Menu
Social Media

Een Social Media Werkweek van 4 uur

Over het algemeen tref ik twee soorten ondernemers aan in mijn omgeving. Zij die helemaal enthousiast zijn over Social Media en er geen genoeg van kunnen krijgen, en zij die onverschillig staan tegen over Social Media, of misschien nog wat onwennig. Het bezwaar dat ik het meeste hoor is: ‘Het kost allemaal te veel tijd’.

Marketing is werk
Als ik dan tegenwerp dat je juist tijd mòet besteden aan je marketing, misschien wel meer dan aan welke taak dan ook, is het antwoord: ‘Maar ik moet ook nog werken!’

Marketing is werk! Je belangrijkste werk. Als je marketing goed is hoef je niet te verkopen. Maar je hoeft het niet de hele dag te doen. >> Tweet dit <<

Anders werken
Je kent misschien het boek van Timothy Ferriss; ‘Een werkweek van 4 uur‘ (of ‘The four hour workweek’). Timothy beweert in dit boek niet dat je maar vier uur per week hoeft te werken. Hij zegt dat je anders moet werken, wat meer rendement en conversie oplevert en je daar door tijd overhoudt.

Op dezelfde manier zou ik Social Media Marketing willen benaderen. Ik geloof dat een Social Media werkweek van 4 uur voldoende is om een goed resultaat te behalen.

Hier is de indeling van je Social Media werkweek:

10 minuten per dag luisteren

Neem 10 minuten iedere dag om je social media te monitoren en te luisteren naar wat er gezegd wordt over jou, je bedrijf en je product. Je kunt daarvoor een social media dashboard gebruiken als TweetdeckHootsuite, maar ook Google Alerts. Je zou ook een tool kunnen gebruiken als Social Mention of Engagio (beiden gratis). Maak het je eigen om elke dag 10 minuutjes te kijken naar die reacties  conversaties en berichten die een simpel ‘dank je wel’, ‘sorry’ of een uitgebreidere reactie behoeven. Let op: je bent nog niet in het reactiestadium. Je bent alleen nog maar aan het luisteren.

Totale tijd: 10 minuten x 5 dagen = 50 minuten.

15 minuten per dag antwoorden

Ok, nu komen we toe aan het beantwoorden of reageren op tweets, Facebookberichten, blog artikelen, Pins (Pinterest) of LinkedIn updates. Als je het iedere dag even doet kan het echt in 15 minuten. Je kunt dat in een blok van een kwartier doen, of twee keer een deel van de tijd, bijvoorbeeld aan het einde van de ochtend en het einde van de middag. Zodoende hoeven urgente vragen niet te lang te wachten.

Totale tijd: 15 minuten x 5 dagen = 75 minuten

10 minuten per dag delen

Jij en je bedrijf zijn zooooooo interessant. Alles wat jij zegt en doet en creëert is een tweet in hoofdletters waard. Toch? Nee! Niet echt. Deel alleen die dingen waarvan je denkt dat je bedrijf én je volgers, fans en connecties profiteren en laat de rest achterwege. Bovendien, jouw klanten willen graag van jou horen, maar niet van je PR machine 24 uur per dag. Probeer dus niet te veel promotie te delen, blijf interessant en geïnteresseerd. En persoonlijk!  Natuurlijk kun je dit op alle platforms automatisch van te voren inplannen. Bijvoorbeeld met Hootsuite of Postplanner op Facebook.   >> Tweet dit <<

Totale tijd: 10 minuten x 5 dagen = 50 minuten

10 minuten per dag creëren

Schrijf je al minstens 1 keer per 14 dagen een blogartikel waarin je waarde deelt met je lezers? Nee, ik bedoel niet een nieuwsartikel of een persbericht.  Echte waarde! In 50 minuten per week kun je na enige oefening best een blogartikel schrijven, liefst zelfs 1 x per week. 500 woorden max, geen lappen tekst en vergeet de afbeeldingen niet. Het oog én Pinterest wil ook wat.

Totale tijd: 10 x 5 minuten – 50 minuten

Weekend
Als je het bijgehouden hebt weet je dat we nog 15 minuten over hebben. Dat is geen foutje. Dat is de tijd die je kunt gebruiken om eventueel in het weekend te besteden. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld in het weekend online is, is dat een goed idee. En op deze manier loopt het ook niet zo op voor de maandagochtend.

Dit gaat je lukken
Nu denk je misschien: ‘Ja, dit gaat me lukken’. Of sommigen zeggen: ‘dat kan echt niet in 4 uur per week’. En je hebt in beide gevallen gelijk. Als je nog niet echt ‘into social media’ bent, zal het je in het begin wat meer tijd kosten. Concentreer je dan op die platforms waarvan je zeker weet dat je doelgroep er uithangt. En als je het echt wilt, echt meent en je er echt toe zet dan kun je het! Ik kan het ook.

Kijk hier nog even voor de Social Media takenlijst voor de dingen die je kunt doen in die 4 uurtjes en ga er voor! Veel succes!

 www.AnneRaaymakers.nl

(Bezocht 79 keer, 1 bezoeken vandaag)