Thema

Social Media

Thema

Het doel is om jou en alle anderen in deze uitdagende economische tijden te helpen om meer succesvol te worden door de kracht van je netwerk en de mogelijkheden van LinkedIn te gebruiken.

Hoe kunnen we dat beter doen dan door onze kennis te delen en 1.000.000 exemplaren van ons boek GRATIS weg te geven!

Veel mensen vragen zich af:

  • Hoe meer klanten aantrekken?
  • Hoe een nieuwe baan vinden?
  • Hoe nieuwe werknemers vinden?
  • Hoe nieuwe partnerships, leveranciers, investeerders, experten (buiten EN binnen hun eigen organisatie) en andere mensen vinden die hen kunnen helpen om de gewenste resultaten te behalen.

LinkedIn is een fantastische tool om je daarbij te helpen, maar niet veel mensen weten hoe het te gebruiken.

Daarom hebben wij besloten om onze kennis te delen en geven wij 1.000.000 exemplaren van het boek GRATIS weg en delen we zelfs nog meer tips, evaluaties, tools en webinars in de GRATIS Video & Tools Bibliotheek.

Download en lees dus alsjeblieft het boek, bekijk de tips, pas ze toe en deel ze met anderen. Als we allemaal meer succesvol zijn, zal de hele wereld er wel bij varen!

Jan Vermeiren en Bert Verdonck

 

Ik heb al eerder bericht over de duidelijke en in Jip en Janneke taal geschreven boeken van Jan Vermeiren en Bert Verdonck: ‘Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken’.
Er zijn de laatste maanden weer heel wat veranderingen geweest op LinkedIn. Tijdens een webinar geven ze in eerste instantie een overzicht,daarnaast beantwoorden ze ook vragen van deelnemers.

In het eerste deel zullen ze de updates op LinkedIn van de laatste maanden bespreken.

Veranderingen aan deze pagina’s/functionaliteit komt aan bod:
– Mensen vinden: o.a. nieuwe manieren om interessante mensen (nieuwe klanten, medewerkers, partners, …) vinden en hoe de 3e graad beperking omzeilen
– Home Page: o.a. finetuning wat je wel en niet ziet
– Inbox: o.a. zoeken
– Uitbouwen van je netwerk: waar de oude manieren om bekenden te vinden terug te vinden
– Thought Leaders / Original Content
– Linken met mensen: wat wel en niet te doen
– Settings: o.a. tonen/verbergen “Viewers of this Profile also viewed”
– Company Profiles: nieuwe mogelijkheden

In het tweede deel worden de meest gestelde vragen over LinkedIn besproken die we van de deelnemers op voorhand hebben ontvangen.

Als je zelf een vraag hebt, stel die dan zeker bij je inschrijving!

Hartelijke groeten,

Jan & Bert.

Meld je aan voor het GRATIS LinkedIn Update en Vragen & Antwoorden Webinar dinsdag 6 februari 19.30 uur.
Als je je aanmeldt, ontvang je ook de opname. Je hoeft er dus niet live bij te kunnen zijn!
Je kan je inschrijven via de agenda pagina op de website van “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken“.

Als je je LinkedIn-profiel inzet om een nieuwe baan te vinden, doe het dan wel goed. Vertel welke baan je wilt en laat je resultaten zien.

Ruim vierduizend mensen hebben op hun LinkedIn-profiel staan dat ze ‘op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging’. Dat is natuurlijk prima voor die mensen. Daar moeten ze vooral mee doorgaan. Lekker verdergaan met zoeken. Maar wat moeten wij, hun contacten en anderen die toevallig op hun profiel belanden, daarmee? Willen zij heel toevallig dat wij hen helpen bij hun zoektocht? Willen ze LinkedIn ook inzetten om de aandacht van recruiters te trekken en zo deze uitdaging te vinden? Dan is dit in ieder geval niet de beste manier.

Lees verder en ontdek de beste manier, Tom Scholte, Intermediair

Heel veel mensen/bedrijven denken dat zenden op social media belangrijk is. Fout! Zenden is de meest onbelangrijke activiteit op social media. Communiceren is het belangrijkste en daarna komt luisteren. Als je nog niet aan een gesprek toe bent, begin dan met luisteren.

Maar hoe doe je dat?
Je kunt beginnen met monitoren op Twitter wanneer en hoe vaak er een tweet wordt verzonden waarin je website wordt genoemd. Dat doe je heel eenvoudig door je website als zoekterm in te voeren in Twitter.

In Tweetdeck doe je dat als volgt:

1. klik op ‘add column’ en klik op ‘search;
2. voer je domeinnaam in, zonder www. Dus bijvoorbeeld anneraaymakers.nl
3. toets ‘enter’ en ‘add column’.

In Hootsuite:

1. klik op ‘add stream’;
2.  Kies het tabblad ‘search’;
3. voer je domeinnaam in, zonder www. Dus bijvoorbeeld anneraaymakers.nl
3. klik op ‘create stream’.

