Thema

Werk & studie

Thema

Schade tijdens werkzaamheden terwijl je rijdt met je eigen auto: wie is er dan aansprakelijk? Jij of je werkgever? De wet zegt dat de werkgever aansprakelijk is voor schade die ontstaat tijdens uitvoering van werkzaamheden. Wel zijn er een aantal uitzonderingen te noemen. En ook is er een verschil tussen woon-werkverkeer en ritten tijdens het werk voor de werkgever. Hoe zit het met schade, de verzekering en boetes als je jouw eigen auto ook zakelijk gebruikt?

Bepalen wie schade betaalt
Als je tijdens het uitvoeren van werkzaamheden voor de werkgever schade veroorzaakt aan je auto, dan is de werkgever hier aansprakelijk voor. Het gaat hierbij niet alleen om leaseauto’s, auto’s van de zaak of de werkgever, maar ook om de auto van de werknemer zelf. Zelfs als je van de werkgever een verklaring hebt moeten tekenen waarin staat dat je als werknemer zelf aansprakelijk bent voor autoschade tijdens het uitvoeren van werkzaamheden, hoeft het niet zo te zijn dat jouw werkgever hier toch niet voor opdraait.

Organisatie bedrijf
Wanneer jij en wanneer de werkgever aansprakelijk gesteld zal worden, hangt af van de organisatie van het bedrijf. Hierbij wordt gekeken naar wat de zeggenschappen van de werkgever zijn en naar welke verplichtingen een werknemer heeft. Hierdoor zullen dergelijke schadegevallen altijd per situatie bekeken worden. Verplicht een bedrijf een werknemer bijvoorbeeld om de eigen auto te gebruiken voor werktaken en wordt er geen alternatief geboden? Dan zal de Hoge Raad waarschijnlijk sneller beslissen in het voordeel van een werknemer.

Roekeloos of opzettelijk
Rij je roekeloos, of is de schade opzettelijk veroorzaakt en kan de werkgever dit aantonen? Dan zullen de kosten wel voor jou als werknemer zijn. Al is het vaak wel moeilijk om aan te tonen. Maar is er bijvoorbeeld alcohol of drugs in het spel bij het veroorzaken van een ongeluk, dan is het wel aantoonbaar. Ook kan uit onderzoek blijken dat je te hard reed.

Derde partij
Als er autoschade wordt veroorzaakt door een andere automobilist, dan is het niet de werknemer of werkgever, maar deze derde partij die voor de schadekosten een beroep moet doen op zijn of haar autoverzekering.

Geef door dat je de privéauto voor werk gebruikt
Het kan handig zijn om de autoverzekeraar op de hoogte te stellen van het gebruik van je privéauto. Voornamelijk als je veel zakelijke ritten maakt. Zul je de auto waarschijnlijk maar een aantal keer zakelijk inzetten, dan hoef je dit niet door te geven. De verzekering die jij hebt afgesloten is waarschijnlijk uitsluitend voor privégebruik en niet voor zakelijk gebruik. Tenzij je de verzekering anders hebt afgesloten. Geef je niet door dat je de wagen ook zakelijk gebruikt, dan kan het zijn dat je de schade niet vergoed krijgt, of dat je de vergoeding in z’n geheel of voor een deel terug moet betalen. Het kan wel zijn dat de autopremie stijgt doordat je de auto niet alleen meer voor privédoeleindes gebruikt.

Woon-werkverkeer
Als je de auto gebruikt om naar en van werk te komen, dan gelden er wel andere regels. Op die momenten ben je zelf aansprakelijk en zijn de schadekosten voor jou zelf. Toch zijn er uitzonderingen die door omstandigheden worden veroorzaakt. Zoals wanneer de werkgever voor de werknemer bepaalt hoe deze moet rijden. Als een werkgever een werknemer weinig keuze laat, dan zal de werkgever sneller aansprakelijk gesteld worden.

