Thema

Effectief werken

Thema

Word jij tijdens je dagelijkse werkzaamheden, afspraken of meetingen ook vaak gestoord door alle notificaties van je telefoon? Natuurlijk zijn ze ook erg handig, maar het zou af en toe best fijn zijn om ze even niet te horen. De app Hide notifications heeft hier een handige oplossing voor, zodat jij tijdens jouw werkzaamheden niet meer continu gestoord wordt.

Hide Notificatons is een eenvoudige app die meldingen van de meest afleidende apps zal verbergen. In de notificatiebalk zullen met deze app geen meldingen meer weergegeven worden van berichten en spelletjes. In de Hide Notifications app zelf kun je al deze meldingen wel weer terugvinden. De meldingen van het systeem zelf of andere meldingen die je normaal niet kunt verwijderen zullen wel in de notifcatiebalk zichtbaar blijven.

Kortom, een hele handige app als je tijdens je werk snel afgeleid wordt door je telefoon! Download de app hier voor Android.

 

MultiTankcard biedt in samenwerking met TrackJack de mogelijkheid om herinnerd te worden dat straatparkeren nog aanstaat terwijl de auto weer rijdt. Via het systeem van TrackJack controleert MultiTankcard of het geparkeerde voertuig weer is gaan rijden. De berijder ontvangt hierover een melding en kan de parkeeractie tijdig stoppen. Dit voorkomt onnodige parkeerkosten.

Bericht ter herinnering afmelden parkeeractie
Door de hectiek op het werk of een werkdag met meerdere afspraken in verschillende steden denkt een zakelijke berijder niet altijd aan het stopzetten van straatparkeren. Hierdoor komt het geregeld voor dat parkeeracties niet op tijd worden afgemeld. Zonde van het geld. Om dit te voorkomen biedt MultiTankcard voor al haar pashouders de mogelijkheid om herinnerd te worden via een bericht.

Koppeling met een voertuigvolgsysteem van TrackJack
Om gebruik te kunnen maken van de berichtenservice wordt het voertuig gekoppeld met een voertuigvolgsysteem van TrackJack. Bijkomend voordeel van deze koppeling is dat de berijder hiermee via het portal van MultiTankcard ook inzicht kan krijgen in de ritten die hij gemaakt heeft. Dat kan de basis zijn voor een mobiliteitsbudget. MultiTankcard kan dan zowel ritten als afgelegde kilometers laten zien die zijn gemaakt met de auto en, indien relevant, met het openbaar vervoer. Deze gegevens helpen bij de analyse van het rijgedrag. Dit stimuleert om duurzamer te rijden en bespaart brandstof.

De berichtenservice wordt binnenkort ook mogelijk voor klanten met een voertuigvolgsysteem van een andere aanbieder.

Vindt u ook dat het op uw werkvloer te warm is? Op het gemiddelde kantoor zijn de temperaturen veel te hoog. Zelfs in de winter stijgt het kwik tot boven de ideale werktemperatuur.

Dit is gebleken uit het onderoek van het lectoraat Facility Management van de Hanzehogeschool. De Hanzehogeschool heeft vastgesteld dat in kantoorgebouwen vaak temperaturen boven de 22 graden worden gemeten. Over het algemeen wordt dit als te warm ervaren. Werknemers geven aan onder die omstandigheden niet optimaal te kunnen werken. Dit leidt weer tot ontevredenheid. Zo steld het DagbladvanhetNoorden.

Volgens de onderzoekers zijn de Europese standaarden waarop facility managers de kantoortemperatuur baseren, achterhaald. Onderzoekers van de Hanzehogeschool hebben 3 jaar gewerkt aan het kantoorklimaatonderzoek in Groningen. De onderzoekers concluderen dat kantoormedewerkers het best werken bij een temperatuur van 20,5 ° Celcius. Ze adviseren de temperatuur op de werkvloer nooit boven de 22 graden te laten komen.

De warmte of koude bepaalt onze werkprestaties. Om de veiligheid en de gezondheid van de werknemers te waarborgen, is de temperatuur op het werk wettelijk geregeld. De wetgever voorziet dus minimum en maximum temperaturen rekening houdend met de inspanningen die de werknemers moeten leveren. Hieronder ziet u een lijst van deze temperaturen. De vermelde temperaturen worden niet gemeten met een gewone thermometer. De temperatuur wordt gemeten met een vochtige globethermometer, welke niet alleen rekening houdt met de temperatuur maar ook met de vochtigheidsgraad in de lokalen. Dit heeft als gevolg dat de gemeten resultaten verschillen. Een voorbeeld: 30° C gemeten met een vochtige globethermometer komt overeen met 40° C met een gewone thermometer.