Op twitter.com

1. ga naar twitter.com/search;
2. voer je domeinnaam in, zonder www. Dus bijvoorbeeld anneraaymakers.nl;
3. klik rechtsboven op het tandwieltje en kies ‘save search’;
4. als je op je profielpagina nu in het zoekvenstertje klikt vind je je opgeslagen zoekopdracht terug.

Zo kun je natuurlijk ook monitoren op je productnaam, je concurrenten, de producten van je concurrenten, interesses, klanten en nog veel meer.

AnneRaaymakers.nl

Precies, dat glazen plankje heeft je iets te leren. Een belangrijke les die meer kwaliteit en voldoening in je leven zal brengen. Ontdek wat de iPad jou kan leren!

Het grote minpunt is de grote kracht

Veel doorgewinterde computergebruikers hebben een hekel aan een specifiek aspect van de iPad: je kunt maar één app tegelijkertijd gebruiken! Een normale computer kan gemakkelijk meerdere programma’s tegelijkertijd draaien, zodat jij meerdere dingen ‘tegelijk’ kunt doen. Dit noemen we multitasking.

Ja, multitasking klinkt erg productief. Maar dat wat productief is, is niet per definitie effectief.

Sterker nog: multitasking is een illusie. Je kunt geen twee dingen tegelijkertijd doen. Je kunt je aandacht grofweg maar op één taak per keer richten. Wanneer je ‘multitaskt’ verplaats je dus je aandacht snel van de ene naar de andere taak. Ja, veel mensen kunnen tegelijkertijd telefoneren, het bureau opruimen, inkomende mails checken, hun Facebook timeline scannen en op een paar ‘likes’ klikken. Leuk.

Niet veel mensen kunnen tegelijkertijd een boek schrijven en een kwalitatief gesprek voeren, een presentatie geven en een mailtje beantwoorden, telefoneren en veilig autorijden (veel mensen proberen het, meestal met weinig succes) of het journaal kijken terwijl en tegelijkertijd de dag doornemen.

Focus voor meer kwaliteit

Op een iPad kun je maar één app tegelijkertijd in beeld hebben. Dat is soms irritant, maar ook rustgevend. Wanneer je een mailtje beantwoordt dan word je niet afgeleid van je werk. Wanneer je een blogpost schrijft dan is dat alles wat je kunt doen op het scherm. Je wordt gedwongen om te singletasken. Dat zorgt voor focus, en focus zorgt voor kwaliteit.

Het leven zit vol met ‘apps’. Je zoontje wil met je praten, op je telefoon wil een vriendin met je Whatsappen, jij probeert een artikel te lezen en ondertussen krijg je niets voor elkaar. Je zoontje is teleurgesteld, je vriendin wacht op een antwoord en jij hebt nog geen letter gelezen.

Wat zou er veranderen als jij je als een iPad zou gedragen?

  • Je zou in je hoofd de ‘artikel lezen’ app afsluiten, en de ‘zoon app’ openen. Je zoontje vult nu je gehele ‘scherm’.
  • Je kunt nu in alle rust luisteren naar je zoontje, oogcontact maken, hem het gevoel geven dat hij en zijn verhaal belangrijk voor je zijn. Door exclusief op hem te focussen creëer je een waardevol moment voor je zoontje en jezelf.
  • Vervolgens sluit je de ‘zoon app’ af en open je Whatsapp. Je geeft aandacht aan je vriendin, beantwoordt haar vraag, legt uit dat je weer verder gaat met je artikel.
  • Je opent je ‘artikel lezen’ app en leest het artikel met volle aandacht, zodat je de informatie goed in je op kunt nemen.

Je kunt maar één app tegelijk gebruiken

Ja, je kunt de hond uitlaten en je tegelijkertijd zorgen maken over je werk. Je draait dan twee ‘apps’ tegelijkertijd, en hierdoor raak je sneller uitgeput. Je kunt ook alleen de hond uitlaten en genieten van het moment. Je leeft dan als een iPad, met slechts één app die het gehele scherm vult. Hiermee verhoog je de kwaliteit van het moment en behoud je je energie.

Als het je doel is om productief te zijn (zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd) dan is proberen te multitasken een oplossing. Als je liever effectief bent (alleen dingen doen die belangrijk voor je zijn en deze dingen zo goed mogelijk doen) dan kun je beter leven als een iPad. Singletasken is effectiever, levert minder stress op en geeft je leven meer kwaliteit.

Stop met het verdelen van je aandacht. Bundel je aandacht op de dingen die er echt toe doen en merk hoe je leven leuker, waardevoller en rustiger wordt.

soChicken.nl

Over het algemeen tref ik twee soorten ondernemers aan in mijn omgeving. Zij die helemaal enthousiast zijn over Social Media en er geen genoeg van kunnen krijgen, en zij die onverschillig staan tegen over Social Media, of misschien nog wat onwennig. Het bezwaar dat ik het meeste hoor is: ‘Het kost allemaal te veel tijd’.