Voor wie zijn de boetes?
Net als bij woon-werkverkeer en rijden voor de werkgever, zijn er wat betreft boetes uitzonderingen te noemen. Al zou je eigenlijk verwachten dat als jij je niet aan de regels houdt, je hier ook zelf voor gestraft zult worden. En dus niet de werkgever. In een aantal gevallen kan de werkgever de boete ontvangen, namelijk als er sprake is van een heel hoge werkdruk bij de werknemer en als een auto te vol is geladen en de werkgever de werknemer hierover niet heeft ingelicht. De boete komt in de meeste gevallen wel bij de werknemer te liggen.

Als je een goed idee voor een webwinkel hebt, dan heb je een plan nodig om deze webwinkel op een sterke manier neer te zetten. Zonder goede inzet van jouw kant wordt de webwinkel nooit meer dan een gevulde URL waar niemand iets vanaf weet. Zonde, want je hebt er natuurlijk een heel ander beeld van. Volg onderstaande stappen om je webwinkel sterk te beginnen.

Je domeinnaam en design
Je begint natuurlijk met het kiezen van een sterke domeinnaam waar niemand omheen kan. Tegenwoordig zien we veel webwinkels met een Engelse naam op een wel heel trendy manier geschreven. Leuk natuurlijk, maar wel moeilijk om mee gevonden te worden. Kies voor een heldere en doeltreffende domeinnaam. Start je webwinkel en geeft er een uniek design aan. Controleer welke kleuren goed bij je product passen en zorg voor een effectief logo waaraan mensen je later gemakkelijk kunnen herkennen.

Pas lanceren als alles in orde is
Zorg dat alle content online staat. Hierbij kun je denken aan product- en categorieteksten, maar denk ook aan een actief blog, aan een servicepagina en een sterke homepage. Als je assortiment compleet is en online staat, zorg dan voor de aanleg van een goede voorraad en een oplossing betreffende voorraadbeheer. Er zijn mensen die zich direct storten op bijvoorbeeld affiliate marketing zonder al een voorraad te hebben. Als je moet starten zonder te kunnen leveren, dan gaat dit direct ten koste van je professionaliteit. Lanceer je webwinkel pas als alles in orde is.

Tijd om inkomsten te genereren
Als alles in orde is, dan kun je je webwinkel lanceren. Spreek hiervoor meerdere kanalen aan, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, en kies voor goede affiliate marketing. Je kunt je laten inspireren door de vele tutorialvideo’s die online te vinden zijn, bijvoorbeeld op YouTube. Presenteer je nieuwe webwinkel groots op LinkedIn en start wat online campagnes voor de lancering. Het is goed om meteen met een doeltreffende actie of aanbieding te starten. Bezoekers die eenmaal binnen zijn geweest komen voor een tweede keer gemakkelijker terug. Maak het dus aantrekkelijk en indrukwekkend, zodat ze je niet meer vergeten.

De functie van secretaresse heeft een wat oubollig en suf imago. De tijd dat secretaresses echter vaak oudere dames waren die zich voornamelijk bezig houden met koffie halen voor de baas en verder vooral veel glimlachten zijn voorbij. De moderne invulling van de functie van secretaresse is veelzijdig en zeker iets om trots op te zijn. Benieuwd? Hier tien redenen waarom het leuk is om secretaresse te zijn.

Afwisselende functie

Het bijhouden van de correspondentie. Vergaderingen organiseren, deze voorbereiden, bijwonen en notuleren en vervolgens uitwerken en de vervolgacties uitzetten. Need to say more? Het ontvangen van klanten, afhandelen van telefonische vragen, nieuwe medewerkers zoeken en begeleiden, evenementen organiseren, jaarverslagen schrijven, budgetten controleren, projectmanagement. Eventueel ook agendabeheer, al doet een zichzelf respecterende baas dat tegenwoordig ook wel zelf. Geen dag hetzelfde dus.

Mensenwerk

Secretarieel werk lijkt soms voornamelijk administratief. Maar bedenk wel dat je bij het ontvangen van klanten representatief, vriendelijk en professioneel moet zijn. Je bent echt het visitekaartje van de organisatie. Daarnaast staan bazen of managers vaak onder grote druk en ben jij er om zijn werk te verlichten. Tact en weten waarmee je iemand wel of niet moet lastig vallen is dus belangrijk.

