Thema

Facilitair

Thema

We weten het eigenlijk allemaal al van koffie? Koffie is een van de meest onderschatte pijlers van ons zakelijke netwerk. Even koffie drinken, overleg bij de koffie, het koffie uurtje, koffie pauze, wil je nog meer van die koffie drink momentjes?

Ervaring leert dat de meest belangrijke beslissingen worden genomen bij het drinken van een kopje koffie of thee. Je kan het zelfs traditie noemen! Maar hoe is de voorziening van dit ‘heilige’ drankje eigenlijk geregeld bij jullie op kantoor? Veelal is dit bij bedrijven een ondergeschoven kindje. Er is namelijk steeds meer een trend gaande naar het ambachtelijk zetten van een kopje koffie op kantoor. Hoe wordt deze trend bij jullie eigenlijk ingevuld?

Echte kwaliteitskoffie wordt gezet door een zogenaamd Barista, gebruik makend van een ‘piston’ machine zoals bekend uit de horeca. Veelal houden bedrijven het nog bij een Senseo of een vriesdroog koffie machine en daarvan houdt de kwaliteit veelal niet echt over. Hoeveel mooier zou het zijn de koffie beleving op het kantoor te introduceren en te genieten van een echt kopje kwaliteitskoffie. Er komen steeds meer bedrijven die dit aanbieden en daarmee andere bedrijven kunnen voorzien van een echt stukje koffie beleving op de werkvloer. Wat te denken van een piston koffie machine op kantoor met een bijbehorende Barista cursus of in ieder geval een verse bonen machine? Dat maakt het koffie halen weer leuk om nog maar te zwijgen van de smaak verbetering. Daar wordt toch iedere koffiedrinker vrolijk van!

Diemen, 16 maart 2015 – De invoering van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid (WWZ) verandert veel voor werkenden, met name voor flexwerkers, maar die hebben dat nauwelijks in de gaten. Slechts een kwart (25 procent) van de werkenden in Nederland weet wat de invoering van de wet voor hun persoonlijke werksituatie betekent, zo wijst onderzoek van Randstad Nederland uit.

Door de nieuwe Wet Werk en Zekerheid (WWZ) wijzigt het ontslagrecht ingrijpend, net als de regels voor contracten voor bepaalde tijd en andere flexibele arbeidsvormen. In het kader van het nieuwste WerkMonitor onderzoek peilde Randstad de meningen over de wet onder 810 werkenden.

Het is opvallend dat weinig medewerkers de gevolgen van de WWZ kennen want belangrijke delen van de wet zijn reeds op 1 januari ingevoerd; andere onderdelen volgen 1 juli.

Informatie: overheid of werkgever
Circa tweederde van de werkenden geeft aan dat zij verwachten dat de overheid hen informeert over deze nieuwe wet. Verder verwacht 45 procent dat de werkgever hen hierover inlicht. Algemeen Directeur Reiant Mulder van Randstad Nederland maakt zich zorgen over het gebrek aan kennis over de toch ingrijpende veranderingen. “Ik steun het idee dat overheid en werkgevers een taak hebben om de gevolgen voor vaste medewerkers en flexwerkers te duiden, de Randstad Werkpocket met daarin alle nieuwe regels over de wetgeving kan daarbij helpen. Maar werkenden zullen zichzelf ook actief moeten oriënteren op de gevolgen die de wet op hun situatie kan hebben”, vindt Mulder.

Minder kans op contract, grotere ontslagkans
Werkend Nederland is weinig positief over de WWZ. Ruim tweederde (67 procent) denkt dat de kans op een vast contract kleiner is geworden door deze nieuwe wet. Tegelijk denkt bijna driekwart (73 procent) dat door de nieuwe wet de kans op ontslag groter wordt.

Randstad Werkpocket
Werkgevers die hun werknemers beter willen informeren over de consequenties van de WWZ kunnen vanaf vandaag de Werkpocket hier gratis verkrijgen. Hier is ook een video te bekijken met de belangrijkste wijzigingen van de WWZ. In de Werkpocket zijn de belangrijkste HR-trends en alle wet- en regelgeving overzichtelijk uitgewerkt.

Werknemers die willen weten wat de WWZ voor hen betekent kunnen dit hier lezen.