Marketing is werk
Als ik dan tegenwerp dat je juist tijd mòet besteden aan je marketing, misschien wel meer dan aan welke taak dan ook, is het antwoord: ‘Maar ik moet ook nog werken!’

Marketing is werk! Je belangrijkste werk. Als je marketing goed is hoef je niet te verkopen. Maar je hoeft het niet de hele dag te doen. >> Tweet dit <<

Anders werken
Je kent misschien het boek van Timothy Ferriss; ‘Een werkweek van 4 uur‘ (of ‘The four hour workweek’). Timothy beweert in dit boek niet dat je maar vier uur per week hoeft te werken. Hij zegt dat je anders moet werken, wat meer rendement en conversie oplevert en je daar door tijd overhoudt.

Op dezelfde manier zou ik Social Media Marketing willen benaderen. Ik geloof dat een Social Media werkweek van 4 uur voldoende is om een goed resultaat te behalen.

Hier is de indeling van je Social Media werkweek:

10 minuten per dag luisteren

Neem 10 minuten iedere dag om je social media te monitoren en te luisteren naar wat er gezegd wordt over jou, je bedrijf en je product. Je kunt daarvoor een social media dashboard gebruiken als TweetdeckHootsuite, maar ook Google Alerts. Je zou ook een tool kunnen gebruiken als Social Mention of Engagio (beiden gratis). Maak het je eigen om elke dag 10 minuutjes te kijken naar die reacties  conversaties en berichten die een simpel ‘dank je wel’, ‘sorry’ of een uitgebreidere reactie behoeven. Let op: je bent nog niet in het reactiestadium. Je bent alleen nog maar aan het luisteren.

Totale tijd: 10 minuten x 5 dagen = 50 minuten.

15 minuten per dag antwoorden

Ok, nu komen we toe aan het beantwoorden of reageren op tweets, Facebookberichten, blog artikelen, Pins (Pinterest) of LinkedIn updates. Als je het iedere dag even doet kan het echt in 15 minuten. Je kunt dat in een blok van een kwartier doen, of twee keer een deel van de tijd, bijvoorbeeld aan het einde van de ochtend en het einde van de middag. Zodoende hoeven urgente vragen niet te lang te wachten.

Totale tijd: 15 minuten x 5 dagen = 75 minuten

10 minuten per dag delen

Jij en je bedrijf zijn zooooooo interessant. Alles wat jij zegt en doet en creëert is een tweet in hoofdletters waard. Toch? Nee! Niet echt. Deel alleen die dingen waarvan je denkt dat je bedrijf én je volgers, fans en connecties profiteren en laat de rest achterwege. Bovendien, jouw klanten willen graag van jou horen, maar niet van je PR machine 24 uur per dag. Probeer dus niet te veel promotie te delen, blijf interessant en geïnteresseerd. En persoonlijk!  Natuurlijk kun je dit op alle platforms automatisch van te voren inplannen. Bijvoorbeeld met Hootsuite of Postplanner op Facebook.   >> Tweet dit <<

Totale tijd: 10 minuten x 5 dagen = 50 minuten

10 minuten per dag creëren

Schrijf je al minstens 1 keer per 14 dagen een blogartikel waarin je waarde deelt met je lezers? Nee, ik bedoel niet een nieuwsartikel of een persbericht.  Echte waarde! In 50 minuten per week kun je na enige oefening best een blogartikel schrijven, liefst zelfs 1 x per week. 500 woorden max, geen lappen tekst en vergeet de afbeeldingen niet. Het oog én Pinterest wil ook wat.

Totale tijd: 10 x 5 minuten – 50 minuten

Weekend
Als je het bijgehouden hebt weet je dat we nog 15 minuten over hebben. Dat is geen foutje. Dat is de tijd die je kunt gebruiken om eventueel in het weekend te besteden. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld in het weekend online is, is dat een goed idee. En op deze manier loopt het ook niet zo op voor de maandagochtend.

Dit gaat je lukken
Nu denk je misschien: ‘Ja, dit gaat me lukken’. Of sommigen zeggen: ‘dat kan echt niet in 4 uur per week’. En je hebt in beide gevallen gelijk. Als je nog niet echt ‘into social media’ bent, zal het je in het begin wat meer tijd kosten. Concentreer je dan op die platforms waarvan je zeker weet dat je doelgroep er uithangt. En als je het echt wilt, echt meent en je er echt toe zet dan kun je het! Ik kan het ook.

Kijk hier nog even voor de Social Media takenlijst voor de dingen die je kunt doen in die 4 uurtjes en ga er voor! Veel succes!

 www.AnneRaaymakers.nl