Minimum en maximumtemperaturen
Soort werkzaamheden   minimum  maximum
zeer licht werk ongeveer 90 kcal/uur 20°C 30°C
licht werk ongeveer 150 kcal/uur 18°C 30°C
halfzwaar werk ongeveer 250 kcal/uur 15°C 26,7°C
zwaar werk ongeveer 350 kcal/uur 12°C 25°C

 

Tips

1. Tropenrooster
Een tropenrooster vereist enige flexibiliteit, maar is in een klein bedrijf vaak redelijk eenvoudig in te voeren. Denk aan een (tijdelijke) werkweek van bijvoorbeeld zes uur ’s ochtends tot twee uur ’s middags.

2. Zet elektrische apparaten uit
Elektrische apparaten produceren warmte. Zet daarom de apparatuur die je niet gebruikt uit. Denk daarbij ook aan de verlichting. En vervang bijvoorbeeld gloeilampen door energiezuinige led-verlichting.

3. Zorg voor voldoende luchtstroming
Gebruik bijvoorbeeld ventilatoren.

4. Airconditioning/klimaatbeheersingsinstallatie
Een airconditioning is zinvol als hij op de juiste manier wordt gebruikt. Laat het apparaat instellen door iemand die er verstand van heeft.

5. Ventileer ’s nachts
Verder kan het raadzaam zijn de airco ’s nachts maximaal te laten ventileren en deze koude lucht de rest van de dag te laten recirculeren.

6. Gebruik zonwering
Met name aan de buitenkant van de ramen (dit scheelt een tot twee graden t.o.v. zonwering aan de binnenzijde). Doe de zonwering niet naar beneden wanneer de zon vol op de ramen staat, maar daarvóór. De zonwering werkt namelijk ook isolerend, waardoor de binnengekomen stralingswarmte van de zon niet weg kan.

7. Natuurlijke ventilatie
De natuurlijke ventilatie van het pand blijft belangrijk. Het openzetten van ramen en deuren kan zinvol zijn, maar houd ze gesloten tijdens de uren dat het buiten warmer is dan binnen. Het afplakken van ventilatieroosters, die zich vaak bovenin het raam bevinden, is niet aan te raden. Ook al kan er met een oostenwind op het raam flinke koude lucht door binnenkomen.

8. Ga minder strikt om met kledingvoorschriften
In sommige beroepen is het ‘not done’ om in korte broek te werken. Bijvoorbeeld omdat representativiteit vereist is. Laat bij extreme hitte de gezondheid voorgaan en laat als het even mogelijk is het taboe op de korte broek tijdelijk varen.

9. Drink veel
Maar géén alcohol.

10. Verlaag de vochtigheidsgraad
Bij een hoge relatieve luchtvochtigheid verdampt zweet minder makkelijk, waardoor de koelende werking vermindert. 

11. Plaats planten
Planten gaan de negatieve invloeden van warmte in werkruimten tegen. Zij houden het klimaat namelijk gezonder en stabiel.

 

Succes!

Het is bijna vakantie en je moet nog zoveel doen voordat je kunt gaan. Of is het gewoon een drukke dag of periode, waarbij je jouw collega’s even niet kunt gebruiken? Soms sluit je je het liefste even helemaal af. Een praatje maken is natuurlijk hartstikke leuk en een vraag is zo beantwoord, maar soms moeten er deadlines gehaald worden.

Alweer die collega aan jouw bureau terwijl jij druk bent. De kans is groot dat dat zo nu en dan flink wat irritatie en tijdverlies oplevert. Maar hoe kan je nu collega’s op een subtiele manier buiten de deur houden zonder dat je meteen vijanden maakt?

Voorkom een lang gesprek
De kans is groot dat collega’s even binnenstappen voor een korte vraag, maar dat het al snel een lang en gezellig gesprek wordt. Niks mis mee als je daar tijd voor hebt, maar in drukke tijden heb je het liefst dat collega’s direct tot de kern van het gesprek komen.

