Thema

Timemanagement

Thema

Ondernemers die veel zakenreizen naar het buitenland moeten maken kiezen steeds vaker voor het huren of het kopen van een privévliegtuig. Dit is natuurlijk niet zomaar. Een privévlucht biedt veel voordelen ten opzichte van een gewone vlucht met een reguliere vliegmaatschappij. Tijdens een privévlucht zit je comfortabel, je raakt niet vermoeid, je hoeft niet eindeloos in rijen op het vliegveld te staan en je kunt naar meer dan tweeduizend vliegvelden binnen Europa vliegen, waardoor je vrijwel altijd in de directe omgeving van je bestemming kunt landen. Dit levert uiteindelijk een flinke tijdsbesparing op. Je kunt wel 9 tot 10 uur op een dag besparen door met een privévliegtuig te vliegen. Dutch Aviation Partner heeft het voor je uitgerekend.

De tijdsinvestering in een gewone vlucht

Je moet om 05.30 uur opstaan om op tijd op het vliegveld te zijn voor je vlucht van 08.30 uur. Het is wellicht een vlucht van nog geen twee uur, maar je moet op tijd zijn om alle lange wachtrijen te doorlopen. Met een beetje geluk heb je geen last van verdere vertragingen en kom je uiteindelijk om 12.45 uur aan op het vliegveld van het land waar je je zakelijke meeting hebt. Het vliegveld ligt niet erg dichtbij de locatie van je meeting, dus je neemt een taxi of stapt in een huurauto. Om 14.30 uur zit je eindelijk aan tafel bij je zakenrelatie voor een meeting van twee uurtjes, dus tot 16.30 uur. Helaas gaat 3,5 uur later de eerstvolgende vlucht pas terug. Je gaat direct naar het vliegveld om daar, zonder gezelschap, even een hapje te eten. Je stapt om 20.00 uur weer op het vliegtuig. Eenmaal op de Nederlandse luchthaven moet je wachten op je bagage, een eind naar de auto lopen en de rit naar huis maken. Uiteindelijk is het 23.45 uur voordat je de voordeur opendoet.

De tijdsinvestering in een privévlucht

Je kunt in de morgen nog even naar kantoor om 08.00 uur om de laatste voorbereidingen te treffen. Je kunt het rustig aan doen, want je vlucht vertrekt van een nabijgelegen vliegveld om 10.30 uur. Dit heb je zelf zo bepaald, zodat je voldoende tijd hebt om de documenten voor je meeting te verzamelen. Deze kun je tijdens de vlucht op je gemak nog eens doornemen. Je bent uiteindelijk om 10.15 uur op het vliegveld en een kwartier later stijg je op. Aan boord kun je gewoon lekker doorwerken. Om iets voor 12.30 uur land je vlakbij de locatie van je meeting en om 12.45 uur kan de meeting starten. Om 15.45 uur kan het vliegtuig weer opstijgen om terug naar Nederland te gaan en om 18.00 uur zit je in je makkelijke kleding gezellig thuis te dineren.

Hoe zit het met de kosten?

Je kunt veel tijd besparen door met een privévliegtuig te vliegen naar je zakelijke meetings in het buitenland. Niet alleen ben je sneller heen en weer, maar ook tijdens de vlucht kun je gewoon op je gemak doorwerken. Nu is het natuurlijk de vraag wat dit met de kosten doet. Levert de tijdswinst meer op dan dat het je in geld kost? Wanneer de uitgaven voor het privévliegtuig worden opgeteld, dus de reistijd, de kosten voor het vliegtuig en het uurloon, dan zou je voor een vlucht van twee uur op wellicht 3800 euro uitkomen. Wanneer de kosten voor eenzelfde vlucht met een gewone vliegmaatschappij worden opgeteld, dan moeten we rekening houden met ticketkosten voor twee personen, met de reistijd, de parkeerkosten, kosten voor de taxi of huurauto en het uurloon. De kosten komen dan uit op 3700 euro. Voor een privévlucht betaal je in dit geval dus 100 euro meer. De vraag is natuurlijk: wat is jouw tijd je waard? Mocht je interesse hebben om een privévliegtuig te huren dan kun je contact opnemen met Dutch Aviation Partner.

Regelmatig hoor ik mensen in mijn omgeving de vraag stellen ‘Hoe kan ik werk het beste van privé scheiden?’ Doordat we tegenwoordig steeds vaker thuiswerken is het lastig om een lijn te trekken. 

Regels over hoe wij werk en privé gescheiden kunnen houden zijn er niet. Wel zijn er veel tips en trucs die mensen toepassen om te zorgen dat werk en privé bijna niet door elkaar gaat. Daarnaast loop je bij thuiswerken het risico dat werkgesprekken als snel overgaan naar privé gesprekken. Niet zo gek als je bijvoorbeeld gezellig op de bank in de woonkamer zit, aan de keukentafel of op een andere plek waar jouw dagelijks leven zich afspeelt.

