Menu
kantoor

Het proces begeleiden van een koffieautomaat op het werk, hoe gaat dat precies?

koffie op het werk

Koffie is een veelbesproken onderwerp op het werk. Of het nu slechte of echt lekkere koffie is, medewerkers praten er graag over. Wanneer je als directiesecretaresse merkt dat er onvrede is over de koffie op het werk is het de hoogste tijd om een nieuw apparaat onder de aandacht te brengen bij de directie. Maar hoe begeleid je zo’n proces? Wij vroegen Coffee@Work, leverancier van koffieautomaten op het werk, om een aantal tips.

Recentelijk berichtte RTL over de kosten van koffie voor de werkgever. De gemiddelde Nederlander drinkt ongeveer 4 kopjes koffie per dag, wat neer komt op ongeveer €0,40 per kopje koffie voor de werkgever. De kosten voor koffie wegen natuurlijk niet op tegen de vele voordelen van tevreden medewerkers als gevolg van een goed bakje koffie.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Voordat de apparaten en de koffiebonen worden getest is het belangrijk om een voorselectie te maken. Deze selectie bepaal je aan de hand van kritische vragen. Als directiesecretaresse kun je vooraf een lijst opstellen met belangrijke eisen zoals:

  • Kosten; wat mag een kopje koffie of het apparaat kosten?
  • Efficiëntie; hoe snel kan een kopje koffie worden gezet?
  • Aantallen; hoeveel medewerkers maken gebruik van het apparaat?
  • Duurzaamheid; is fairtrade koffie essentieel?

Zodra de kaders zijn bepaald kan het gesprek met de leverancier starten. Zij hebben de kennis in huis en weten aan de hand van deze eisen welk apparaat het beste aansluit bij de wensen. Uiteindelijk blijft er een selectie apparaten over die worden getest.

Test verschillende apparaten en bonen

Van oudsher was er één pot koffie en daar moest iedereen het mee doen. Tegenwoordig liggen de functionaliteiten en smaken zo ver uiteen dat het normaal is om de medewerkers bij het keuzeproces te betrekken. Medewerkers zijn immers de grootste koffiedrinkers op de werkvloer. Een leverancier begrijpt heel goed dat smaken verschillen en dat niet iedere medewerker gehoord kan worden, daarom laten zij vaak gratis verschillende koffieautomaten en bonen testen. Verspreid na de testperiode een enquête zodat de voorkeuren in kaart worden gebracht. De meeste stemmen gelden.

Contractafhandeling

Het kiezen van het apparaat en de bonen is slechts het begin. Zodra het juiste automaat en de lekkerste koffie is gekozen dien je kritisch naar het contract te kijken. Kijk goed naar de service- en onderhoudscontracten en het gemak van het bestellen van nieuwe koffie. Is er bijvoorbeeld een monteur beschikbaar in de avonduren en weekenden? Bespreek tot slot de garantieperiode.

(Bezocht 36 keer, 1 bezoeken vandaag)