Een ruime meerheid van de zakelijke reizigers kiest bij een buitenlandse zakenreis voor snelheid en een lage prijs. Duurzaamheid speelt in de keuze voor het transportmiddel vrijwel geen rol. De afgelopen 5 jaar is de manier van boeken van de zakenreis veranderd. Het internet en het reisbureau worden vaker ingezet. Tijd- en kostenbesparing en de behoefte aan meer deskundig advies blijken doorslaggevend voor deze wijziging van het boekingsgedrag. Secretaresses zijn in veel gevallen verantwoordelijk voor het boeken van de zakenreis. Dit blijkt uit onderzoek van ING Economisch Bureau en ATP Corporate Travel.
Reislustige ondernemers
Door grote en kleinere Nederlandse bedrijven worden veel buitenlandse reizen gemaakt. Ruim vier op de vijf geënquêteerden geeft aan dat er, binnen het bedrijf, jaarlijks meer dan tien buitenlandse reizen worden gemaakt. De helft van de ondernemingen maakt per jaar meer dan 50 reizen naar het buitenland. Bij de grotere ondernemingen (meer dan 50 werknemers) ligt dit aandeel zelfs hoger dan 70%. Dit reisgedrag gaat gepaard met flinke uitgaven. Zo besteedt, van alle organisaties die deelnamen aan het onderzoek, ruim 40% jaarlijks meer dan €50.000 aan buitenlandse zakenreizen. Bij kleinere bedrijven ligt dit aandeel op 20%.
Snelheid en prijs van belang, duurzaamheid ondergeschoven kindje
De zakelijke reiziger kiest voor een voordelig en snel transportmiddel (tijd is geld, ook op reis). Snelheid blijkt, voor zowel kleine als grote ondernemingen, de meest belangrijke overweging in de keuze voor het transportmiddel (zie figuur 1). In dit verband kan er – met name voor de kortere reizen – dus ook voor de trein worden gekozen. Doordat bij treinreizen de reiziger naar verschillende stadscentra wordt vervoerd – en taxiritten van en naar de luchthaven worden vermeden – kan er tijdswinst worden geboekt. Dit geldt ook voor de tijd die verloren gaat met het inchecken op de luchthaven.
De geënquêteerden gaven aan dat de prijs ook een belangrijke factor is. Duurzaamheid speelt nagenoeg geen rol in de overweging. Dus hoewel de milieubelasting van een vlucht hoger is dan een treinreis, is dit voor de zakelijke reiziger geen reden het vliegtuig te mijden.(1)
Luxereis keert niet snel terug
In vergelijking met 5 jaar geleden is, bij zowel grote als kleine bedrijven, de prijs zwaarder gaan wegen in de keuze voor het transportmiddel. Het belang van een lage prijs blijkt ook uit het reisgedrag van ondernemers en hun werknemers. Bedrijven stapten over van business naar economy class en het aantal sterren van de hotelkamer werd teruggebracht. Hoewel het aantal zakelijke reizen (na
het crisisjaar 2009) is toegenomen, zal de luxe van de reis niet snel op het precrisis niveau komen.
Zakelijke relaties en bezoek congres/ beurs belangrijkste reismotief
Door zowel kleine als grotere bedrijven wordt als belangrijkste redenen voor het maken van een buitenlandse zakenreis ‘het leggen en onderhouden van persoonlijk contact met buitenlandse zakenrelaties’ (81%) en het ‘bezoeken van een buitenlandse beurs of congres’ (59%) genoemd. De zakenman of –vrouw reist bovendien veelal om te kunnen werken. Zoals voor het bijwonen van een vergadering in het buitenland of voor het binnenhalen van een contract.
Reis veelal geboekt door secretaresse
Zakenreizen worden vaak geboekt door de secretaresses binnen een bedrijf (zie figuur: 2). Voor 70% van de grotere organisaties is dit het geval. Travelmanagers zijn bij circa 1 op de 5 grotere bedrijven verantwoordelijk voor het boeken van de reis. Bij kleinere bedrijven boekt de ondernemer vaker zelf de reis, waardoor het boekingsgedrag meer lijkt op dat van de consument.
Vooral kleine ondernemer boekt via internet
Het overgrote deel van de bedrijven boekt de reis via het zakenreisbureau (zie figuur 3). Internet wordt door 19% van de ondernemers ingezet bij het boeken van een reis. Van de kleinere ondernemingen gebruikt ruim 25% internet terwijl dit aandeel onder grotere bedrijven aanzienlijk lager ligt. Doordat er door grotere ondernemingen over het algemeen meer wordt gereisd, is het gezien de potentiële tijdbesparing aantrekkelijker het boeken van de reis uit te besteden.
Ondernemer boekt in toenemende mate op internet
Veel bedrijven boeken ten opzichte van 5 jaar geleden meer reizen via internet. Ruim 30% van de bedrijven boekt meer via het reisbureau. Deze verschuivingen zijn onder kleine en grote bedrijven nagenoeg gelijk (zie: figuur 4).
Prijs en kosten maar ook advies van belang
De belangrijkste redenen om het boekingsgedrag te wijzigen zijn ‘tijdbesparing’ (41%), ‘kostenbesparing’ (37%) en het ‘gemak waarmee prijzen te vergelijken zijn‘ (34%). Er liggen dus kansen voor zakelijk reisbureaus die inspelen op deze behoefte aan snelheid, een lage prijs en transparantie.
Voor zakelijke reisbureaus is het bovendien interessant dat één op de vijf bedrijven het boekingsgedrag heeft aangepast om meer deskundig advies te krijgen. De meerwaarde van reisbureaus is in vergelijking met andere kanalen, bij uitstek het verstrekken van goed advies op maat. Dit bleek ook uit eerder onderzoek van ING Economisch Bureau.(2)
In interviews met zakelijke reizigers kwam naar voren dat deze adviesfunctie alleen vervuld kan worden wanneer de kennis die zakelijke reisbureaus hebben van de klant en het reisgedrag van de reiziger wordt vergroot. Bovendien zou sprake moeten zijn van een zekere onafhankelijkheid. Kan een zakelijk reisbureau niet onafhankelijk zijn van de andere partijen in de reisketen – bijvoorbeeld van een vliegtuigmaatschappij – dan zal het aanbieden van de beste reismogelijkheden bemoeilijkt (zo niet onmogelijk) worden.
Bekijk hier het volledige artikel.
Bron: Zakelijke reiziger wenst snelheid, lage prijs en advies, ING Economisch Bureau & ATP Corporate Travel juli 2011