Thema

Persoonlijke ontwikkeling

Thema

Wil je productiever worden en dagelijks met een beter gevoel van je werk vertrekken? Dan kun je deze checklist iedere dag gebruiken om je productiviteit op te krikken

1. Schrijf op wat je morgen wilt bereiken
Wie de dag begint met een plan krijgt meer gedaan. Voorkom doelloze tijdverspilling in de ochtend door de avond ervoor op te schrijven wat je wilt bereiken vandaag.

Het is niet moeilijk. Pak een notitieboek en noteer de drie meest belangrijke taken die je de dag erna wilt afronden. Het geeft je de volgende ochtend iets om je bed voor uit te komen en het biedt je direct houvast. Je kunt meteen aan de slag zonder dat je jezelf eerst hoeft af te vragen: “Wat zal ik eens gaan doen vandaag?”.

Deze gewoonte komt voort uit ons gratis eBoek De Eierdoostheorie.

2. Richt je in de ochtend direct op de vervelendste taak
Ruim in de ochtend direct de meest vervelende taak uit de weg. Zodra je op je werk komt begin je direct aan de meest vervelende taak op je lijst. Zodra je deze hebt weggewerkt voel je je geweldig, en krijg je veel energie om aan de slag te gaan met de andere taken.

Als je direct weet waarmee je aan de slag kunt kom je erg snel op gang. Waar de meeste mensen rond half 11 pas klaar zijn met het mail-checken en koffie drinken heb jij al serieus werk verzet!

3. Werk zonder afleidingen
Werk in een omgeving zonder stoorzenders. Schakel je mailbox uit, zorg dat je geen notificaties kunt krijgen, sluit Facebook af en zet je mobiel in Vliegtuigmodus.

Zet een koptelefoon op met fijne muziek en werk achter elkaar door. Telkens wanneer je gestoord wordt heb je veel tijd nodig om je concentratie weer bij elkaar te rapen en weer verder te gaan. Door te voorkomen dat je afgeleid wordt werk je super productief.

4. Durf beslissingen te nemen
Productieve mensen maken keuzes. In plaats van zaken te laten hangen in je mailbox is het slim om direct beslissingen te nemen. Als iemand je vraagt om deel te nemen aan een workshop zijn er twee keuzes: 1. Je doet mee of 2. Je doet niet mee.

Laat het mailtje niet rondslingeren maar maak een keuze. Hak de knoop door. Doe dit de hele dag door en maak ook keuzes voor anderen (“Laten we hier gaan zitten” in plaats van “Zullen we hier gaan zitten? Mij maakt het niet uit, zeg jij het maar, bij het raam?”). Snelle beslissers zijn zeldzaam, en toch is het een zeer productieve gewoonte die je helpt je werk sneller gedaan te krijgen.

5. Beloon jezelf steeds wanneer je iets hebt voltooid
Telkens wanneer je een taak hebt afgerond is het tijd om jezelf een schouderklopje te geven. Je wordt productiever wanneer je jezelf goed beloont. Het motiveert je om meer gedaan te krijgen.

Spreek met jezelf af dat je pas koffie gaat halen als je deze taak hebt afgerond. Je kunt jezelf ook iets anders beloven. Je staat jezelf bijvoorbeeld pas toe om vanavond naar de film te gaan als je je lijst voor vandaag hebt afgerond.

Als je jezelf nooit echt beloont voor je harde werk dan is de lol er snel vanaf! Wees trots op jezelf en sta jezelf toe om te genieten wanneer je iets hebt bereikt, je hebt het verdiend!

Bron: SoChicken

Werk je hard maar heb je het idee dat jouw baas het helemaal niet ziet? Tijd om daar verandering in te brengen. Jij werkt namelijk niet voor niets zo hard. Met onze tips ziet jouw baas jou straks weer staan, zonder dat je daarvoor veel moeite hoeft te doen!

