Ben jij zo iemand die altijd voor anderen klaar staat? Die er best nog een nieuwe klus bij kan hebben? Je bent constructief, positief, hebt altijd een luisterend oor en lost problemen moeiteloos voor anderen op. Je bent gelukkig als je hebt kunnen helpen. Als je het verschil hebt gemaakt. Dan straal je, en je kunt de wereld aan. Een parel ben je! 

saaie baanDan, op een dag, ben je wat minder fit. Kleine ongenoegens van collega’s worden op jouw bord gelegd. Een vervelende opmerking raakt je. Gek, ineens is je gebruikelijke energie ver te zoeken.
Je raakt geïrriteerd of gefrustreerd over het feit dat je manager niet eens opmerkt dat je de laatste tijd structureel overwerkt. Zich niet realiseert hoe jij ervoor hebt gezorgd dat zijn dag soepel verlopen is.

Ondanks allerlei obstakels – die jij geruisloos voor hem uit de weg hebt geruimd. Blijkbaar beseft hij niet dat het nu wel even genoeg is geweest, want hij staat alweer aan je bureau voor de volgende klus. Terwijl jij nog orde op zaken aan het stellen bent op diverse andere fronten. Ondertussen klinkt het signaal dat er een mail is binnengekomen. Een snelle blik leert dat je collega haar hart graag even bij je wil luchten.

Tijd voor een time out. Hoe zou je je voelen als je nu eens voor jezelf zou zorgen in plaats van voor anderen? Natuurlijk, je bent ondersteuner en je werkzaamheden hebben een dienstverlenend karakter. Niemand houdt van collega’s die angstvallig aan hun taakomschrijving vasthouden zonder daar een millimeter vanaf te wijken. Maar hoe ver ga je in het ontzorgen? Zo ver dat opladen en uitgeven van energie uit evenwicht raken? Ben je zo bezig met geven, dat (regie) nemen niet meer in je woordenboek voorkomt? Dan loop je jezelf voorbij en sta je onvoldoende stil bij wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen. Je wordt geleefd, en men vindt je vergaande dienstbaarheid vanzelfsprekend. Dat maakt je moe en demotiveert je. Parel(s) voor de zwijnen? Niet doen. Je kunt ervoor zorgen dat je service verleent op een prima niveau, terwijl je er zelf fit, ontspannen en vrolijk bij blijft. Hoe? Lees de volgende tips en pas ze morgen direct toe.

Neem afstand
In het heetst van de strijd is het niet zo makkelijk om te reflecteren. Vind daarom een moment waarop je jezelf en je collega’s als het ware van bovenaf waarneemt. Observeer vanuit deze helicopterview – op afstand van alle hectiek – hoe je te werk gaat en wat dat doet met de wisselwerking tussen jou en anderen.
Reality-check
Bekijk hoe je prioriteiten stelt. Komen jouw professionele belang en aanpak in behoorlijke mate voor in de top 5? Of bungelen jij en je visie op de werkprocessen onderaan het lijstje?

Inventariseer je behoeften
Zet op een rij wat jij nodig hebt op een drukke dag. ‘s Ochtends een half uur om je mail en taken voor de dag te inventariseren en prioriteren? Een goede lunch met daarna een frisse neus? Duidelijkheid wellicht, over de verwachtingen over en weer. Even klankborden bij die vertrouwde en deskundige collega? Stel je nieuwe top 5 samen, waarin je een grote plaats inruimt voor wat belangrijk voor jou is om fijn en goed te werken.

Toestemming
Geef jezelf toestemming. Om aandacht te besteden aan wat jou rustig, energiek, moedig, bevlogen, effectief of vrolijk maakt. Om dat gebod dat je éérst aan anderen hoort te denken een beetje te laten gaan. En die norm dat je altijd alles aan moet kunnen ook! Niet helemáál loslaten natuurlijk. Je leidinggevende, teamgenoten en collega’s willen hun parel niet kwijt (en jij houdt nog steeds van helpen en stralen). Maar kies een nieuw vertrekpunt: jezelf. Zodat je je energie en werkplezier ook op de lange termijn op peil houdt.

Neem regie en communiceer slim
Jij bent erachter gekomen waarom je het beter anders kunt doen, maar je collega’s hebben mogelijk geen weet van jouw leer- en denkproces. Help ze te wennen aan veranderingen door ze bijvoorbeeld te wijzen op (alternatieve) oplossingen en handige weetjes. Door zaken toe te lichten. Wees vragen voor, sta open voor overleg en de argumenten van de ander, én maak duidelijk wat jij nodig hebt om je werk duurzaam goed te kunnen doen. Met deze tips ondervind je dat je je assisterende rol beter vervult als je begint… bij het
ondersteunen van jezelf. Kortom, take care of number one en merk hoeveel méér je nu kan!

Dit artikel geschreven door Heleen ter Avest voor het PA magazine, uitgave november 2012.

Wil jij ook graag het PAmagazine ontvangen vraag dan een PaCard aan zodat ook jij het magazine 4 keer per jaar krijgt toe gestuurd!

(Bezocht 43 keer, 1 bezoeken vandaag)
Redacteur

Comments are closed.