Thema

Arbeidsverband

Thema

Uw gezondheid, u heeft er soms wel of geen invloed op. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat u op vakantie gewond raakt na een ongeval of dat je psychische klachten krijgt naar aanleiding van te veel stress of bepaalde situaties. Als gevolg hiervan is er kans dat u een tijdje arbeidsongeschikt raakt, oftewel letselschade. Dit is natuurlijk hartstikke vervelend, want u maakt waarschijnlijk extra kosten en uw inkomen wordt minder, maar wat kunt u hier tegen doen? U kunt natuurlijk een letselschade advocaat vragen om hulp of zelf proberen uit te vogelen wat uw rechten zijn. In dit artikel ga ik verder met u in op hetgeen wat u in zo een situatie kunt doen.

Verschil tussen materiële en immateriële schade

Letselschade kan zowel materieel als immaterieel zijn. Bij materiële schade kunt u bijvoorbeeld denken aan kosten voor het ziekenhuis, reparatiekosten, vervangingskosten, et cetera. Dit kunt u ook wel beschouwen als de schade die in geld aan te duiden is. Bij immateriële schade kunt u denken aan psychische klachten als trauma’s, angsten, gebrek aan sociale contacten, et cetera.

Waar kunt u letselschade oplopen?

Letselschade kunt u overal oplopen. Of u nu op het werk bent, in het verkeer of een rondje loopt door het park, het kan op de meest onverwachte momenten gebeuren. Het nadeel is echter dat de letselschade een grote impact op uw leven kunnen hebben. Omdat het letsel op de meest onverwachte momenten kan voor komen, is het natuurlijk altijd handig om te weten wat u van een letselschade advocaat kan verwachten. Hierbij is het uiteraard ook verstandig om te kijken naar welke advocaat het beste aansluit bij u, omdat er velen zijn. Het belangrijkste hierbij is dat u kijkt of de advocaat voorzien is van een keurmerk van de Letselschade Raad.

Wat zijn de gevolgen van letselschade?

Waarschijnlijk zult u grote kosten hebben om het letselschade te herstellen. De impact van de kosten is natuurlijk per geval verschillend, maar aan welke kosten moet u dan denken?

  • Inkomen dat u misloopt
  • Kosten voor behandelingen en medicijnen
  • Kosten voor de bus of trein naar het ziekenhuis of fysio.
  • Kosten voor mantelzorg/thuiszorg
  • Kosten voor beschadigde eigendommen

Een letselschade advocaat is niet altijd nodig, maar wanneer u er 1 nodig heeft, is het altijd handig om te weten waar u moet zijn.

En ineens is daar een conflict op de werkvloer; tussen jou en een collega of ben je getuige van een conflict tussen een collega en je leidinggevende. Een stemmetje zegt je – als directiesecretaresse en dus altijd een baken van rust en regelmaat- vooral rustig te blijven en te proberen een goed gesprek aan te gaan. Maar hoe doe je dat, nu je ook bij jezelf emoties voelt opspelen?

Neem afstand

Een conflict is snel geboren. Je weet dat je in dergelijke gevallen moet proberen eerst tot tien te tellen om zo even afstand van de situatie te nemen. Door afstand te nemen kun je namelijk objectiever naar het conflict kijken. Hoe moeilijk ook, probeer deze zaken ook als een conflict ontstaat ter harte te nemen. Analyseer wat nou eigenlijk de kern van het conflict is en probeer daarna op een rustige manier het gesprek aan te gaan. Hoe moeilijk ook.

Vat het niet te persoonlijk op

Boem! Tijdens een conflict kunnen woorden je heel hard raken. Probeer ook nu afstand te bewaren en probeer de woorden vooral niet te persoonlijk op te vatten. Misschien ben je zo helder om bepaalde kritiekpunten op te slaan en mee te nemen. Besef dat tijdens een woordenwisseling vooral woorden gezegd worden over je gedrag, niet over hoe jij als persoon bent. Probeer dat meteen te scheiden. Het is tijdens een conflict niet erg kritiek op je gedrag te erkennen, zonder dat je uiteraard zomaar alles wat er gezegd wordt hoeft te accepteren.

