Ondanks dat de klant akkoord is gegaan met de betalingstermijn dat genoemd staat in de algemene voorwaarden, overkomt het ieder bedrijf wel eens dat de klant niet betaalt. Maar wat doe je doen? Je wil natuurlijk zo snel mogelijk je geld ontvangen, zodat dat hier al teveel moeite mee gepaard gaat.

Met enkele uitzonderingen daargelaten kan je bijna ieder factuur betaalt krijgen.

(1e) Herinnering: 
Een eerste herinnering wordt gezien als normale communicatie met de klant. Herinner de klant in deze brief aan het feit dat de betalingstermijn is verlopen. Vraag op een vriendelijke manier om de rekening alsnog te betalen binnen een bepaald termijn. Blijf vriendelijk in deze eerste brief en dreig nog niet met eventuele vervolgstappen.

Vordering
Mocht de klant nog niet betalen dan kan je de klant een brief sturen waarin genoemd wordt dat er een wettelijke vordering toegepast zal worden op het moment de klant niet voor een bepaalde datum betaalt.

Laatste aanmaning
Het kan voorkomen dat de klant nog steeds niet betaalt. Dan is het nu tijd voor een laatste herinnering waarin je vermeldt dat als de klant niet spoedig betaalt de incassoprocedure in gang gezet wordt. Let wel op: dit is een grote stap. De relatie met de klant kan hierdoor een flinke deuk oplopen door de juridische procedure.

Deze aankondiging, sommatie moet aangetekend met ontvangstbevestiging verstuurd worden.

Incassobureau
Ondanks de laatste aanmaning nog geen geld ontvangen? Dan is het mogelijk om de vordering uit handen te geven. Dat kan via een incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat. Maar let op, er moet eerst een goed dossier klaarstaan wil je dat het proces goed verloopt en de kosten niet op jou verhaald worden.

Mocht het bedrijf bijvoorbeeld failliet gaan dan is het mogelijk om je goederen terug te halen. Natuurlijk wil jij je geld terug en niet het product. Maar in het geval van dure en hoogwaardige goederen is het in ieder geval iets!

(Bezocht 164 keer, 1 bezoeken vandaag)
Redacteur

Comments are closed.