Menu
kantoor / Tips & Tools

Zo gebruik je Google AdWords

Google Adwords

Door het gebruik van AdWords vergroot je de stroom bezoekers naar jullie website. Google Adwords is een advertentieprogramma, je zet namelijk als het ware een advertentie in de zoekresultaten die in Google naar boven komen. Aan de hand van jullie aanbod kan je zelf kiezen bij welke zoekwoorden (keywords) jullie website gevonden moet worden. Vervolgens betaal je per klik op de advertentie.

Stel jullie verkopen koffie, dan kunnen jullie ervoor kiezen om onder andere gevonden te willen worden op het woord ‘koffie’. Maar koffie is natuurlijk nog erg breed, daarom kan het slim zijn om de zoekwoorden te specificeren. Het grote voordeel? Binnen slechts een paar minuten staat jullie website bovenaan in Google!

Wees voorbereid:
Wanneer jullie niet met één zoekwoord adverteren maar bijvoorbeeld met honderden of duizenden krijgen jullie ontzettend veel bezoekers naar jullie website. Zorg er dus ook voor dat jullie dit aan de achterkant aankunnen: genoeg producten/diensten beschikbaar hebben, personeel om alles te verwerken en een website die een groot aantal bezoekers aankan.

Beginnen
Google Adwords is niet iets dat je er in 10 minuten even bij doet, houd er rekening mee dat je je echt wel goed moet verdiepen in de mogelijkheden en in de uitvoer. Doe je dit niet dan kan het jullie aardig wat geld kosten.

✓ Hier inloggen om naar Google Adwords te gaan
✓ Klik op het ‘Campagne’ tabblad

Google Adwords stap voor stap
Om te beginnen met Google Adwords heb je een Google-account of Gmail account nodig.
Wanneer je voor het eerst Google Adwords gebruikt kan je het beste aan de slag gaan met 1 a 2 campagnes.

 ✓ Klik op ‘Uw eerste campagne aanmaken’ en geef een naam in die voor jullie logisch is.

Kies vervolgens voor de volgende mogelijkheden

 ✓ Type: kies ‘Alleen in het zoeknetwerk’
 Netwerken: Kies het zoeknetwerk van Google en zoekpartners
 Locaties: Kies hier voor Nederland
  Talen: Kies voor Nederlands
 ✓  Biedstrategie: Stel dit in op handmatige biedingen. Je kan zelf aangeven hoeveel je maximaal wilt uitgeven per klik.
  Budget: Hier kan je aangeven wat je maximaal wilt uitgeven. Je kan dit bedrag eerst laag instellen en verhogen wanneer de resultaten goed zijn.

De overige instellingen hoef je niet te gebruiken

Doelgroep
Nu is het tijd om de advertentiedoelgroep te kiezen.

 ✓  Titel: Benoem het product (bijvoorbeeld Galajurk)
  Beschrijvingsregels: Beschrijf hier beknopt het product.
  Zichtbare URL: Zet hier de URL van de website
  Bestemmings-URL: Hier kan je de URL plaatsen die direct naar de juiste pagina gaat. Deze URL is onzichtbaar dus kan langer zijn dan de zichtbare URL

Klik vervolgens op de rode knop ‘Zoekwoorden’ en voer hier de zoekwoorden in waarop jullie website gevonden moet worden. Vervolgens kan je per zoekwoord vaststellen wat je maximaal uit wilt geven. Dit is dus de prijs per klik. Vervolgens moet je de facturering goed instellen. Rechts bovenaan zie je een tandwiel staan. Klik hierop en geef aan hoe je wil dat de kliks betaald worden.

Nu je alles ingesteld heb is het belangrijk om dagelijks de campagnes in de gaten te houden en ze eventueel bij te werken. Hierbij is handig om te weten:

  • Vertoningen: Dit betekend dat de advertentie in beeld wordt gebracht. Hiervoor worden nog geen kosten in rekening gebracht. Op deze manier krijg je inzicht hoe vaak advertenties aan potentiële klanten vertoont wordt.
    Wil je meer woorden op je advertentie, ga dan naar zoekwoorden en kijk op welke zoekwoorden er vaak geklikt wordt.
  • Aantal klikken: Stel in wat je maximaal per klik wilt betalen. Je betaald vaak minder dan je aangeeft, dit hangt af van hoe concurrerend het aanbod is
  • CTR (klik frequentie): Hier kan je de presentatie van de advertentie meten. Hoeveel mensen echt op de advertentie klikken, veel klikken betekend dat uw advertentie relevant is
  • Gem CPC: Dit zijn de gemiddelde kosten per klik
  • Kwaliteitsscore: Hoe relevanter de advertentie en pagina zijn, hoe waarschijnlijker het is dat de kwaliteitsscore hoger is. Ga naar zoektermen en klik onder status op de woordballonnetjes
    Regelmatig alles controleren om te kijken welke zoekwoorden u helpen om uw prestaties te verbeteren

Top 3
Wil je in de top 3 komen te staan? Verhoog de prijs per klik dan bijvoorbeeld per dag met €0,05 totdat jullie in de top 3 staan.

Voorvertoningen 
Soms kan je ook goedkoper uit zijn door de zoekwoorden aan te passen. Zoekwoorden met veel voorvertoningen kosten meer geld dan zoekwoorden met weinig voorvertoningen. Deze voorvertoningen kosten overigens geen geld, je moet pas betalen als de advertentie aangeklikt wordt.

(Bezocht 82 keer, 1 bezoeken vandaag)