Thema

Social Media

Thema

Als je een advertentie plaats op Facebook wil je natuurlijk ook dat de lezer er iets mee doet, namelijk klikken op de advertentie. De Call To Action moet er voor zorgen dat de lezer tot actie gezet wordt. De afbeelding bij de advertentie moet de aandacht trekken.

Call To Action (CTA) in 5 Stappen

Stap 1. Actie: De CTA moet de lezer iets laten doen, tot actie aanzetten. Je geeft de lezer de opdracht om ergens op te klikken. Voeg bijvoorbeeld een van onderstaande zinnen toe

  • Schrijf je nu in
  • Klik nu en ontvang korting
  • Klik hier
  • Download nu

Zorg ervoor dat je CTA kort en krachtig is. Consumenten moeten in 1 oogopslag zien waar het om gaat. Op het moment dat de lezer moet zoeken naar de CTA zal hij/zij verder gaan naar een volgend bericht.

Stap 2. Vragen aan de lezer stellen:  Op het moment dat jij meer inkomen nodig hebt snel jij jezelf een vraag, namelijk ‘Hoe kom ik aan meer inkomen’. Dat is precies wat jij ook bij de lezer moet doen, namelijk een vraag stellen. Lezers kunnen natuurlijk geen antwoord geven. Geef daarom zelf het antwoord met daarin uiteraard een link naar jouw product/dienst.

Stap 3. Benoem het voordeel: Niet het product, maar wel het voordeel is wat je moet verkopen aan de consument. Noem dus niet: ‘Koop hier uw treinkaartje’, maar noem bijvoorbeeld ‘Sneller van A naar B.

Stap 4. Less is more: Minder tekst  heeft meer kracht!

Stap 5. Negatieve woorden: Negatieve woorden spreken aan. Woorden als duur, kapot, moeilijk en stop trekken aandacht. Aandacht die jij nodig hebt in je advertentie!

Social Media, helemaal hip, helemaal happening. We hebben er ook al eerder over geblogd. Social Media is namelijk niet alleen leuk, maar ook erg belangrijk. Het is namelijk een goede manier om jezelf en het bedrijf te profileren. Het Social Media plan is al besproken, maar wat moeten we weten over degene die de Social Media beheert?
Hieronder zijn er voor jou 8 eigenschappen op een rij gezet, die belangrijk zijn voor de ‘Social Media Manager’.

  1. Informant
    Als informant moet je er voor zorgen dat de klanten de informatie krijgen die ze nodig hebben
  2. Marktonderzoeker
    Als marktonderzoeker onderzoek je waar je klanten zijn en hoe jij hen kan helpen. Je onderzoekt je doelgroep en hun behoeften, zodat daar goed op ingespeeld kan worden.
  3. Oplosser met een allergie voor bureaucratie
    Je trekt je niks aan van bureaucratie. De klanten wil je snel en vriendelijk helpen en het liefst zo snel mogelijk.
  4. Thought leader
    Je hebt iets te vertellen en je weet waar je het over hebt. Belangrijk is dat de mensen met de meeste kennis aan het woord komen, niet de mensen met de meeste macht.
  5. Clown
    Je hebt een bepaald gevoel voor humor en je bent niet bang om die ook online in te zetten.
  6. Entertainer
    Je kunt mensen vermaken in woord en in beeld. Dit noemen we ook wel ‘het plaatje bij het praatje’.
  7. Lead-Generator
    Verkopen, is gunnen. Je ziet de kracht van Social Media en je benut deze dan ook.
  8. Social business manager
    Jij handelt vanuit de simpele overtuiging dat mensen zaken willen doen met mensen. Jij ziet Social Media niet als een doel, maar als een middel om sociaal zaken te doen.

Dit zijn acht eigenschappen die een ‘Social Media Manager’ moet hebben of moet ontwikkelen, om een Social Media plan goed uit te kunnen voeren. Of jij het nu zelf bent die de Social Media bijhoudt, of je collega, belangrijk is dat er niet laks wordt omgegaan met Social Media. Het is dé manier om interactief contact te hebben met de klanten, grijp je kans!

Veel secretaresses houden zich bezig met de vraag welke mogelijkheden de smartphone en tablet hen kan bieden met betrekking tot hun werkzaamheden. Vandaar dat we weer een aantal handige tips hebben voor op je tablet!