Niet gebonden aan een branche of sector

Als secretaresse kun je inhoud van de functie koppelen aan een organisatie in een branche die je interesseert. Of het nu om een ziekenhuis, reclamebureau, bank of makelaarskantoor is, je kunt zo bij veel verschillende organisaties aan de slag. Dat ze ook altijd nodig zijn, blijkt wel uit het feit dat er zelfs tijdens de crises bijvoorbeeld veel receptioniste vacatures waren.

Niet alleen taken uitvoeren, maar ook meedenken

Als secretaresse zit je zeker niet de hele dag maar opdrachten van je baas uit te voeren. Vaak vorm je ook een klankbord voor hem of haar en ondersteun je hen zelfs bij het nemen van beslissingen.

Contact met mensen binnen en buiten de organisatie

Een uitvoerende functie houdt vaak in dat iemand alleen met mensen binnen de organisatie contact heeft. Bij een secretaresse is dat juist helemaal niet het geval. Doordat jij verantwoordelijk bent voor het eerste telefonische contact kom je zo al met veel mensen buiten de organisatie in contact. Omdat het vaak nodig zal zijn telefoon door te verbinden naar collega’s, is het juist ook belangrijk om iedereen binnen te organisatie te kennen.

Goede carrièremogelijkheden

Dacht jij dat het niet mogelijk is om door te groeien en carrière te maken als secretaresse? Fout! Binnen de functie kun je vaak opklimmen en bijvoorbeeld assistent van een topmanager of de directie worden. Ook is het mogelijk binnen de organisatie op een andere afdeling zoals marketing, HR of communicatie aan de slag te gaan. Een moderne secretaresse houdt zich vaak bezig met diverse projecten waardoor andere afdelingen en de werkzaamheden daar al bekend zijn, wat de overstap vergemakkelijkt.

Sleutelrol in de organisatie

Een secretaresse vormt echt de spil binnen een organisatie. Je weet wat er speelt op diverse niveaus binnen de organisatie en op verschillende afdelingen, zeker als je ook wordt ingezet bij projecten.

Zelfstandig werken

Omdat je ook niet ieder telefoontje naar je baas kunt doorverbinden, is het belangrijk dat je weet wat er speelt zodat je zelf vragen kunt beantwoorden.

Goede beloning

Secretaresse word je niet zomaar, tegenwoordig is meestal minimaal een MBO-opleiding 3 vereist. Voor een directiesecretaresse is dit zelfs een MBO-opleiding 4, en moet je minimaal drie talen spreken. Opleiding en ervaring worden beloond. Voor de functie directiesecretaresse geldt een startsalaris van €1.800 bruto, maar naarmate er meer jaren werkervaring zijn opgedaan kan dit oplopen tot € 4.000 per maand.

Uitgebreide bijscholingsmogelijkheden

Door de veelzijdige functie is het nodig uiteenlopende competenties te hebben, en hier ook voor te worden bijgeschoold. Denk maar eens aan algemene typ- en computervaardigheden, notuleren, projectmanagement, timemanagement en afhankelijk van de invulling van de functie ook wel HR of bijvoorbeeld marketing- en communicatie.

Je ziet het: een functie waarin dienstbaarheid centraal staat, maar die erg veelzijdig is!

Ga je binnenkort even lekker een weekje naar de zon, of misschien wel een weekje skiën! Heerlijk zeg om echt even helemaal tot rust te komen en te genieten. Alleen komt daar ook een boel stress bij kijken. Voor je vakantie moet je veel voorbereiden en zodra je terug komt heb je een hoop werk in te halen. 

Om alles wat je op je laatste dag voor je vakantie moet doen, wat rustiger te laten verlopen, doe je er slim aan om je out-of-office al een dag eerder in te stellen. Dit geeft je een beetje rust en net wat extra tijd om lopende zaken af te handelen, taken over te dragen en overige zaken te regelen.

