Je wilt je graag verder ontwikkelen binnen jouw organisatie. Zelf heb je al via internet een passende opleiding gevonden die aan alle voorwaarden voldoet. Nu alleen nog je manager overtuigen en enthousiasmeren…

Wat levert het de organisatie op en wat gebeurt er als zij niet investeert in die opleiding?
In tijden van crisis is het extra belangrijk om met een goed doordacht plan bij het management te komen als je een opleiding wilt volgen. Met een goede onderbouwing, een dosis enthousiasme en doorzettingsvermogen kom je een heel eind. In dit artikel krijg je een aantal handige tips waarmee je een goed opleidingsvoorstel kunt samenstellen. Daarmee kun je jouw manager overtuigen van het belang van de opleiding.

Geef aan welke ambities je hebt binnen de organisatie
Werkgevers zijn blij met ambitieuze werknemers die leergierig zijn en nog meer uit hun werk willen halen. Die ambitie toon je bijvoorbeeld door actief mee te denken tijdens overleggen. Als je een goed idee hebt over hoe je een werkproces kan optimaliseren, ventileer dat dan en geef aan dat je hierin een bijdrage wilt leveren. Of stel dat je regelmatig als projectmedewerker in projectgroepen werkt en je kent het kunstje, dan is het een idee om een volgende keer als projectleider een opdracht aan te nemen. Als je goed kunt organiseren, plannen, afspraken maken en anderen durft aan te spreken, dan is dit bij uitstek een mooie uitdaging. Daarnaast is het een mooie aangelegenheid om een opleiding te volgen in bijvoorbeeld leidinggeven aan projecten.

Goed idee, maar wat schiet de organisatie ermee op?
Probeer bij het maken van een opleidingsvoorstel te bedenken waar het management warm voor loopt. Een ieder is namelijk altijd op zoek naar de vraag: ’What’s in it for me?’ Welk voordeel levert MIJ dit op, wat kan IK hiermee en hoe past het in MIJN plaatje? Als je de brug kunt slaan naar de beleving van de ander, dan pas komt er ruimte voor jouw verhaal. Dus om jouw verhaal te kunnen ‘verkopen’ aan die ander, richt je eerst je aandacht op wat die ander bezighoudt.
Stel je schrijft zelf al teksten voor de website van jouw organisatie.Als nieuwe uitdaging wil je graag een cursus Social Media volgen. In je privéleven ben je hier al actief mee bezig en het lijkt je een mooie uitdaging om ook zakelijk hier iets in te betekenen.Hoe kun je jouw manager ervan overtuigen dat jij deze training moet volgen? Toon in je plan aan dat je binnen een bepaalde periode met de inzet van social media meer bezoekers op de site van je bedrijf kunt genereren. Daarmee vergroot je jullie netwerk. Verder is het ook belangrijk dat je onderstreept dat een organisatie mee moet gaan met de technologische ontwikkelingen.
Deze volgen elkaar in een snel tempo op. Een organisatie die niet meegaat met haar tijd wordt ingehaald door de concurrenten. Onderbouw het belang voor de organisatie als jij een social media training wilt volgen.

Creëer een win-win
Een ondersteuner heeft vaak met verschillende afdelingen te maken.Ze weet hierdoor als geen ander wat er op de werkvloer speelt en krijgt zicht op de blinde vlekken van een organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een manager die administratieve klussen verricht. Deze kan hij veel beter aan een ondersteuner delegeren. Zo kan hij zich focussen op de commerciële activiteiten. Wek vertrouwen bij je manager en ga in gesprek als jij vindt dat bepaalde processen veel efficiënter kunnen. Dit levert jou een nieuwe uitdaging op en jouw manager krijgt hierdoor ook meer voldoening in zijn werk

De aanhouder wint
Eindelijk zit je met je manager om je opleidingsvoorstel te bespreken. Je bent prima voorbereid en benoemt alle voordelen die de opleiding voor de organisatie heeft.
Vervolgens krijg je te horen ‘De noodzaak voor het volgen van deze opleiding zie ik nu niet als toegevoegde waarde,wellicht volgend jaar’. Natuurlijk is dit een teleurstelling.
Je hebt er veel energie in gestoken, gelooft er heilig in dat deze opleiding een prima investering is en zich meer dan terugverdient. Vergeet niet dat de aanhouder wint en ga niet bij de pakken neerzitten. Bespreek het gewoon een paar maanden later nog eens.

Kortom: anderen meekrijgen in jouw verhaal, in jouw visie, lukt je als je eerst oprechte belangstelling hebt voor wat die ander belangrijk vindt. En als je opleiding is goedgekeurd: van harte gefeliciteerd. Wordt er daarna ook een resultaat van je verwacht? Wees er dan alert op dat je focus houdt op datgene wat bijdraagt aan het doel. Laat zien wat je de organisatie te bieden hebt!

Emilie Broeze van de Boertiengroep heeft dit artikel geschreven voor het PA magazine, uitgave november 2012.

Wil jij ook graag het PAmagazine ontvangen vraag dan een PaCard aan zodat ook jij het magazine 4 keer per jaar krijgt toe gestuurd!

(Bezocht 481 keer, 1 bezoeken vandaag)
Redacteur

Comments are closed.