1. Yammer
Yammer is een handig communicatiemiddel waarmee medewerkers binnen een organisatie snel nieuws en kennis kunnen delen en bespreken. Yammer maakt het samenwerken binnen een organisatie gemakkelijk en overbrugt organisatorischeen landsgrenzen. Met korte berichten houden mensen elkaar op de hoogte en wisselen kennis en meningen uit om elkaar te versterken. Yammer werkt effectiever dan e-mail omdat reacties direct voor iedereen zichtbaar en vindbaar blijven. Nu ook verkrijgbaar voor op je smartphone!

2. Scanner Pro
Met de nieuwe applicatie Scanner Pro kun je documenten inscannen en deze vervolgens als PDF versturen via e-mail of opslaan op je iDisk. Ook kun je met je desktop computer via wifi de ingescande documenten op je iPhone via de ingebouwde server bereiken. Om de applicatie te gebruiken kun je vanuit Scanner Pro foto’s maken van het document dat je wilt gaan versturen. Wanneer de foto’s ingelezen zijn kun je deze nog aanpassen qua kleur, helderheid en contrast.

3. Google Search
Zoek sneller en gemakkelijker op internet met de nieuwste zoekapp van Google. Gebruik exclusieve zoekfuncties die alleen beschikbaar zijn in deze app. Nu met een nieuw ontwerp, speciaal voor de iPhone. Nu met Google Goggles: maak een foto van wat je ziet om meer informatie te vinden over producten, monumenten of beroemde schilderijen, en zelfs om sudokupuzzels op te lossen. Ontdek plaatsen bij je in de buurt zonder de locatie te hoeven typen.

4. Pocket
Met deze leesdienst kun je artikelen vanuit je browser later (offline) terug lezen. Pocket scant de artikelen die je doorzet op inhoud. Zo ziet het of het om een video, afbeelding of artikel gaat. Met een menuknop in de app kan je alle media laten zien, of alleen de artikelen, video’s of afbeeldingen. In de optiebalk kan je eveneens een artikel archiveren, favorieten en doorsturen naar een onnoemelijk groot aantal diensten en apps.

5. Lockbox
In de Lockbox kun je gevoelige informatie opslaan en beschermen, zoals creditcardnummers, bankrekeningen,
wachtwoorden, pincodes, prive-notities en andere geheime informatie die niet mag uitlekken. Alle gegevens worden gecodeerd en beschermd door je geheime code, zodat alleen jij toegang hebt tot de informatie. Een kluis voor je persoonlijke data die niet in gevaar komen wanneer je je telefoon verliest of als deze wordt gestolen.

6. Iens Restaurant App
IENS heeft een iOS-app uitgebracht met de best beoordeelde restaurants van Nederland. De applicatie is opgemaakt als een restaurantgids en functioneert als een magazine. Een kaart met rode pinnen laat zien waar de beste restaurants in de omgeving zijn. Je eigen locatie wordt aangeduid met een blauwe stip en zo zie je ook hoe ver je ervan verwijderd bent. Als je op een pin drukt, zie je in één oogopslag de naam van het restaurant, de type keuken en de gemiddelde prijs voor drie gangen.

7. Dropbox
Dropbox is een gratis online opslagdienst (clouddienst) voor bestanden, afbeeldingen en video’s. Met de software van Dropbox kan je eenvoudig bestanden synchroniseren tussen verschillende computers maar ook je mobiele telefoon of tablet. De applicatie heeft ook de mogelijkheid bestanden fysiek op een toestel te bewaren. De internetverbinding is dan alleen nog nodig om een document te downloaden.

8. Easysign
Of je nu op kantoor bent, onderweg of in een restaurant, je kunt een contract, factuur, of belasting formulier ondertekenen. De app is zeer eenvoudig en je kunt op ieder gewenst moment documenten ondertekenen. Je bespaart tijd, geld en je bent in staat zo snel mogelijk de klant te helpen. Onderteken en stuur elk document met handtekening terug in 3 simpele stappen.

9. Battery Boost App
De battery boost app inventariseert de processen die de batterij energie kosten en optimaliseert de levensduur van je batterij. Een van de meest handige zakelijke apps voor de gebruiker die veel gebruik maakt van de telefoon.