Wanneer je terug komt van vakantie puilt je mailbox waarschijnlijk uit en ligt er alweer een heel stapel werk op je bureau. Om de dag na je vakantie alles weer orde te krijgen, zaken die je collega’s tijdelijk op zich genomen hebben weer over te nemen en de belangrijkste zaken weer weg te werken, doe je er slim aan om een ‘inhaaldag’ in te plannen. Stel daarom je out-of-office ook nog in, een dag na je vakantie.

Tips voor passende, maar zakelijke out-of-officebericht
– Geeft de reden van je aanwezigheid aan
– Laat weten wie ze kunnen bereiken tijdens jou afwezigheid
– Geeft een specifieke datum wanneer je weer beschikbaar bent

Zit je tegen je werk aan te zuchten en kun je jezelf maar niet op gang krijgen? Met deze tips krijg je jezelf makkelijk weer aan het werk!

Staren naar je iPad…
Je hebt veel te doen. Je hebt een lijstje voor je neus met belangrijke taken. Taken die je richting je doelen helpen. Doelen als afstuderen, een project voor je werk afronden, een nieuw product lanceren en ga zo maar door.

En je hebt gisteren een leuk spelletje op je iPad geïnstalleerd. En het liefst zou je daar je middag aan besteden. Als je merkt dat je zit uit te stellen terwijl je eigenlijk zou willen werken dan wordt het tijd om in te grijpen. Uitstelgedrag is een gevecht met jezelf, en vooral met je onderbewuste. Aan de ene kant wil je de taak voor je uit schuiven, aan de andere kant wil je de taak zo snel mogelijk afronden.

De onderstaande tips helpen je je onderbewuste te manipuleren waardoor het makkelijker wordt om weer aan de slag te gaan. Want hoe eerder die taak van je bord is, des te sneller je weer met je iPad kunt spelen, maar dan zonder schuldgevoel!

1. Maak duidelijke taken van wat je wilt doen
De lange weg naar succes is opgemaakt uit kleine straattegels. Niemand schudt in één keer een afgerond project uit zijn mouw. Ieder doel moet stapje voor stapje worden bereikt. Begin daarom met het krijgen van meer duidelijkheid:

1. Wat wil je precies bereiken?
2. Wat is de volgende fysieke stap die je kunt nemen richting dit doel?

Vage bestemmingen werken niet. Maak het super concreet en zorg voor kleine, behapbare taken. Een ingewikkeld project ‘afronden’ is iets wat je graag voor je uit schuift. Het is te vaag. Een specifiek telefoontje plegen is echter veel makkelijker.

2. Praat tegen jezelf
Houd je onderbewuste voor de gek door tegen jezelf te praten. Ja, dat klinkt raar. Maar je onderbewuste heeft geen idee van tijd en realiteit. Het weet dus ook niet dat het raar is. Het gelooft wat hem verteld wordt.

Als je keer op keer tegen jezelf zegt dat je onzeker bent, dan ga je je onzeker voelen. Als je vindt dat je veel uitstelt, dan voel je je een uitsteller.

Maar nu komt het leuke: als je je onderbewuste vertelt dat je op dit moment werkt aan een specifieke taak dan gelooft het dit ook. Dus praat tegen jezelf in de tegenwoordige tijd. “Ik ben aan het bellen met Marieke”, “Ik ben super productief” of “Ik schrijf de conclusie van mijn scriptie”. Herhaal dit een paar keer hardop.

Je zult merken dat er een stukje weerstand om te beginnen verdwijnt, je hersenen denken op een bepaald niveau namelijk dat je er al mee bezig bent.

3. Visualiseer jezelf aan het werk
Om tip 2 nog een stapje verder te brengen kun je er ook nog bij visualiseren. Sluit je ogen, praat in jezelf en zie jezelf hard werken. Zie hoe jij je precies gedraagt zoals je zou willen dat je je gedraagt. Je bent aan het werk en je rondt alle taken af die op je lijstje staan.

Door dit beeld voor jezelf te vormen raken je hersenen nog meer gewend aan het feit dat je aan het werk bent. Dit zet de ‘luie jij’ opzij en maakt plaats voor de ‘productieve jij’.

