Menu

Ken je ze, van die “la’ maar waaien”-types? Die altijd roepen “we zien nog wel”?
Of ben je er zelf een? Dat kan best lastig zijn als er een evenement gepland moet worden en er vóór bepaalde deadlines knopen doorgehakt moeten worden. Watvoor types zijn dat, die zo graag hun opties openhouden?

Er zijn talloze persoonlijkheidstests in de wereld.
Ze variëren van tests met een hoge entertainmentwaarde tot degelijke, wetenschappelijk onderbouwde tests.
De meest gebruikte is de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Deze test komt voort uit het persoonlijkheidsmodel
van de Zwitserse psychiater Carl Jung en gaat uit van zogenaamde basisvoorkeuren die wij mensen hebben op vier gebieden:

Energie: put je energie uit de wereld om je heen, met mensen en activiteiten, of uit je binnenwereld met ideeën, gevoelens en indrukken?
– Voorkeur “Extraversion” of “Introversion”

Aandacht: geef je aandacht aan wat je zintuiglijk waarneemt, of aan wat je intuïtie je ingeeft?
– Voorkeur “Sensing” of “Intuition”

Beslissen: neem je beslissingen op basis van logische, objectieve afwegingen of op basis van persoonlijke, op eigen principes gebaseerde afwegingen?
– Voorkeur “Thinking” of “Feeling”

Leven: leef je het liefst gepland en georganiseerd, of heb je voorkeur voor een spontaner en flexibeler leven?
– Voorkeur “Judging” of “Perceiving”

Boeiend hè? Maar wat moet je ermee? Laten we inzoomen op de laatste basisvoorkeur (vierde bullet). En we keren even terug naar de
opening van dit artikel. Het eindeloos openhouden van opties kan irritatie oproepen. Toch zijn types die dit graag doen onmisbaar:
spontaniteit en flexibiliteit zijn broodnodig op de dag van het evenement! Zonder hen geen verrassingen, geen soepel inspelen op
wat zich voordoet, altijd dezelfde voorgeprogrammeerde gang van zaken… Best saai.

Zo kun je je natuurlijk ook allerlei praktijkvoorbeelden voorstellen die te maken hebben met een van de eerste drie basisvoorkeuren.
Verschillen in basisvoorkeuren tussen jou en je collega of leidinggevende kunnen zorgen voor ergernis of botsingen.
Je kunt wel stappen ondernemen om dat te helpen verminderen of voorkomen:

Meten = weten
Doe eens een eenvoudige, gratis test om te bepalen welk type jij bent, en waar jouw voorkeuren liggen.
Het geeft je inzicht in jezelf, en helpt je om zogenaamd slechte eigenschappen te relativeren. Klik hier om zo’n test te doen. Lees over jouw type in “LIFETypes – welk type bent u?” door Sandra Krebs Hirsh en Jean Kummerow. Je zult verrast zijn over de nauwkeurigheid van de beschrijving.

Maak het bespreekbaar
Ga in gesprek met je manager of collega en bespreek hoe jouw voorkeuren ervoor zorgen dat je je werk doet zoals je het doet.
Ontdek samen welke voorkeuren de ander heeft – wie weet wil hij of zij de test ook wel doen. Inzicht in elkaars type zorgt voor
meer begrip voor degene met wie je dagelijks werkt.
Profiteer van elkaars aanvullende kracht
Wat zo’n gesprek verder kan opleveren, is wederzijds respect voor ieders eigen toegevoegde waarde. Irritatie maakt misschien
zelfs wel plaats voor waardering. Herbezie de taakverdeling eens, zijn er mogelijkheden om de samenwerking te optimaliseren
door rekening te houden met ieders voorkeuren?

Ontwikkel de andere kant

  • Herken je de “Feeler” in jezelf en besluit je vaak naar gelang je persoonlijke voorkeur? Oefen dan eens met het nemen van beslissingen op basis van de objectieve feiten, zoals een “Thinker” zo goed kan. Ben je een duidelijke “Perceiver”? Probeer dan eens uit hoe het is om een project meer planmatig aan te pakken.
  • Als je gaat oefenen met het tegenovergestelde van je eigen, natuurlijke voorkeur, houd het dan simpel. In het begin zul je eraan moeten wennen om zaken anders te doen dan je gewoon bent. Ingewikkelde of zwaarwegende taken zijn geschikt als testcase voor Karin-nieuwe-stijl.
  • Als je erin slaagt om onderbelichte kanten van jezelf te ontwikkelen, word je steeds veelzijdiger. Doe dit eventueel met ondersteuning van coaching. Je krijgt dan meer keuzevrijheid in je gedragsstijl en aanpak. Zo creëeer je de mogelijkheid telkens gebruik te maken van de effectiefste strategie. Die verschilt nu eenmaal per situatie.

Kortom: doe kennis en begrip op over je (MBTI-)type en dat van je collega. Dat levert waardevolle inzichten op,
een ingang voor nieuwe ontwikkelpunten en meer effectiviteit in de samenwerking met anderen.

Succes!

www.investcoaching.nl

(Bezocht 64 keer, 1 bezoeken vandaag)