Niet ik of jij, maar wij

Het erkennen van bepaalde gedragingen of foutjes kan meteen een opening in het conflict betekenen. Meestal wordt je ‘opponent’ rustiger als je heel rustig bepaalde onderdelen van de kritiek erkent en zegt eraan te zullen gaan werken. Want daar rekent de tegenpartij vaak niet op. Je kunt – als de rust enigszins is teruggekeerd – aangeven dat je het vreemd vindt dat er zo lang gewacht is met het spuien van deze kritiek en dat je voortaan liever hebt dat er eerder over gesproken wordt om te voorkomen dat de zaak zoals nu escaleert. Ondertussen probeer jij je ook, hoe moeilijk soms ook, in de ander te verplaatsen en stelt vervolgens de belangrijkste vraag: hoe lossen wij dit probleem op. Dus niet ik of jij, maar wij. Door in de wij-vorm te praten wordt de kloof tussen jou en de tegenpartij vrijwel direct kleiner.

Mediation

Professional inschakelen

Vaak los je conflicten op deze manier al voor een groot deel op. Soms echter, kom je er niet uit. Is er veel te veel gezegd en zijn de emoties veel te hoog opgelopen. Is een onwerkbare situatie ontstaan. In dat geval doe je er verstandig aan een professionele arbeidsmediator in te schakelen. Een partij als bijvoorbeeld Merlijn Groep geldt als specialist op alle vlakken van mediation en is ook aanbieder van verschillende mediation opleidingen. Ook opleidingen kunnen voor directiesecretaresses toegevoegde waarde bieden, omdat bewezen is dat zij ongewild vaker met conflicten op de werkvloer te maken krijgen en in de toekomst dus binnen het bedrijf de rol van mediator op zich kunnen nemen.

Tijdens je opleiding tot secretaresse heb je natuurlijk alle basisvaardigheden meegekregen. Maar wat als je jouw beroep nu binnen de transportsector uit wilt oefenen? Deze sector kent natuurlijk allerlei procedures en veiligheidsvoorschriften. Daarnaast krijg je te maken met medewerkers die verspreid over een groot geografisch gebied werken; en ook nog eens in allerlei wisselende diensten. Niet alleen maakt dit de functie als secretaresse een stuk uitdagender, het zorgt er ook voor dat de voorbereidingen tot deze job een stukje intensiever zijn. Maar wat moet je nu allemaal regelen wanneer je als secretaresse bij een transportbedrijf wilt werken?

  1. Je eigen kwalificaties

Ten eerste is het belangrijk om je eigen kwalificaties op orde te hebben. Het basistakenpakket van je functie blijft natuurlijk hetzelfde; ook al komt er ineens een stuk meer bij kijken. Probeer waar mogelijk specifieke kwalificaties te behalen die van pas kunnen komen in de transportsector, of vast een netwerk op te bouwen waar jij later in deze functie baat bij kunt hebben.

  1. De nascholing van medewerkers

De kans is groot dat je te maken krijgt met zaken als een code 95 nascholing voor medewerkers van het transportbedrijf. De regels en wetgeving binnen deze sector veranderen namelijk regelmatig, en om zeker te zijn dat alle medewerkers hun beroep goed en veilig uit kunnen voeren is nascholing nodig. Het is waarschijnlijk aan jou om contacten te leggen met opleiders zoals verkeersschoolwesseldijk.nl om de medewerkers van de organisatie hier de benodigde certificaten te laten behalen. Wel zo handig als dit soort contacten al onderdeel zijn van je netwerk!

  1. Ondersteuning projectmanager

In de transportsector staan projecten natuurlijk centraal; en ook de projectmanagers spelen dus een belangrijke rol. Door de secretariële en administratieve taken uit te voeren ondersteun jij deze projectmanagers. Je maakt onderdeel uit van een projectteam en zorgt ervoor dat de projectmanagers hun werkzaamheden goed uit kunnen voeren. Een goede kennis van de branche, projecten en misschien zelfs van de managers kan dus alleen maar baten.

  1. Ken je ICT

Als secretaresse moet je natuurlijk ICT-vaardig zijn; en in de transportsector is dit al helemaal belangrijk. Niet alleen moet je specifieke documenten weten voor te bereiden, maar je bent ook het aanspreekpunt wanneer er support nodig is bij vragen over de interne ondersteunende software applicaties. Je moet jezelf nieuwe systemen dus snel eigen kunnen maken.

  1. Offertes en vertrouwelijke documenten

Daarnaast gaan er ook veel offertes en vertrouwelijke documenten door jouw ‘vingers’. Dit betekent dat je weet hoe je met dit soort documenten om kunt gaan, en hier efficiënt en betrouwbaar mee te werk kan gaan.