3 handige tips om werk en privé gescheiden te houden

  1. Werkkamer: Heb je veel ruimte thuis, richt dan een werkkamer in. Zorg dat hier alles staat wat je nodig hebt: computer, printer, administratie, papier, vakliteratuur. Aan het einde van de dag kan je de deur achter je dichttrekken en werk en privé vervolgens goed gescheiden houden. Mocht je genoeg ruimte hebben, kleed de ruimte dan zo aan dat je hier ook gasten kunt ontvangen. Denk onder andere aan 2 extra stoelen, een kapstok, koffie/thee faciliteiten en een toilet.
  2. Werkruimte: Niet iedereen heeft genoeg ruimte thuis om een hele werkkamer in te richten, het komt veel voor dat mensen aan de keukentafel gaan werken. Om werk dan toch echt goed van privé gescheiden te houden is het ontzettend belangrijk om je werk echt af te sluiten. Klaar met werken? Dan zijn de volgende handelingen belangrijk:
    1. Sluit alles af: mail, zakelijke telefoon en je zakelijke computer
    2. Ruim alles wat met werk te maken hebt goed op, op een plek waar je het niet ziet. Op deze manier kan je je aandacht op andere zaken richten.
    3. Overgangsritueel: Bedenk een overgangsritueel waarmee jij al je thuiswerkdagen afsluiten. Als je van kantoor vertrekt kan dit een stuk autorijden, fietsen of treinreizen zijn.  Als je thuiswerkt kan je bijvoorbeeld denken aan een stuk met de hond lopen of een andere buitenactiviteit.
  3. Maak een planning: Als je thuiswerkt ben je snel geneigd om ‘even iets tussendoor te doen’. Hierdoor raak je al snel het overzicht kwijt. Maak daarom een goede planning waarin je alle onderdelen opneemt: tijd voor het ontbijten, lunchen en bijvoorbeeld een activiteit een half uurtje buiten de deur. Belangrijk, ga je ontbijten, lunchen of de deur uit, laat je werk dan even aan de kant liggen.

 

 

 

Kwart werknemers ligt uitgeteld onder de kerstboom. Diemen, 7 december 2015 – Kerst betekent dat het extra druk is op het werk. Zowel werkgevers (58%) als werknemers (45%) hebben het drukker dan gewoonlijk. Vooral werkgevers hebben echt last van kerststress. 45% ervaart grote spanning in de kerstperiode. Van de werknemers heeft maar een kwart hier last van. Reden van de kerststress is vooral teveel werk. Ook de vrije dagen die collega’s opnemen zorgen voor stress. Dit blijkt uit een steekproef onder 1015 personen door DVJ Insights in opdracht van Tempo-Team.

De meest gezochte oplossing voor verlichting van de kerststress is dat het werk wordt doorgeschoven naar een minder drukke periode. Bijna een derde van de werkgevers en werknemers doet dit. Kerststress bij ondernemers uit zich in een extra gespannen sfeer en mensen gaan te gehaast werken waardoor ze slechter werk leveren. Uiteindelijk zorgt al die stress ervoor dat zo’n 18% van de werkgevers uitgeteld onder de kerstboom ligt. Van de werknemers is dat ruim 26%.

Mannen werken liever over, vrouwen zorgen voor de kerstsfeer
Om de kerststress te voorkomen, kiezen mannen vaker voor overwerk (31%) en flexibele uren (27%) dan hun vrouwelijke collega’s (respectievelijk 22% en 16%). De vrouwen op de werkvloer zijn geneigd extra kerstsfeer te creëren (25%) om de stress te verlichten. Zij denken in een vrolijke omgeving de druk beter aan te kunnen. Jongere werknemers (18-35) werken vaker over (39%) dan hun oudere (50+) collega’s (19%). Bij bedrijven tussen 50-99 werknemers zijn werknemers sneller geneigd om kerstsfeer te creëren (35%) en werk door te schuiven (39%) dan bij bedrijven van andere formaten.

Joost Heeroma, woordvoerder van Tempo-Team geeft aan dat juist in die kerstperiode goed moet worden gekeken naar de sfeer op de werkvloer: “Het is zonde dat die leuke periode van het jaar voor extra werkstress zorgt. Het is een terugkerend fenomeen. Je kunt je er als werkgever prima op voorbereiden. Kijk goed naar de verdeling van vrije dagen van werknemers en zet wat extra mensen in om te zorgen dat iedereen relaxt aan het kerstdiner zit.”

onderzoek-infographic

Vraag hulp aan van Tempo-Team
Ondernemers die wel wat extra hulp kunnen gebruiken tijdens de kerstdrukte kunnen zich vanaf nu aanmelden op www.tempo-team.nl. Medewerkers van Tempo-Team zullen in week 50 en 51, juist op het moment dat de drukte het grootst is, ondernemers kosteloos bijstaan in hun werkzaamheden. Denk aan hulp bij versieren, opruimen, flyeren, bezorgen et cetera. Ook werknemers die hun werkgever zo’n mooi kerstpakket cadeau willen doen, gaan vanaf nu naar de website van Tempo-Team.

