zakenrelaties. Daarbij maakt u natuurlijk graag een professionele indruk. Tijdens de driedaagse cursus Zakelijk Engels voor officemanagers leert u hoe u zich zowel telefonisch als per e-mail met de juiste toon en zonder taalfouten uitdrukt in ‘business English’. Deze Van Dale Taaltraining is ook beschikbaar als incompanytraining of als individuele training.

Meer informatie

De rustige zomerperiode is vaak een mooie gelegenheid om een training te volgen. Van Dale Taaltrainingen organiseert daarom in juli en augustus een aantal zomercursussen Correct Nederlands op onze trainingslocatie in Utrecht.

Spijker in één dag uw kennis van de Nederlandse spelling en grammatica weer helemaal bij. Inclusief Van Dale Taalsnacks, een slimme trainingstool waarmee u na de training gedurende 15 weken actief aan de slag gaat met uw opgefriste kennis.

  • Voor iedereen die zich in zijn werk onzeker voelt bij het schrijven en daarbij taalfouten maakt.
  • Met oefeningen tijdens de training om de regels in praktijk te brengen.
  • Van Dale Taalsnacks inclusief eindtoets en mogelijkheid een Van Dale-certificaat te behalen.
  • In kleine groepen voor optimaal leerrendement.

Inclusief gratis Van Dale Taalhandboek Nederlands en toegang tot de Dikke Van Dale Online.

Meer informatie | Direct aanmelden

Met alle concurrentie tegenwoordig is het belangrijk om te blijven investeren in jezelf! Je moet op de en of andere manier toch de concurrentie voor blijven. Maar een cursus of training volg je natuurlijk niet alleen voor een ander, maar ook voor jezelf. Kennis geeft je namelijk zelfvertrouwen en daar kom je verder mee!

Wij hebben daarom voor jullie een Top 4 gemaakt met handige cursussen.

  • Timemanagement: Loop je mailbox over of weet je niet meer wat je wanneer moet doen? Volg dan een cursus timemanagement en leer te werken zonder stress.
  • Zakelijk Engels: Steeds meer communicatie moet in het Engels. Zorg dat je weet hoe je foutloos kunt corresponderen in het Engels.
  • Evenementenorganisatie: Als evenementen organiseren nieuw voor je is, is een cursus geen overbodige luxe. Leer concrete doelen te formuleren, de juiste doelgroep te bepalen, een werkplan en draaiboek opstellen, een creatief programma te maken en alle logistieke zaken te regelen.
  • Presentatietechniek: Tijdens een presentatie ben jij het visitekaartje voor de organisatie. Jij moet het publiek informeren of overtuigen van jouw ideeën. Vind je het lastig om te presenteren of wil je succesvoller worden in presenteren. Volg dan de training presentatietechniek.

Verder studeren terwijl je werkt? Vraag eens aan je baas of hij dit vergoedt of een bijdrage levert. Vaak streven werkgevers er na dat hun personeel verder studeert. Zo kan hij meteen profiteren van de nieuwe kennis van zijn werknemers.

Voor de werkgever zijn de studiekosten die hij uitgeeft voor zijn personeel vaak volledig fiscaal aftrekbaar. Is je werkgever toch niet bereid om jouw studiekosten te vergoeden? Dan kan je met een regeling met de belastingdienst ook veel besparen op je opleiding. Studiekosten zijn in veel gevallen aftrekbaar van je inkomstenbelasting.

Deze kosten zijn aftrekbaar

  • Lesgeld, collegegeld of instellingscollegegeld
  • Afschrijving van duurzame goederen, zoals een computer. Deze mogen alleen gebruikt worden voor opleiding of stufie! Ook moet je rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en randapparatuur geldt een levensduur van 3 jaar en een restwaarde van 10%.
  • Kosten voor studieboeken of vakliteratuur
  • Kosten voor EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties) die je hebt laten opmaken door het NTI

Deze kosten kunnen alleen maar worden afgetrokken als je aan de volgende eisen voldoet:
1. Jij of je fiscale partner maakt de kosten voor de studie
2. Je opleiding is gericht op je beroep
3. Er is sprake van een leertraject
4. De totale kosten min eventuele vergoedingen waren hoger dan € 500. Alles kosten boven dit bedrag mag je aftrekken.

Accountancy is het verloop van het communiceren van financiële informatie aan de managers van een bedrijf. Deze communicatie uit zich in de vorm van financiële rapporten. Het is hierbij belangrijk dat de informatie relevant en betrouwbaar is. Met andere woorden wordt accountancy gezien als de wetenschap bij het onthullen van de successen en de fouten van bedrijven.

Wat doet een accountant?
Accountants zijn belangrijk voor overheden, organisaties, grote en kleine bedrijven. Zij rekenen allemaal op het oordeel van de accountant. Een accountant helpt het bedrijf met vooruit kijken. Zij doen de administratie, controleren, analyseren en adviseren. In de praktijk betekent dit dat de accountant een jaarrekening moet opstellen, de boekhouding moet controleren en zij vervullen dus ook de rol van de adviseur. De accountant kan bijvoorbeeld adviseren over de keuze van het beleid, pensioen of een verzekering. Ook ondersteund een accountant bij gesprekken met intermediairs, zoals banken en notarissen.

Daarnaast wordt er gekeken naar welke kansen en ontwikkelingen voor het bedrijf interessant zijn. Volledige inzicht in de financiële situatie, dankzij accountancy.

Op een rij
Een kort overzicht van de taken van de accountant:

  • Het afgeven van verklaringen bij specifieke verantwoordingen
  • Het verzorgen van uw administratie
  • Het uitvoeren van onderzoeken en adviesopdrachten
  • Het samenstellen, beoordelen of controleren van jaarrekeningen en andere financiële overzichten

Zoals je leest, verricht een account meer werkzaamheden dan alleen jaarrekeningen samenstellen of controleren. Zij kijken welke kansen en ontwikkelingen interessant zijn voor organisaties, zodat de organisaties direct kunnen anticiperen. Een focus op de toekomst is hierbij erg belangrijk.