Het volledige onderzoeksrapport van deze Randstad WerkMonitor kunt u hier downloaden.

Goedemiddag secretaresses!

Het is weer vrijdagmiddag en dat betekent dat wij weer een leuke tip voor jullie klaar hebben staan. Deze keer een handige site-tip om je BHV-kennis te testen.

Test je BHV kennis
Wat doe je in geval van brand of verstikking? En weet je hoe je moet omgaan met de AED? Test hier je kennis en kom erachter hoe goed jouw BHV kennis is!

Heb jij een goede tip die je graag met andere secretaresses wil delen? Of heb je iets meegemaakt waarvan je zelf vindt dat je het goed opgelost hebt? Laat het ons weten en mail jouw tip naar l.kraaijeveld@businessbookers.nl

Veilig en comfortabel zitten tijdens het werk. De afgelopen jaren is men zich steeds meer bewust van het feit dat een goede werkhouding van groot belang is. Een slechte ergonomie binnen een bedrijf kan namelijk zorgen voor een verhoogt ziekteverzuim en medische klachten.

Simpelweg door enkele hulpmiddelen te plaatsen of een stoel/bureau op de juiste hoogte te plaatsen is het mogelijk om een werkomgeving verbeteren en klachten als RSI en lage rugpijn te voorkomen.

Zithoogte
Ga voor de stoel staan en zet de hoogte van de bovenkant van de zitting op gelijke hoogte met de knieholte. Mocht de stoel een goede vering hebben, zet hem dan iets hoger. Als het goed is er nu een hoek van 90 graden ontstaan tussen het onder- en bovenbeen. Mocht dit niet zo zijn dan is het mogelijk een voetensteun plaatsen.

Rugleuning
De stoel hoort steun te geven van de schouderbladen tot aan de bovenrand van de bekken. Ga rechtop zitten en zet de leuning net zo lang iets naar voren tot hij een goede steun biedt.

Armleuning
Buig de ellebogen tot de vingertoppen de voorkant van de schouder raken. Stel de leuning nu zo in dat de ellebogen de armsteunen raken.

Hoogte bureau
Stel nadat de stoel goed ingesteld is, het bureau in. Het bureau hoort minimaal zo hoog te staan als de armleuningen. Iets hoger is ook toegestaan.

Goedemiddag secretaresses!

Het is weer vrijdagmiddag en dat betekent dat wij weer een leuke tip voor jullie klaar hebben staan. Deze keer een handige site-tip je waar je je snel en gemakkelijk kunt inlezen over de wijzigingen in het ontslagrecht die ingaan vanaf juli 2015.

Wijzigingen ontslagrecht 2015
“Het kabinet wil het ontslagrecht eenvoudiger, sneller, eerlijker en minder kostbaar voor werkgevers maken.” aldus de Rijksoverheid. Ook staat het nieuwe ontslagrecht meer in het teken van het vinden van een nieuwe baan. Heb jij te maken met ontslagen binnen het bedrijf of dreigt je eigen baan op het spel te staan? Lees dan hier alle wijzigingen in het ontslagrecht.

Heb jij een goede tip die je graag met andere secretaresses wil delen? Of heb je iets meegemaakt waarvan je zelf vindt dat je het goed opgelost hebt? Laat het ons weten en mail jouw tip naar l.kraaijeveld@businessbookers.nl

Er zijn verschillende discussies over de ideale temperatuur op kantoor. Ikzelf heb de verwarming altijd liever iets hoger, terwijl mijn collega hem liever zo laag mogelijk heeft staan. De vraag is dan ook ‘Wat is de ideale temperatuur om bij te werken?’.

Zaken om rekening bij te houden is de gezondheid van het lichaam, werkprestaties en een behaaglijke temperatuur. Lees hieronder de minimum en maximum temperatuur.

  • De temperatuur in de winter moet minimaal 20°C en maximaal 24°C zijn
  • De temperatuur in de zomer moet minimaal 23°C en maximaal 26°C zijn

Het blijft altijd lastig om voor meerdere mensen de juiste temperatuur te vinden. Het doel van bovenstaande richtlijnen zijn om minimaal 90% van alle werknemers tevreden te stellen.

Hoe hoog staat de verwarming bij jullie op kantoor?