Menu
Geen categorie

Ontwikkel je skills

Probleemoplossend vermogen

De huidige secretaresse lijkt al niks meer op de secretaresse van vroeger. Secretaresses krijgen steeds meer taken en verantwoordelijkheden.

De secretaresse anno 2014 is onder andere een kenner op het gebied van communicatie. Door de toenemende verantwoordelijkheden en taken die de secretaresse krijgt, doet zij er slim aan om haar competenties te ontwikkelen op HBO niveau. Het niveau van secretaresses wordt namelijk steeds hoger en managers verlangen dan ook een steeds hoger niveau van hun secretaresses.

2 zeer belangrijke competenties om als secretaresse te ontwikkelen:

Probleemoplossend vermogen – Het vermogen om problemen op te lossen aan de hand van een analyse.
Cijfers dalen, een apparaat gaan constand stuk of werknemers worden ontevreden, het management herkent problemen meestal wel. 2 handige manieren om deze problemen op te lossen:

Analyseer het probleem grondig en pak de oorzaken aan; langzame maar grondige manier.
Bij deze methode ga je terugkomen wat het probleem is en je maakt hier een probleemanalyse van. Uit deze analyse is vaak een gefundeerde oplossing te halen. Door vervolgens de oorzaak en het gevolg tegen elkaar af te wegen, kan er binnen het bedrijf een weloverwogen besluit tot oplossing genomen worden.

Zoek naar een praktische oplossing; snelle manier, maar niet altijd afdoende.
Bedenk wat de ideale situatie is die je wil bereiken, kijk terug naar wat je al bereikt hebt en hoe je dit is gelukt en kijk naar oplossingen die in het verleden geholpen hebben. Door te kijken naar eerdere oplossingen zal je waarschijlijk snel geinspireerd worden voor goede ideeen voor het huidige probleem. In sommige gevallen begin je met een kleine stap, maar… kleine stappen zijn het begin voor de oplossing voor een groot probleem. Het voordeel van deze methode is, dat er snel een oplossing is, zodat men weer verder kan, het nadeel is dat het probleem niet is opgelost en dus in de toekomst weer terug kan komen.

Samenwerkend vermogen – Het vermogen om je eigen gedrag (functioneel) af te stemmen op het gedrag van anderen.
Voor veel beroepen is het belangrijk om effectief te werken om zo succesvol met andere mensen samen te werken. Samenwerken is belangrijk bij werkvormen als vergaderen, brainstormen en conferenties.

Persoonlijke eigenschappen
– Wees tacties om irritaties te voorkomen
– Leef je in, in de gedachtegang of gevoelens van een ander,
– Hou rekening met elkaars wensen en behoeften

Gedrag van de ander
– Stel gezamenlijke doelen en draag bij aan gezamenlijk belang, ook als je hier zelf geen belang bij hebt
– Geef informatie snel door
– Maak gebruik van elkaars deskundigheid
– Pak spanningen, conflicten of problemen met anderen meteen aan

Bovenstaande competenties zijn een greep uit de lijst met belangrijke competenties, maar wel zeer belangrijk voor een goede werksfeer binnen het bedrijf!

Met hartelijke groet,

Lynn Kraaijeveld
Directiesecretaresse.nl

(Bezocht 323 keer, 1 bezoeken vandaag)