10. Moneybook
Met MoneyBook kun je gemakkelijk je budget beheren op je iPad en iPhone. Bekijk al je transacties in mooie geanimeerde statistieken. MoneyBook zal je vertellen hoeveel je nog over hebt om te besteden. Ook bevat deze applicatie handige overzichten van vorige uitgaven. Het ondersteunt onder andere terugkerende uitgaven, categorie indelingen en het kan zelfs de vooruitgang ten opzichte van eerdere maanden laten zien.

Volg dagelijks de laatste nieuwtjes op Directiesecretaresse.nl

Heb jij een social media plan of strategie? Ik denk dat je als ondernemer echt geen uitgebreid social media- marketing- of communicatieplan hoeft te hebben, maar enige structuur en planning is aan te raden. Social Media activiteiten stranden vaak om dezelfde reden als goede voornemens aan het begin van het jaar mislukken; het is een goed idee, maar er is geen structuur of verplichting. Vervolgens zijn er ook nog niet onmiddellijk resultaten of het blijkt toch moeilijker dan gedacht en hup daar ga je met je goede voornemens.

Je bent niet de enige, gelukkig, en ik ga je helpen met 7 tips voor een eenvoudig ZZP social media plan. Sommige tips zijn ook handig voor grote en kleine bedrijven ;-)
1. Bepaal je doelstelling
‘Iets met social media gaan doen’ omdat ‘het moet’ of  ’omdat iedereen het doet’ ga je niet volhouden. Bepaal eenvoudige doelen. Wil je meer bereik, zichtbaarheid, meer verkopen, meer fans, beter/ander imago? Stel jezelf bijvoorbeeld ten doel aan het einde van het jaar 400 Twittervolgers te hebben. Of 150 likes. Zorg dat je doelen specifiek, haalbaar, meetbaar en tijdgebonden zijn.

2. Ga er echt voor
Ga er voor en hou vol, ook als het even niet opschiet. Niemand krijgt 100 volgers, connecties of ‘vrienden’ in één dag. Het zou jammer zijn als je nu enthousiast berichten gaat plaatsen, blogartikelen gaat schrijven, mensen gaat volgen en nieuwe connecties gaat uitnodigen om over 2 maanden moedeloos te stoppen. Neem je zelf voor om ook door te gaan als je verveeld raakt, als het niet direct iets oplevert en  als je even geen reacties krijgt.

3. Doe wat bij jou en je onderneming past
Het heeft geen zin veel tijd op Facebook  door te brengen als jouw doelgroep daar helemaal niet zit. Doe dus onderzoek naar waar je (toekomstige) klanten zijn. Het is handig  te beginnen waar je al zichtbaar bent of snel zichtbaar zult zijn.  Een snelle enquête in je klantenkring kan uitwijzen welke media je klanten al gebruiken. Concentreer je op die media. Beter één ding goed doen, dan 5 dingen half.

4. Bepaal je verhaal
Bepaal wat jouw verhaal is. Story telling is alles. Het brengt een rode draad aan in je aanwezigheid op social media. In je Twitterbio, je LinkedIn profiel, je Facebookupdates, je Printerestbords. Mensen gaan jou en je verhaal herkennen. Met een verhaal schets je beelden in de hoofden van de mensen en daar kun je steeds op voortborduren. Een goed verhaal is jaren houdbaar.

5. Plan onderhoud
Plan een half uur tot een uur per dag voor social media activiteiten. Maak een eenvoudige marketingkalender waarin je onderwerpen, promoties en prijsvragen plant. Houd daarbij rekening met seizoenen, feestdagen, events, actualiteiten, 5-jarig bestaan, vakantie enz enz. Post op social media over deze onderwerpen, afgewisseld met nieuws uit je vakgebied, acties, prijsvragen, conversatie en promotie. Afwisseling en regelmaat is belangrijk. Conversatie is nog belangrijker.

6. Vind en volg 
Vind volgers op social media die in je doelgroep passen. Op search.twitter.com kun je advanced zoeken op onderwerpen, locatie en bio informatie. Op LinkedIn vind je mogelijke nieuwe connecties in groepen, in het netwerk van je connecties en in ‘mensen die u misschien kent’. Op Facebook zijn vrienden van vrienden mogelijk nieuwe ‘vrienden’ en natuurlijk de likers van je pagina. Volg hen die reageren op je blog en zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Heet hen welkom, volg terug en begin een gesprek.

