Is een van de werkzaamheden die jij als directiesecretaresse hebt het vinden van nieuw personeel? En gaat het bedrijf waar je werkt internationaal opereren en zoeken ze daarvoor medewerkers, bijvoorbeeld voor de sales, in het buitenland? Hoewel je misschien precies weet hoe recruitment in eigen land werkt, is dit voor het buitenland een ander verhaal. Zo weet je misschien niet waar werkzoekenden te vinden zijn, hoe je deze moet benaderen en hoe het zit met arbeidscontracten. Daarnaast kan het ook een uitdaging zijn de nieuwe medewerkers goed te coachen. De oplossing? Schakel een internationaal recruitment bureau in.

Wat doet een internationaal recruitment bureau?

Wil het bedrijf waar je werkt hun producten of diensten ook in andere landen aan consumenten of bedrijven gaan leveren? Dan is het natuurlijk nodig dat er klanten in het desbetreffende land gezocht gaan worden. Vanuit in Nederland is dat lastig, zeker als er geen ervaring is met internationaal ondernemen. Het is dus belangrijk dat er lokaal goede salesmedewerkers gezocht gaan worden. Een internationaal recruitment bureau kan daarbij van grote dienst zijn. Hun specialisme is juist internationaal ondernemen. Ze zetten hun kennis, ervaring en netwerk in om het bedrijf waar je werkt internationaal succesvol te maken.

Internationaal de juiste (sales)mensen vinden

Personeel zoeken

Een internationaal recruitment bureau biedt een uitgebreid dienstenpakket. Allereerst kunnen ze bijvoorbeeld uitzoeken waar groeikansen liggen in het buitenland. Waar bevindt zich de doelgroep en hoe kan deze bereikt worden? Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in allerlei zaken die komen kijken bij het inhuren van personeel in een ander land. Waar is goed personeel te vinden die de verkoop en omzet moet gaan realiseren, en die het leuk vinden om bij een internationaal opererend bedrijf te werken? Hoe zit het eigenlijk met arbeidscontracten en de salarisadministratie? En hoe kun je bijvoorbeeld een leaseauto regelen?

Coaching van internationale teams

Is er eenmaal personeel gevonden, dan is goede coaching nodig. Bij internationaal opereren krijg je als bedrijf immers te maken met andere mensen met andere culturen, gewoontes en werkwijzen. Als je je hiervan goed bewust bent, zie je pas welke nieuwe mogelijkheden en inzichten dit met zich meebrengt. Bewustwording en begrip stimuleer je bijvoorbeeld door middel van interculturele trainingen. Hierin leren het management en internationale salesteam zich te verdiepen in elkaars cultuur. De opgedane kennis komt natuurlijk ook gelijk ten goede van het inzicht in de cultuur van de klanten in het desbetreffende land.

Nederland staat bekend als sterk internationaal handelsland. Niet alleen grote, maar ook steeds mee kleine bedrijven zien kansen voor het afzetten van hun producten of diensten in het buitenland.

(Bezocht 47 keer, 1 bezoeken vandaag)
Redacteur

Comments are closed.