Misschien droomde je als klein meisje al van een baan als secretaresse bij een groot bedrijf, of misschien is je droom nog redelijk nieuw. Nu heb je waarschijnlijk al besloten een secretaresse opleiding te volgen; maar wat kun je nog meer doen om je kansen op een baan te vergroten? Hoe lang je deze beroepskeuze ook al overweegt; iedereen kan wel wat tips gebruiken!

 1. Begin bij de basis

Begin bijvoorbeeld met het volgen van een cursus of opleiding tot secretaresse. Of je nu een 4-jarige opleiding volgt, of jezelf onderwijst met tientallen cursussen naast je fulltime baan; het gaat om het aantoonbare bewijs dat jij weet hoe deze job werkt, en wat je werkzaamheden zijn. Het is dan ook belangrijk dat je duidelijk aan kan geven welke resultaten je met deze cursus of opleiding behaalt hebt. Heb je geen tijd of geld voor een fulltime opleiding of het volgen van cursussen? Kijk dan eens of er een mogelijkheid is in de omgeving voor een (on)betaalde stage: zie ook punt 3.

2. Breid je netwerk uit

Of je de opleiding al afgerond hebt of niet; je kan nooit te vroeg beginnen met het uitbreiden van je netwerk. Doe eens wat onderzoek in social groepen op LinkedIn en Facebook, en kijk of er verenigingen of netwerken zijn in je omgeving waar je jezelf al bij aan kunt sluiten. Hoe meer collega’s en mogelijke werkgevers je in je netwerk hebt, hoe groter je kans op een baan.

3. Doe wat ervaring op

Een secretaresse met 10 jaar ervaring kan er voor sommige werkgevers aantrekkelijker uitzien dan een secretaresse die net van haar opleiding komt. Probeer dan ook zoveel mogelijk ervaring op te doen en reflecteer deze ervaring op je CV. Denk bijvoorbeeld aan een (on)betaalde stage, maar ook vakantie- en weekendwerk.

4. Houd vast aan een stageplaats

Heb je een goede stageplaats gevonden? Probeer de contacten hier dan zo sterk mogelijk te maken. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat je na je opleiding een plaatsje vindt binnen dit bedrijf. Ook wanneer je niet direct na je stage terecht kan, zou het zomaar eens kunnen zijn dat er bij een toekomstige positie aan jou wordt gedacht.

5. Maak je beroepskeuze openbaar

Deel je passie voor dit vak zoveel mogelijk en maak je beroepskeuze openbaar en zichtbaar. Plaats een leuke oproep op LinkedIn en Facebook, en houdt je netwerk op de hoogte van je vorderingen. Vermeld bijvoorbeeld ook de leuke sollicitaties die je achter de rug hebt, of die ene geweldige cursus die je net met goede beoordeling afgesloten hebt.

 

Ben je op zoek naar een nieuwe secretaresse of PA voor jouw organisatie? Kijk dan eens goed naar de mogelijkheden die tegenwoordig worden aangeboden. Het kan erg voordelig zijn en je ondertussen ook nog eens heel veel tijd besparen.
Onderstaand vind je vier manieren die interessant kunnen zijn voor jouw organisatie met de voor- en nadelen hiervan.

Op uitzendbasis

Een secretaresse op uitzendbasis heeft verschillende voordelen, met name wanneer je versterking nodig hebt voor een bepaalde periode. De organisatie wordt in juridisch opzicht niet de werkgever maar alle risico’s blijven bij het uitzendbureau liggen. Wanneer er vervanging nodig is in verband met ziekte zal het uitzendbureau hiervoor zorgen. Als organisatie ben je slechts verantwoordelijk voor het betalen van de factuur met gewerkte uren.

Wanneer je erg tevreden bent over de secretaresse, zal het een nadeel zijn dat de secretaresse niet bij jou in dienst is. Het is uiteindelijk voordeliger om zelf jouw secretaresses werkgever te zijn.

Detacheren

Detacheren en uitzenden hebben veel met elkaar gemeen. In tegenstelling tot het werken op uitzendbasis is detacheren vaak geschikter voor een langere periode.
De secretaresse zal in dit geval over veel ervaring beschikken en er is een mogelijkheid om de medewerker een week proef te laten draaien. Net als met het uitzenden liggen alle risico’s verder bij het uitzendbureau. Het uurloon ligt overigens vaak wel iets lager gezien het een langere periode betreft.

