Menu
Nieuws

Drie tips voor zzp`ers met visie

Waarschijnlijk is de grens van 1 miljoen zzp`ers in Nederland ergens in 2016 jaar bereikt. Sinds het uitbreken van de crisis is het aantal zelfstandige ondernemers explosief toegenomen. Ten opzichte van 2010 met zo`n 40 procent. De meningen hierover zijn nogal verdeeld. In de politiek wordt het gezien als een bedreiging voor de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld omdat zelfstandigen niet verplicht pensioen opbouwen en vaak ook niet goed verzekerd zijn. Aan de andere kant is het inmiddels een feit dat de arbeidsmarkt al lang veranderd is en waarschijnlijk niet snel zal terugkeren naar het model van voor de crisis. Tijd dus voor een portie realiteitszin. Dat ziet ook bestuursvoorzitter Claudia Zuiderwijk van de Kamer van Koophandel (KvK). Zij doet in dit artikel een oproep om zzp`ers juist meer te steunen in hun eigen ondernemingen, zodat ze beter kunnen doorgroeien tot de economische groeimotor van de toekomst.
Maar waar schort het dan op dit moment aan bij zzp`ers? Waar kunnen zij wel wat hulp gebruiken? Hierbij al vast drie tips voor de startende ondernemer:

1. Pas verzekeren als het nodig is

Volgens onderzoek onder zzp`ers zelf hebben zij in ieder geval geen grote behoefte aan verplichte pensioenstelsels of verzekeringen. Dat is ook logisch, want als je net start met een bedrijf heb je alle omzet die je kunt maken nodig om je hoofd boven water te houden. Het feit dat je dan beter concurrerend bent, vanwege het ontbreken van deze verplichte afdrachten, is juist een aanjager die de beginnende ondernemer nodig heeft. Pas op het moment dat een onderneming echt sprongen begint te maken en financieel gezond is, is het verstandig om je als ondernemer goed te gaan verzekeren. Er staat dan ook veel meer op het spel wat je als zzp`er kwijt kunt raken bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid.

2. Scholing en betere informatie

Een ander punt dat wordt aangehaald is een duidelijke behoefte aan scholing en betere informatie. En dat met name op gebieden als ondernemerschap, beter leren verkopen en netwerken. Voor beginnende ondernemers zijn dit vaak de gebieden waarop ze vastlopen. Uit onderzoek van het ondernemerspanel van de KvK blijkt dat maar liefst negentig procent van alle opdrachten die zzp`ers binnen slepen komt uit hun eigen netwerk. Dat is dus een cruciaal gegeven voor iedereen die een succesvolle eigen onderneming wilt opbouwen. Netwerken is echter een heel sociaal fenomeen. Voor sommigen is dit een haast aangeboren eigenschap, die praten net zo makkelijk met de visboer als met een bankdirecteur. Voor de meeste mensen is netwerken echter iets wat ze moeten leren en bovendien een drempel waarbij ze uit hun eigen comfortzone moeten stappen. Betere studie en voorlichting hierover kan dus zeker geen kwaad. Als ondernemer kun je hiervoor vooral bij de KvK terecht. Bijvoorbeeld door informatiedagen voor zzp`ers te bezoeken.

3. Ken je sterke en zwakke punten

Tenslotte is het voor beginnende ondernemers belangrijk om goede zelfkennis te hebben. Focus je vooral op de punten waar je goed in bent. Ben je bijvoorbeeld een fantastische loodgieter, maar wordt je spontaan misselijk als je jouw belastingaangifte moet doen, wees dan slim en besteed die uit. Op die manier bespaar je jezelf een boel stress en spanning en kun je beter focussen op dat vak waar je zo goed in bent. Het opbouwen van een succesvolle onderneming begint tenslotte altijd bij jezelf en de keuzes die je durft te maken.

(Bezocht 40 keer, 1 bezoeken vandaag)