Thema

Twitter

Thema

Tweetdeck, een hulpmiddel om social netwerksites Twitter en Facebook bij te houden, staat op het punt om overgenomen te worden. Het Amerikaanse bedrijf Ubermedia zou 30 miljoen dollar (22 miljoen euro) overhebben voor Tweetdeck.

Dit meldt de Britse zakenkrant Financial Times zondag op basis van anonieme bronnen.

De overname van Tweetdeck kan volgende maand worden beklonken. Naar verwachting betaalt Ubermedia een combinatie van contanten en aandelen aan de eigenaren van Tweetdeck. Tweetdeck heeft nog geen grote omzet weten te draaien. De overname betekent een lucratieve opbrengst voor investeerders zoals Betaworks en ProFounders Capital.

Ubermedia heeft onlangs ook andere softwareprogramma’s overgenomen zoals UberTwitter en EchoFon. Tweetdeck zal de grootste overname van Ubermedia tot nu toe worden.

Bron: ‘Tweetdeck klaar voor overname’, Nuzakelijk.nl februari 2011

Tweeten, Tweeple, Retweets, Followers, Hashtags en meer….!

Twitter, je hebt er ongetwijfeld van gehoord. Social Media verovert de wereld! Maar nu vraag jij je waarschijnlijk af: Wat moet ik nou eigenlijk met Twitter? Een gedachte die bij velen speelt. “Wat maakt het iemand anders uit wat ik aan het doen ben?” Nou, dat is heel simpel, want het kan mensen wel degelijk schelen wanneer jij iets doet. Je zult zien dat op het moment dat je een account aan maakt dat verschillende familieleden, vrienden, collega’s en kennissen je snel zullen gaan volgen. Zo heb jij je eerste followers snel te pakken! Gewoon, omdat ze graag weten wat jou bezig houdt.

Twitter is een van de snelst groeiende sociale netwerken van nu. Samen met Facebook, LinkedIn en het Nederlandse Hyves is Twitter één van de meest gebruikte online media in Nederland. Mensen plaatsen korte berichtjes van 140 karakters (Tweets) op het web die voor een selectie volgers te zien zijn. We zijn van nature allemaal heel nieuwsgierig, dit zorgt er ook voor dat ‘twitteren’ niet alleen een hype, maar ook een werkwoord is geworden. Zo worden Twitter gebruikers Tweeters, Twitterers, Twitteraars of Tweeple genoemd!

De mens is nieuwsgierig
Mensen willen altijd weten wat er achter een gesloten deur zit of wat er speelt bij de buren thuis. Hardop zullen we het nooit zeggen, maar stiekem probeer je iedere keer weer over de schutting te kijken. “Waar doen ze het toch van?” Dit is ook het succes achter Twitter, de nieuwsgierigheid van de mens. Mensen willen weten wat anderen doen. Tweet maar eens een bericht met een verkorte link (bijvoorbeeld: http://t.co/2bjD3eb). Je kunt niet zien waar het vandaan komt, wat het is of waar het precies over gaat. Je moet het doen met de korte beschrijving die erbij wordt gegeven door degene die jij volgt. Dit maakt ons mensen nieuwsgierig en laat ons sneller klikken.

Twitter is snel
De kracht van Twitter zit vooral in de snelheid van dit medium. Bovendien weet je samen meer dan één. In jouw Twitteraccount zie je de hele dag door nieuwe Tweets verschijnen (hoe meer mensen je followt, hoe meer Tweets je ontvangt). Allemaal nieuwtjes van de mensen die jij interessant vindt. Zo kun je heel snel en overzichtelijk zien wat er speelt op het moment. Is er een grote brand bij jullie in de stad? Dan zie je binnen notime alle Twitteraars daar over Tweeten. Wil je jouw followers ook op de hoogte brengen van dit nieuwsfeit? Dan Retweet (RT) je het bericht met één simpele klik.

De moeilijkste vraag snel beantwoord
Veel secretaresses zijn al actief op Twitter. Je kunt ze gemakkelijk vinden en met één klik word je volger. Ziet een secretaresse dat je haar volgt, dan is de kans groot dat ze jou ook gaat volgen.

Ook is Twitter handig om snel antwoord te krijgen op een vraag, bijvoorbeeld: “Wie weet er nog een mooie vergaderlocatie in omgeving Arnhem? #durftevragen”. Een Hashtag maak je door het ‘hekje’ (#) te plaatsen voor een woord, om Tweets te markeren, te organiseren of te filteren op onderwerp. Dit is een handig middel om discussies, nieuwsitems of populaire onderwerpen te volgen en het maakt het makkelijker om onderwerpen te zoeken. In ons voorbeeld komen alle Twitteraars die zoeken op de woorden ‘durftevragen’ en natuurlijk jouw eigen followers deze Tweet tegen. Heeft iemand een antwoord op je vraag? Dan beantwoorden ze deze door een bericht te sturen naar @naarjoutoe (DM = Direct Message) met een suggestie voor een locatie.

Tips om goed vindbaar te zijn:
• Voeg je echte naam toe aan je account via ‘Settings’
• Vermeld waar je woont
• Link naar je blog / website / LinkedIn profiel
• Beschrijf jezelf
• Plaats een foto van jezelf

Ontdek Twitter
Probeer Twitter gewoon eens uit, dan zul je vanzelf zien hoe verslavend het is! Ga naar Twitter.com en maak gratis een account aan!

Volg ons op twitter: www.twitter.com/secretaresse


Uit PA.NL magazine 5 – november 2010