  • Communiceer wat je doet: Hoe kan jouw baas nu weten waar jij mee bezig bent als jij het niet communiceert. Laat weten welke successen jij behaald hebt en vertel wat jouw sterke punten waren tijdens de uitvoering van activiteit.
  •  Evalueer achteraf: Om jouw baas in te laten zien wat jij allemaal gedaan hebt, is het belangrijk om bijvoorbeeld het project samen te evalueren. Vertel wat jij gedaan hebt en welke successen hieruit voortgekomen zijn. Niet alleen weet jouw baas nu wat jij gedaan hebt, ook wordt hij er weer eens aan herinnert hoeveel hij aan jou heeft!
  •  Voer activiteiten uit die buiten je takenpakket vallen: Natuurlijk hoeft dit niet dagelijks, maar door af en toe succesvol een taak uit te voeren die niet binnen jouw takenpakket valt, val je op bij jouw baas en collega’s.
  •  Laat van je horen: Stil zwijgend luisteren tijdens een vergadering? Hoog tijd om daarmee te stoppen en te zeggen wat jij vind! Als lid van een team heb jij vast meer dan genoeg goede ideeën die kunnen bijdragen aan het succes.
  •  Doe wat je zegt: Zeg je toe iets te doen, doe dit dan ook. Alleen op deze manier kunnen anderen op jou bouwen.
  • Informeer collega’s: Heb jij net een succesvol project afgerond. Er zijn vast collega’s die wat kunnen met bijvoorbeeld de resultaten van jouw onderzoek, nieuwe strategieën of andere informatie die afkomstig is uit jouw project. Stuur collega’s en jouw baas een informerende mail met daarin de resultaten. Door een informerende mail te sturen deel jij namelijk jouw succes en kennis, zonder op te scheppen.

Conflicten: iedereen heeft ze wel eens. Conflicten of meningsverschillen zijn nooit leuk. Het liefst vermijd je ze om de vrede te bewaren of omdat je misschien niet assertief op durft te treden. Vaak ontstaat een conflict, omdat mensen niet meer naar elkaar luisteren als ze een meningsverschil hebben.

Inhoud meningsverschil
Soms is de inhoud van het meningsverschil op zich niet eens zo belangrijk, maar als men niet luistert naar elkaar of als er emoties opspelen, dan kan het wel eens uit de hand lopen. De meeste mensen hebben nooit geleerd hoe ze met ruzies om moeten gaan. Voorkom dat een conflict uitloopt tot ruzie.

Onderliggende probleem
Probeer het onderliggende probleem op te lossen. Begin met uit te zoeken wat precies het probleem is. Ga een gesprek aan met desbetreffende persoon en luister naar zijn of haar visie. Toon begrip en ga samen op zoek naar een oplossing. Er bestaat geen kant en klare formule om een conflict op te lossen, maar we kunnen je wel wat tips geven:

  • Ga een persoonlijk gesprek met de betrokkene aan. Bespreek een conflict niet in het openbaar uit of via de e-mail.
  • Probeer je in de ander te verplaatsen. Waarom reageert de ander zo boos?
  • Wees eerlijk en direct wat betreft de kern van je kritiek en draai er niet omheen.
  • Gebruik “ik” i.p.v. “jij”. Vermijd zinnen als: “Jij zegt steeds …”. en gebruik zinnen als: “Dat ben ik niet met je eens, volgens mij …”
  • Zorg ervoor dat het over dingen van dit moment gaat. Vermijd: “jij doet altijd/nooit….” of “ik heb je al zo vaak gezegd….”
  • Wees specifiek. Concrete kritiek op een bepaald gedrag of gebeurtenis wordt eerder geaccepteerd dan algemene of vage kritiek op de persoon.
  • Geef opbouwende kritiek i.p.v. neerhalende en geef iemand complimenten met zijn pluspunten.
  • Haal er geen andere personen bij. “Jan zegt ook dat jij altijd….”
  • Tolereer onbelangrijke tekortkomingen; maak van een mug geen olifant.
  • Vat samen wat de andere persoon zegt en vraag of je het goed hebt begrepen.
  • Wees flexibel en voorkom dat het conflict uit de hand gaat lopen. Ga een beetje mee met de ander, maar kom tegelijkertijd wel met concrete voorstellen.
  • Stap niet te snel in het compromis. Probeer er zo lang mogelijk te streven naar een oplossing waar iedereen beter van wordt.

Bekijk een conflict niet altijd negatief. Een goed conflict kan duidelijkheid verschaffen of de sfeer positief beïnvloeden. Oefen met deze tips en verras je omgeving!