Werving & selectie

Met deze optie bespaar je voornamelijk veel tijd die je anders kwijt zou zijn aan een langdurige sollicitatieprocedure. Het bedrijf dat je inschakelt voor bemiddeling zal meerdere secretaresses voorstellen die volgens hen goed bij de organisatie passen. Wanneer er een geschikte kandidaat tussen zit zal deze uiteindelijk werknemer worden van jouw organisatie en ben je niets meer verschuldigd aan het uitzendbureau.

Contract op payroll

Bij payroll kies je ervoor om de nieuwe – of de bestaande secretaresse over te dragen aan een externe partij. Hiermee kies je ervoor om eigenlijk nergens aan verbonden te zitten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om op elk moment de arbeidsovereenkomst te verbreken. Daarnaast zijn er geen administratieve afhandelingen en zal je geen salaris doorbetalen bij ziekte. Juridisch gezien ben je via deze weg niet de werkgever van jouw nieuwe secretaresse.

Bij veel uitzendbureaus zijn er ook studenten op afroep basis in te huren. De uurtarieven van deze krachten liggen laag en zijn uitermate geschikt voor administratieve klusjes of bijvoorbeeld als studentchauffeur.

Of je nu net je studie hebt afgerond en aan een baan begint, of al jaren op kantoor werkt, een negen-tot-vijf sleur ligt altijd op de loer. Beginnen jouw dagelijkse taken een routine te worden en dagen deze jou misschien niet meer uit? Wellicht wordt het dan tijd voor een babbeltje met je leidinggevende, want niemand wordt vrolijk van een werksleur.

Het komt helaas geregeld voor dat men met een onbevredigd gevoel van werk naar huis gaat. Dit kan komen omdat jij bijvoorbeeld al erg lang een bepaalde functie bekleed, maar ook omdat je bijvoorbeeld te weinig afwisseling in je werkzaamheden hebt. Er kunnen tal van redenen zijn waarom jij in een werksleur belandt. Feit is wel dat men tegenwoordig tot zijn 67e door moet werken. Een langdurige werksleur in deze periode kan erg vervelend zijn.

Bevind jij je in een werksleur en kan je wel wat afwisseling gebruiken? Wellicht zijn onderstaande tips dan wat voor jou.

Praat met je leidinggevende

De belangrijkste tip en tevens vaak de eerste stap, is om met je leidinggevende te gaan praten. Breng hem/haar op de hoogte van jouw werksleur. Een goede leidinggevende kijkt samen met jou naar een oplossing. Denk bijvoorbeeld aan een uitbreiding van je takenpakket. Wellicht heeft jouw leidinggevende wel nieuwe uitdagende taken voor jou.

Daag jezelf uit en stel doelen

Probeer tevens niet de schuld altijd bij iemand anders te leggen, maar ga ook eens bij jezelf na wat je beter zou kunnen doen. Stel jezelf bijvoorbeeld concrete doelen en daag jezelf uit. Probeer de kwaliteit van je werk omhoog te tillen en daag jezelf uit om meer gedaan te krijgen in een bepaald tijdsbestek. Het halen van bepaalde doelen zal je een beter gevoel over jezelf geven.

Werk aan de werksfeer

Hoe is jouw band met je collega’s? Een goede werksfeer zorgt er namelijk voor dat je met meer plezier naar je werk gaat. Deze werksfeer wordt vaak voor een groot gedeelte bepaald door je collega’s. Het investeren in de banden met je collega’s kan daarom helpen om met meer plezier naar je werk te gaan.

Denk eens aan een stagiair(e)

Lijkt het jou tof om jouw kennis over te dragen op een ander? Denk dan eens aan stagebegeleiding! Een stagiair(e) geeft niet alleen een frisse nieuwe kijk op het bedrijf, maar geeft jou ook een uitdagend werkpakket. Een stagiair(e) zorgt voor wat afwisseling in jouw dagelijkse werkzaamheden en kan jou veel voldoening brengen. Het plaatsen van een vacature voor een stagiair(e) kun je doen op websites als bijvoorbeeld www.stagemotor.nl.

Jij bepaalt zelf of je werk uitdagend genoeg is, of niet. Bovenstaande tips zijn daarom geen garantie voor succes, maar ze zijn zeker het proberen waard!