Tijdens het solliciteren op een nieuwe baan, moet je gewapend zijn met pasklare antwoorden. Je weet natuurlijk niet welke vragen de interviewer je precies zal stellen. Je kan er in ieder geval van uit gaan dat de vragen hoogstwaarschijnlijk te maken zullen hebben met jouw kennis, ervaring, vaardigheden en afgeronde werkzaamheden.
Waarom is Mind Mappen Beter dan Een Traditionele Methode?
Je kan je ook voorbereiden op een sollicitatiedoor alle informatie neer te pennen in” bullet points”. Een lijst van onderwerpen onderverdeeld per categorie. In dit geval maak je enkel gebruik van woorden. Het menselijk brein werkt optimaal wanneer het de ontvangen informatie kan vergelijken, integreren en samenvatten. Dit komt doordat het brein elke woord verbindt aan een beeld. Mind mappen stelt je in staat informatie uit het hoofd te leren op een dusdanig natuurlijke manier dat het gemakkelijker wordt deze te onthouden.
Over Welke Punten Dien je ter Voorbereiding van Het Interview te Mind Mappen?
Je begint een interview met jezelf voor te stellen. Bedenk een bondige introductie voor jezelf, aangepast aan de functie waarvoor je postuleert. Wie ben je? Waar sta je voor? Waarom is dit voor jou de geschikte functie?
Denk na over relevante ervaringen die je opdeed en successen die je boekte in het verleden. Som een aantal punten op en zorg ervoor dat je deze ook kunt documenteren. Waarom zijn deze ervaringen relevant? Wat leerde je uit je ervaringen dat eventueel nuttig kan zijn voor de nieuwe betrekking? Welke successen boekte je die voordelig kunnen zijn voor de organisatie?
Welke (bijvoorbeeld voor technische vacatures) kennis wordt er vereist voor de baan? Herlees de functieomschrijving en ga na over welke kennis jij beschikt en identificeer waar je eventueel bijscholing nodig hebt. Zorg dat je jouw bestaande vaardigheden kunt documenteren en dat je kunt aangeven hoe je denkt zo vlug mogelijk up-to-speed te geraken met de overige vereisten.
Ook je persoonlijke kwaliteiten komen tijdens een sollicitatiegesprek aan bod. Dit zijn de zogenaamde “soft” skills. “Soft” skills zijn niet kwantificeerbaar: leiderschapskwaliteiten, klantgerichtheid, teamgeest, autonomie, flexibiliteit, … Ook hier is het belangrijk dat je jouw beweringen kunt onderbouwen met concrete voorbeelden.
Een bedrijf is op zoek naar werknemers die ‘feeling’ hebben met haar filosofie. Er wordt van jou verwacht dat je kennis hebt van haar activiteiten en ‘feeling’ hebt met haar imago.
Er wordt van jou verwacht dat je vragen stelt en interesse toont voor het bedrijf en de functie. Bereidt daarom voor welke strategische vragen je eventueel kunt stellen die betrekking hebben op de functie en de onderneming.
Het succes van een sollicitatiegesprek hangt grotendeels af van haar voorbereiding. Werknemers willen “waar voor hun geld”. Vooral in periodes van crisis kunnen bedrijven niet het risico lopen “verkeerde keuzes” te maken. Indien je onvoorbereid naar een sollicitatiegesprek gaat, dan val je meestal vlug door de mand. De tegenpartij merkt dat je niet goed over de functie en verantwoordelijkheden hebt nagedacht. Dit wekt de indruk dat je niet echt geïnteresseerd bent in de functie op zich (of het bedrijf), maar dat je enkel uit bent op het binnenhalen van de baan.