  • Zie je een collega aan komen lopen, loop dan vast naar de deur toe en blijf in de deurpost staan. Je zult zien dat jouw collega dan direct tot de kern van zijn of haar vraag komt.
  • Ga staan als een collega jouw kantoor binnen komt lopen. Waarschijnlijk zal jouw collega dan ook blijven  staan, waardoor het een kort gesprek zal zijn. Wanneer jullie gaan zitten is de kans groot dat het gesprek langer zal gaan duren.
  • Vraag direct ‘Waarmee kan ik je van dienst zijn?’, zo voorkom je smalltalk.

Nu even niet
Heb je het echt heel druk en kan je daarbij echt niemand gebruiken, houd mensen dan op een subtiele manier buiten de deur

  • Staat de deur altijd open? Doe de deur dan eens dicht, collega’s die een vraag hebben die niet heel belangrijk is of collega’s die alleen een praatje willen maken, zullen nu minder stel binnenstappen.
  • Komt er toch een collega binnen, wijs hem/haar dan af, maar kom wel met een alternatief. ” Sorry, ik heb hier nu even geen tijd voor, maar morgen kan ik er wel even naar kijken”.

Tot slot, zet alle meldingen van je mail uit. Minder afleiding betekend meer resultaat!

Twee weken geleden alweer was het ‘Secretaressedag’. Dé dag voor de alle secretaresses! Maar is deze dag voor je gevoel ook echt jouw dag?

Wij hopen in ieder geval van wel! In de afgelopen jaren is het beroep van secretaresse uitgegroeid tot een waar spinnenweb van werkzaamheden. Deze werkzaamheden worden vaak nog steeds verder uitgebreid. Efficiency, doelgerichtheid en snelheid zijn jouw speerpunten. Maar wat maakt het nu eigenlijk dat secretaresse zijn een typisch vrouwenberoep is?

Onderzoeken uit de afgelopen decennia en algemene opvattingen plaatsen de vrouw boven de man staat als het gaat om doelmatig denken, efficiency en nog veel meer ogenschijnlijk ‘logische’ zaken. Dat verklaart natuurlijk wel een beetje dat mannen niet zonder een vrouw kan die hen aanvult. In hoeveel van de gevallen werk je als secretaresse eigenlijk nou voor een vrouw? Deze zaken verklaren natuurlijk de groei van het aantal vrouwen met managementfuncties. Toch hebben ook mannen op deze posities jouw vrouwelijke kwaliteiten en intuïtie nodig. Ook al ben jij momenteel (nog) niet de directeur, jij zorgt er wel voor dat ook zij altijd “on top” zijn. Woman on top, of misschien net dat kleine stapje daaronder!

Even snel een WhatsApp bericht sturen, je e-mails checken of kijken hoe laat de eerste trein gaat. Smartphones zijn bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en dus ook niet op de werkvloer. JuroFoon heeft uitgezocht hoe wij denken over het gebruik van digitale media voor privédoeleinden tijdens werktijd. 55,1% van de 1304 respondenten geeft aan in algemene zin tegen het gebruik van privé mail, internet of smartphone tijdens het werk te zijn. 29,9% vindt het totaal geen probleem en 15% van de respondenten doet het stiekem of probeert het te beperken.

Hoe zit het nu echt
Maar wat nou als je werkgever dit verbiedt? Mag dit? Juriste mr. Jade Chömpff van JuroFoon: “Ja, dat mag. De wet geeft de werkgever een instructiebevoegdheid. Dit houdt in dat hij bepaalt hoe het werk wordt uitgevoerd en met welke gereedschappen en middelen en dus ook met welke middelen niet. De werkgever kan dus het gebruik van je privé smartphone verbieden. De werknemer moet zich hieraan houden. De instructies moeten wel redelijk zijn en rekening houden met uitzonderingen. Het kan namelijk in sommige privé situaties zo zijn dat het NIET gebruiken van je smartphone ervoor zorgt dat je je werkzaamheden niet naar behoren kunt uitvoeren en het bedrijfsbelang hierdoor wordt geschaad.”

Een uitzondering
Mr. Jade Chömpff: “Natuurlijk moet er een uitzondering kunnen worden gemaakt indien een werknemer bijvoorbeeld een belangrijk privételefoontje verwacht. In alle redelijkheid zullen werkgever en werknemer hier wel uit kunnen komen. Maar dat is een heel ander verhaal dan het checken van Facebook. Het is voor ons wel erg opvallend dat de meeste respondenten tegen het gebruik van privé digitale media zijn tijdens werktijd.”