Menu
Solliciteren

Tips voor het zoeken naar secretaressewerk

Veel ondernemingen drijven op de mensen op de achtergrond. Oftewel de administratieve en secretariële krachten. De gemiddelde ondernemer zou niets zijn zonder zijn secretaresse. Veel informatie komt langs en het kleinste signaal moet worden opgepikt. Ben je zo’n secretaresse, dan is het goed om te weten dat er op de arbeidsmarkt behoefte is aan mensen zoals jou. Met dit artikel geven we je tips hoe je als secretaresse aan een leuke baan kunt komen.

Vacature selecteren

Als je je gaat oriënteren op een nieuwe/andere baan, dan is het zaak dat je goed de vacatures leest. Er is namelijk een groot aanbod aan administratieve krachten op de arbeidsmarkt. Opdrachtgevers vragen daarom al snel naar een secretaris/secretaresse zodat ze iemand met een hoger niveau kunnen aannemen. Bij twijfel kun je altijd met het bedrijf bellen en naar de specifieke taken vragen. Mits je natuurlijk eerlijk te woord wordt gestaan, heb je snel in de gaten of het wel of niet om secretarieel werk gaat. Wees ook zo vrij om je mogelijk nieuwe opdrachtgever te googlen. Op basis van wat je vindt kun je misschien al zien of er wel of geen klik is met deze persoon. Daarnaast moet het bedrijf je wel een beetje aanspreken. Oordeel natuurlijk niet te snel, anders blijft er misschien niet veel over.

Correcte sollicitatie

Als toekomstige secretaresse weet je vast wel dat je opdrachtgever veel van je gaat verwachten. Op het moment dat je gaat solliciteren is het goed dat je je dit realiseert. Je manier van solliciteren kan bepalend zijn. Wees kort maar krachtig in je argumenten. Geef hem of haar het gevoel dat je ze geen werk bezorgt, maar juist uit handen neemt. Dus geen lange omhaal van woorden om die persoon te overtuigen van je kwaliteiten. Maar gebruik krachtige opsommingen. Wees alert op spelling en correct taalgebruik. Maar ook opmaak is belangrijk. Dit wordt namelijk later ook van je verwacht.

Sollicitatiegesprek

Wordt je uitgenodigd voor een gesprek dan is de eerste horde genomen. Maar daar hangt aan vast dat de eerste ontmoeting plaatsvindt. De eerste indruk van beide kanten is onvermijdelijk. Dit is overigens positief. Bij het eerste moment van de ontmoeting wordt vaak al aangevoeld door beide partijen of het wel of niet wat gaat worden. Probeer je op dat moment te focussen op wat jezelf voelt. Om goed voor de dag te komen is in de meeste ondernemingen kleding belangrijk. Als secretaresse moet je vaak representatief zijn voor het bedrijf. Zorg er daarom voor dat je van tevoren een goed beeld hebt van de situatie. Het is overigens helemaal niet raar om van tevoren even te bellen of er kledingvoorschriften gelden. Tijdens het gesprek is het belangrijk dat je rustig overkomt. Dit zal voor een groot deel ook bepaald worden door de persoon tegenover je. Als dit degene is met wie je gaat samenwerken, is het belangrijk dat er wel een klik is.

Randstad

Goed om apart te noemen is het feit dat de dichtheid van ondernemingen in de Randstad het grootst is. Daarbij bevinden zich daar de ondernemingen in allerlei vormen van grootte. In de verschillende regio`s van Nederland is ook prima werk te vinden, maar in de grote steden zijn veel bedrijven die secretariële medewerkers zoeken. Kijk maar eens bij de vacatures in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. Uiteraard is dat geen garantie, maar als de Randstad binnen de gewenste reisafstand valt, kun je hiermee wellicht je kansen op een nieuwe baan vergroten.

Bij iedere sollicitatie zijn de bovengenoemde zaken in meer of mindere mate relevant. Maar managers, directeuren of andere mensen die secretaresses nodig hebben, zijn vaak extra kritisch. Ze zoeken namelijk iemand die ze allerlei zaken kunnen toevertrouwen. Wees dus goed voorbereid.

(Bezocht 25 keer, 1 bezoeken vandaag)