7. Meet op gezette tijden
Return on Investment meten van Social Media is eigenlijk niet mogelijk. Er zijn geen formules die je los kunt laten op het aantal volgers, verkopen, of websitebezoekers. Op Facebook kun je in je statistieken een stijging waarnemen in het aantal likes en in zichtbaarheid. In Google analytics kun je zien van welke media je bezoekers komen en het aantal reacties op je blog en je Facebookpagina zegt meer dan likes of bezoekersaantallen. Maar meet wat je meten kunt en als het niet stijgt, doe je iets niet goed. Herzie je plan of besteed er meer aandacht aan. Wat op de lange termijn niks oplevert moet je misschien los laten.

Ben je al lid van onze LinkedIn groepen Directiesecretaresse en PA .nl? Onze Directiesecretaresse Facebookpagina en onze PA community met duizenden leden? Meldt je nu aan!

AnneRaaymakers.nl

 

 

Wil jij in contact komen met andere secretaresses en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor 1 van onze Social media groepen. Iedere 10e aanmelder krijgt een jaar lang een GRATIS PaCard met vele voordelen!

Ga naar Secretaressecontact.nl en meld je aan voor onze nieuwsbrief, word vriend(in) op Facebook en/of lid van onze PA Community.

                                                                                        SECRETARESSECONTACT.NL!

Als mensen aan me vragen; “Hoeveel tijd besteed je per dag aan Social Media?”, hebben ze niks aan mijn antwoord, want Social Media is mijn vak. Maar als je serieus resultaat wilt behalen zou ik je een half uur tot 1 uur per dag aanraden. Veel? Trek hier een deel van de tijd die je besteedt aan telefonische acquisitie, netwerken en marketing vanaf en je houdt tijd over.

Maar wat zou je dan in dat half uur tot 1 uur kunnen doen? Ok, hier is mijn social media takenlijst die ik dagelijks afwerk in ongeveer 1 uur:

Twitter

  1. Vind 3 tweets in je timeline die het waard zijn om te retweeten en deel.
  2. Beantwoord je mentions met een volledig antwoord en niet alleen ‘dank je wel’.
  3. Beantwoord je direct messages.
  4. Geef twee mensen een compliment. Dat kan iets heel eenvoudigs zijn zoals ‘mooi gezegd’, maar bijvoorbeeld ook een compliment over hun website die je bezocht hebt.
  5. Volg minstens tien mensen terug (niet geautomatiseerd) in je lijst ‘new followers’.

Facebook

  1. Kijk wie van je vrienden vandaag jarig zijn, en feliciteer hen. Je vindt de verjaardagen in de kolom rechts bovenaan op het nieuwsoverzicht. Nog leuker is om de jarige te feliciteren op Twitter. Kleine moeite.
  2. Beantwoord commentaren op je prikbord.
  3. Post een interessant, gezellig, betrokken bericht op je prikbord.
  4. Reageer op of deel minstens twee berichten van je vrienden.
  5. Laat een bericht achter op of like een fanpage of plaats een bericht in een groep.

LinkedIn

  1. Accepteer uitnodigingen die het accepteren waard zijn. Beantwoord deze uitnodigingen met een bedankje voor de uitnodiging en bijvoorbeeld een tip voor een interessant artikel op je weblog.
  2. Nodig iemand uit in je netwerk die het uitnodigen waard is (bijvoorbeeld in de sectie ‘Mensen die je misschien kent’).
  3. Plaats een update op je homepage.
  4. Kijk bij ‘antwoorden‘ of er vragen zijn die jij kunt beantwoorden en beantwoord ze.
  5. Kijk of je iemand in je netwerk een aanbeveling kunt geven.
  6. Kijk of er in je groepen leuke discussies gaande zijn waar je aan deel kunt nemen.

Blogs

  1. Beantwoord reacties op je blog.
  2. Kijk op de blogs van mensen die een reactie op je blog hebben achter gelaten en reageer op hun blog.

Pinterest

  1. Volg enkele nieuwe pinboards (terug) die het volgen waard zijn.
  2. Als je een product aanbiedt wat je kunt laten zien (webwinkel, kunst, design, museum, creaties, foto’s enz ), plaats 3 nieuwe pins op een van je prikborden.

Wat zijn jouw dagelijkse social media activiteiten?

Anne Raaymakers.nl