Een goede planning is essentieel voor het verloop van een project. Natuurlijk hebben wij allen zo onze eigen plan-methodes, toch wil ik graag de Scrum-methode met jullie delen. Het is namelijk een makkelijke methode, waarmee je snel en gemakkelijk inzicht krijgt in een project. Het voordeel van deze methode is het de effectiviteit van een team verhoogd, er gemiddeld twee keer per maand een moment van oplevering is en toont duidelijk de vooruitgang van een project.

Hoe pas je de Scrum-methode toe?
Ga om deze planning te maken, met alle betrokkenen bij elkaar zitten. Noteer vervolgens alle stappen die genomen moeten worden, inclusief de tussentijdse aan te leveren producten/mijlpalen op een post-it. Zorg ervoor dat de taken die jullie opschrijven in maximaal 8 uur uit te voeren zijn. Kan dat niet, deel de taak dan op in meerdere kleine taken.

scrum


Vervolgens maken jullie een groot bord met daarop de woorden ‘To Do’, ‘In progress’ en ‘Done’. Alle taken die nog gedaan moeten worden plakken jullie bij ‘To Do’. Ga je bezig met een taak, plak het briefje waar deze taak opstaat dan in de rij ‘In progress’. Dit proces gaat net zo lang door tot alle briefjes in de rij ‘Done’ hangen.

 

Om inzicht te houden wie wat doet kan je een kolom toevoegen met daarin de namen van alle deelnemers. Iedereen kan dan zijn of haar briefje in zijn eigen rij hangen, zodat iedereen van elkaar weet waar die mee bezig is en wat iemand afgerond heeft.

Als moeder zijnde heb je het al druk genoeg, laat staan als je daar ook nog eens bij werkt! Om het jullie iets gemakkelijker te maken hebben wij een Top 3 gemaakt van Must Have apps voor werkende moeders!

1. Things
Deze app is uitermate geschikt voor de drukke moeder onder ons. Heb jij altijd te lange To Do lijstjes? Deze app geeft je structuur, per dag, met prioriteiten. Je kunt dus heel goed en makkelijk vooruit plannen en meldingen instellen.

Ook erg handig: je kunt je To Do dingen verdelen in projecten, zodat je een heel concreet overzicht hebt. Download deze app iOS hier.

2. iMission
Als een echte carrière vrouw heb je een mission statement nodig. Handig en slim om er eentje te hebben. Heb je moeite met je eigen mission statement te maken? Download dan deze app die je hier echt heel goed bij kan helpen. Download iMission hier voor iOS.

3. Nike Training Club
Deze app is voor de fitte moeders onder ons, of voor de moeder die graag fit willen zijn, maar dat nog niet helemaal lukt. De Nike Traning club app help je bij het trainen en je gemotiveerd te houden. Deze app schikt ook over audio spraak en traningen van beroemdheden. Deze app houd je in topconditie! Deze app kun je hier downloaden voor Android en hier voor iOS.

Wanneer je zwanger bent en je nog gewoon werkt kan je je constant moe voelen en wellicht ook duizelig. Je zou het geweldig vinden als je gewoon lekker vanuit huis kunt werken voor de aankomende maanden. Maar je maakt je zorgen of je baas dit wel goed vindt. Met deze handige tips zorg jij ervoor dat je baas hier akkoord mee gaat!

Wat zijn je taken?
Je hebt vast belangrijke verantwoordelijkheden. Neem de tijd om al je taken op een rijtje te zetten. Ga na welke taken makkelijk vanuit huis gedaan kunnen worden. Zo kan je baas ook zelf duidelijk zien welke taken jij gemakkelijk thuis kan uitvoeren en er niet perse voor naar kantoor moet. Daarnaast is het ook handig voor jezelf, zodat je zelf ook precies weet wat voor werk je thuis moet verrichten.

Wees professioneel
Natuurlijk zijn je enkels opgezwollen en heb je pijn aan je rug, maar dat zijn niet altijd geldige redenen om thuis te werken. Wanneer je in gesprek gaat met je baas is het belangrijk dat je de focus niet zo zeer op jezelf legt (en je babybuik). Focus je op je werk en het bedrijf. Zeg bijvoorbeeld dat wanneer je thuis zou werken je eerder kunt beginnen met werken en je productiever bent. Daarnaast kun je al je werk thuis makkelijk afkrijgen en alsnog tijd hebben om de arts te bezoeken wanneer het nodig is, in plaatst van vrije dagen te vragen op het werk.

Wees flexibel
Ondanks je moeite, kan je baas alsnog twijfelen om je fulltime thuis te laten werken. Dus wees er op voorbereid om suggesties te bespreken dat nog steeds in jullie voordeel werkt. Bijvoorbeeld: Fulltime werken van maandag t/m donderdag, maar dat je de vrijdag vrij hebt. Of je overlegt over een flexibele werkweek waarbij je halve dagen werkt. Daarnaast kun je ook voorleggen om het een maand te proberen en kijken hoe het werkt, wellicht wordt je baas er dan enthousiast over.

Als je je baas maar laat zien dat je nog steeds je werk op tijd af hebt en je de benodigde doelen behaalt ook al werk je thuis, dan moet het vast goed komen!