Menu
Geen categorie

Een zakelijk conflict zo snel mogelijk oplossen

Iedere professional kan verzeild raken in een zakelijk conflict. Ook als je je werk goed doet, redelijk bent en de confrontatie niet opzoekt, kun je een zakelijk geschil krijgen. Met een klant, met een leverancier of zelfs met een belangrijke zakelijk partner. Wil je voorkomen dat jouw zakelijke geschil je ondergang wordt? Dan is het een absolute must om het conflict snel op te lossen.

Waarom een snelle oplossing?

Niemand vindt het leuk om ruzie te maken. Daarom laten veel mensen die in een zakelijk conflict komen, hun problemen met de andere partij lang sudderen. Ze zijn liever niet bezig met het zakelijke geschil en proberen het conflict daarom te negeren.

Het negeren van je problemen is misschien verleidelijk, maar zeker niet slim. Laat je jouw problemen te lang sudderen, dan worden deze vanzelf namelijk erger. Met deze verkeerde aanpak wordt een klein en onbelangrijk probleem al snel een groot en gevaarlijk conflict. Wil je voorkomen dat je diep in de problemen komt? Dan los je het conflict zo snel mogelijk en bovendien op de juiste manier op.

Tips voor een snelle én goede oplossing

Maar hoe kom je zo snel mogelijk uit een zakelijk conflict? Als je geen ervaring hebt met zakelijke geschillen, is de kans groot dat je geen idee hebt hoe je moet handelen. Wij geven je graag enkele tips.

  • Ga met elkaar in gesprek. Ook als je iemand niet meer kunt luchten of zien, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan. Doe dit idealiter op neutraal terrein, dus niet bij jou of bij de tegenpartij op kantoor.
  • Verplaats je in de ander. Probeer een compromis te zoeken voor het probleem. Verplaats jij jezelf in de ander, dan is de kans groot dat jij ook wat meer begrip krijgt van de andere partij.
  • Blijf rustig. Emoties kunnen een gesprek helemaal de verkeerde kant op laten gaan. Voel je je boos of gefrustreerd, dan kun je dat gesprek met de andere partij beter even uitstellen.

Kom je er zelf niet uit? Dan kun je een mediator inschakelen. Een mediator is een onafhankelijke partij die tussen jou en de andere partij in het zakelijke conflict zal bemiddelen. Het doel? Samen tot een oplossing komen voor het conflict, waar beide partijen zich prettig bij voelen. Met een mediator kun je dingen bereiken die je in je eentje niet kunt bereiken. Kom je zelf niet uit je zakelijke conflict, dan is het dus zeker nuttig om een mediator te bellen.

(Bezocht 35 keer, 1 bezoeken vandaag)