De start van een presentatie bepaalt het succes van de rest van de presentatie. Trek directie de aandacht door met iets belangrijks te beginnen. Begin je zakelijk met het voorstellen van jezelf en overige huishoudelijke mededelingen, dan is de kans groot dat je al snel een deel van het publiek kwijtraakt. Het is daarom erg belangrijk om goed na te denken over de start van de presentatie.

Om jullie hierbij te helpen, hebben wij enkele punten op een rij gezet die helpen om een presentatie sterk te beginnen:

  • Kijk rustig het publiek in, om te bepalen wat voor soort publiek je voor je hebt
  • Speel in op situaties die op dat moment plaatsvinden
  • Gebruik humor
  • Inspireer het publiek met een leuke anekdote of quote
  • Zorg voor interactie en stel het publiek een vraag
  • Verras de luisteraars
  • Gebruik stiltes om belangrijke informatie kracht te geven

Erg belangrijk is om goed te kijken hoe het publiek reageert op jouw verhaal. Iedere doelgroep dient namelijk anders benaderd te worden. Heb je bijvoorbeeld de marketingmedewerkers voor je, dan zal de toon van de presentatie er heel anders uitzien dan als je de directie van een bedrijf voor je hebt!

You can do it!

Weten wat je wilt is makkelijker gezegd dan gedaan. Weten wat je niet wilt is vaak een stuk makkelijker. Ondanks deze drempel is het belangrijk om erachter te komen waar jouw dromen liggen. Die burn-out blijf je toch liever voor?

Waar ben je goed in?
Zelfkennis is het aller belangrijkst. Wat vind je leuk om te doen en waar ben je goed in. Sta een stil om hier een momentje over na te denken. Dan kom je meteen ook bij het punt ‘Wat vind ik leuk maar waar moet ik me nog in ontwikkelen?’.

Wellicht nog belangrijker, wat wil je niet! Waarom zou je iets gaan doen wat je eigenlijk niet wil?

Prioriteiten
Maak concreet wat jij belangrijk vindt in je werk. Vind je uitdaging belangrijk? Of wellicht een goede verdeling van werk en vrije tijd? Denk vooral goed na over de voors- en tegens.

Van persoonlijkheid naar droomjob
Welke job past bij jou persoonlijkheid en denk niet direct in de richting van een vorig beroep/studie.

Ervaar
Ga het gesprek aan met mensen die jou ‘droomjob’ uitoefenen en loop een dag mee. Onderzoek of jou droomjob ook daadwerkelijk bij jou past. Komt de realiteit wel overeen met wat jij dacht?

‘Go for it!

De afgelopen weken heeft het binnenlandse nieuws volledig in het teken van de V&D gestaan lijkt het wel.

Nu is de V&D wel een erg groot bedrijf om als voorbeeld te nemen maar steeds meer bedrijven in de retail sector krijgen te maken met onzekere tijden. En niet alleen in de retail natuurlijk want ‘de crisis’ is nog echt niet bepaald over. Deze onzekere tijden zijn natuurlijk niet alleen problematisch voor bedrijven in de retail bedrijven, maar ook de functie van directiesecretaresses hebben hieronder te lijden. In het geval van de V&D is er na veel overleg en kijken naar de mogelijkheden toch oplossing gekomen. Echter geldt dit helaas niet voor ieder bedrijf. Om jezelf als directiesecretaresse ten alle tijden voor te bereiden op dit soort onzekerheden kan je natuurlijk altijd de volgende tips meenemen!

  • Maak jezelf onmisbaar voor het bedrijf en niet alleen op korte termijn
  • Houdt de gezondheid van je bedrijf in de gaten en speel hierop in
  • Kijk goed naar de sector en bedrijven in de sector om ook je eigen bedrijf up to date te houden
  • Kijk of gestelde bedrijfsdoelen gehaald worden en of je hier aan kunt bijdragen

Jouw inzicht en inzet als directiesecretaresse is voor ieder bedrijf onmisbaar. Niet alleen de directie zelf kan aansturen op een gedegen bedrijfsvoering, ook jij kan hierin je steentje bijdragen. Zowel op korte als op lange termijn, met grote zaken of juist kleine dingen.