4. Geef jezelf een schouderklopje bij ieder stapje
Heb je een kleine taak afgerond, zoals het plegen van dat telefoontje? Geef jezelf dan een kleine beloning in de vorm van een ‘schouderklopje’. Praat gewoon in jezelf: “Goed gedaan, dat is lekker afgerond”.

Onthoud dat je onderbewuste je steeds van je werk probeert af te houden, dus je moet je onderbewuste voor de gek houden. Beloon jezelf en merk dat je het heerlijk vindt om die vervelende taken af te ronden.

5. Gun jezelf een beloning achteraf
Spreek met jezelf af welke beloning je na het afronden van die vervelende taken in ontvangst mag nemen. Stem de grootte van de beloning af op de prestatie. Je kunt denken van een stukje chocolade tot een weekendje weg.

Heb je de hele middag goed gewerkt en eindelijk dat ‘project afgerond’? Dan kun je jezelf bijvoorbeeld belonen met een avondje naar de bios, een uurtje gamen of een middagje shoppen.

Houd je luie zelf voor de gek
Door je hersenen aan het werk te zetten voordat je daadwerkelijk aan het werk gaat kun je lastige denkbeeldige drempels verlagen. Eerst krijg je jezelf echt niet aan de slag, maar na deze oefeningen wordt het al een stuk makkelijker om te beginnen.

Door jezelf ook nog eens te belonen leer je je hersenen dat werken leuk is, en motiveer je jezelf om het werk af te maken. Bovendien helpt het je zelfvertrouwen te vergroten, want telkens als je een beloning in ontvangst mag nemen heb je weer iets bereikt.

Bron: SoChicken

Als directiesecretaresse weet je dat geen enkele dag hetzelfde is. Het is een open deur, maar elke dag brengt nieuwe uitdagingen, een overvloed aan deadlines en prioriteiten en vaak heb je ook nog het gevoel dat je opnieuw het wiel moet uitvinden. Dan mag je je gelukkig prijzen als de mensen voor wie je werkt zelf heel gestructureerd zijn. Maar in de praktijk blijkt dat juist jij degene bent die deze structuur aan zal moeten brengen. Het maakt je werk ook zo uitdagend. Daarvoor heb je wel rust in je hoofd nodig, zodat je gefocust kunt blijven. Wat je beslist niet wilt, is een onoverzichtelijke werkplek. Heb je behoefte aan wat tips om je werkplek georganiseerd te houden en daarbij juist meer overzicht te krijgen?

Een aantal handige tips voor organisatietalenten:

Breng rust aan op je werkplek. Foto’s van je kinderen, een leuk plantje of een lief relatiegeschenk, ze geven je een goed gevoel, maar kunnen de aandacht afleiden. Hou je werkplek persoonlijk, maar zorg voor voldoende werkruimte.

Ken je de cartoons uit het verleden nog? Misschien heb je vroeger wel gezien hoeveel waarheid ze bevatten. Het beeldscherm van een secretaresse met veel taken was beplakt met gele Post-It-notities. Als jij veel zaken tegelijkertijd in de gaten moet houden, schaf dan een prikbord aan en deel de informatie daarop zo in, dat het jou duidelijkheid en overzicht geeft. Je bureau lijkt zo een stuk leger.

Deel je bureau zo in dat je alle accessoires die je dagelijks nodig hebt een vaste plek geeft. Bij wijze van spreken moet je jouw spullen in het donker kunnen terugvinden. Hiermee worden je bewegingen automatisch en dat schept rust in je hoofd.

Werk je voor meerdere personen of ben je betrokken bij een aantal projecten? Deel je werkplek zo in dat elke persoon of elk project zijn vaste plek heeft. Je weet dan waar je je aandacht op moet richten en wordt niet afgeleid door andere prioriteiten.

Hoe zit het met je kastruimte? Berg je alles op in dezelfde soort en kleur mappen? Als je per persoon of project een eigen kleur kiest, hoef je nooit meer te zoeken. Bovendien fleurt het je werkplek op. Juist in periodes met grote piekbelasting zul je de voordelen van een goed ingerichte werkplek aan je lijf en leden voelen.

Directiesecretaresse, het is een mooi beroep. Met deze tips maak je het nog mooier.