Menu
Leuk & handig / Lifestyle / Werk & studie

De Tien Geboden van succesvol Netwerken

Zonder netwerk kom je nergens. Waar vind je anders die perfecte locatie voor de directiemeeting, regel je dat spraakmakende feestje die uitdagende nieuwe baan of krijg je die ultieme tip voor die verrassend goedkope trip. Juist, door je netwerk. Het bouwen en onderhoud van een echt netwerk is met veel mystiek omgeven, terwijl het zo makkelijk is als je weet hoe het moet. Wij geven je daarvoor de Tien Geboden voor succesvol Netwerken, uiteraard uit De NetwerkBijbel. Doe er je voordeel mee.

De NetwerkBijbel
Gerard van Vliet is de schrijver van De NetwerkBijbel. Waarin hij niet alleen uit de doeken doet hoe netwerken voor je kan werken, maar vooral ook hoe JIJ er van kan profi teren. Stap voor stap legt hij met behulp van de NetWorkWiser uit hoe je je eigen ideale netwerkprofi el (je Personal NetWork Plan) opbouwt, perfect passend voor de ‘oude’ fysieke wereld als voor de ‘nieuwe’ virtuele wereld. Het boek is een MUST voor iedereen die succesvol wil netwerken! Gerard is een expert op het gebied van zowel ‘oude’ als ‘nieuwe’ media en het gebruik ervan. Op aanvraag verzorgt hij presentaties, workshops en trainingen.

1. Gij zult geven!
Geven komt bij netwerken voor nemen. Essentieel voor het netwerken, in de visie van De Netwerk Bijbel, is het ‘beleven’ van netwerken als een levenslange balans tussen geven, ontvangen en vragen. Je weet nooit wanneer je iets terug kunt verwachten, maar in je mentale balans heb je het vertrouwen dat dat ooit wel een keer zal komen. Het vertrouwen tussen jou en de anderen in je netwerk is zodanig dat je je nooit afvraagt wanneer je nu iets terug krijgt. Komt die vraag wel op, dan wordt het tijd voor een herafweging of de betrokkene wel in je netwerk thuis hoort. Je leest het overigens goed, ‘nemen’ staat er niet bij. In een netwerk ‘neem’ je niet zomaar iets. Je vraag er bewust om en bedankt ervoor als je het daadwerkelijk krijgt.

2. Gij zult zeggen wie gij zijt!
Je hebt altijd je ‘verhaaltje’ paraat, afgestemd op de gesprekspartner, waarin je aangeeft wat je voor de ander kunt betekenen. In korte, krachtige termen vertel je wat je doet voor anderen en waarom dat je passie is. Als je het slim doet zal de ander gelijk begrijpen waar hij of zij jou een plezier mee kan doen als het om zaken doen gaat, welke mensen hij of zij kan doorsturen naar je.Maar ook je privékant mag best een plek krijgen in je 30- seconden statement. Natuurlijk is het de bedoeling dat de toehoorder nieuwsgierig wordt naar wat je dan voor hem of haar kunt betekenen.

3. Gij zult positief zijn
Klinkt als een bevel, maar is geenszins zo bedoeld! Want netwerken is plezier hebben, dus is er geen plaats voor MOETEN. Je bent dus altijd en overal enthousiast bij het vertellen over jezelf, wat je wilt bereiken voor jezelf, maar ook over wat je kunt betekenen voor anderen. Je enthousiasme werkt aanstekelijk, je glimlach ontwapent en brengt plezier. Het is daardoor een genoegen om contact met jou te hebben. Want je enthousiasme werkt aanstekelijk, waardoor je anderen makkelijk motiveert.

4. Gij zult uzelf zijn!
Het enige dat je in het netwerken te geven hebt ben jezelf. Daarmee ook het meest waardevolle. Want JIJ hebt de kennis, kunde en contacten die voor anderen in het netwerk uiterst waardevol kunnen zijn. Je eigen authenticiteit, samen met jouw toegevoegde waarde geven het netwerk kleur. Die authenticiteit
zorgt voor een personal touch bij alles wat je doet. Toneel spelen is niet aan de orde. Juist omdat je helemaal
jezelf kunt zijn kost het je geen moeite betekenis te geven aan je netwerk en je netwerk aan jou.

5. Gij zult luisteren
Je kent immers je eigen verhaal al! Het vragen stellen, luisteren, doorvragen, samenvatten en, als het even kan, kijken waar je samen aan kunt werken is een belangrijk gebod van De Netwerk Bijbel. Door aandachtig en met empathie te luisteren krijg je pas een goed idee wat je voor de ander kunt betekenen. En bij dat’ luisteren’ hoort ook het non-verbale deel. Daar kun je waardevolle signalen uit halen die je in staat stellen er echt te zijn voor de ander. Heb je oprechte interesse in de ander dan zal het je geen moeite kosten om dit gebod waar te maken.

 

Social Media6. Gij zult uzelf tonen!
Laat jezelf zien. Hoe moeten anderen immers weten wie je bent en wat je doet? Je kunt niet elke keer je verhaaltje persoonlijk afsteken. Laat dus zien wat je doet op die plaatsen die relevant zijn. Van een onderscheidend visitekaartje tot up to date informatie op PA.NL Community en LinkedIn. Hier hoort overigens ook bij dat je in de gaten houdt hoe je door anderen wordt gezien, ook online. En dat je ook weet hoe je dat kunt beïnvloeden.

7. Gij zult uzelf laten kennen!
Het gaat er niet om wie JIJ kent, maar wie JOU kent! Dus is het relevant dat je met alle mogelijke middelen iedereen ACTIEF in je netwerk informeert over wat je doet c.q. zou kunnen betekenen voor hen. Dat kan zover gaan als het opzetten van een persoonlijke site, blog of een profi el op een netwerksite. Het versturen van een E-zine, maken van een boek, geven van presentaties, organiseren van je eigen netwerkbijeenkomsten. Allemaal bedoeld om duidelijk te maken dat je als echte gatekeeper van je netwerk optreedt en iedereen je desgewenst kan benaderen.

8. Gij zult voor anderen klaar staan!
Doe voor anderen wat je voor ze kunt doen. Help ze succesvoller te worden, koppel mensen aan elkaar die wat voor elkaar kunnen betekenen, geef advies, maak het leven makkelijker voor anderen. Je weet van iedereen uit je netwerk wat een goede ‘relatie’ voor ze zou kunnen zijn en verwijst actief door als je die tegenkomt. Je zult zien dat die houding je niet alleen veel positieve reacties, maar ook eigen voordeel of business voor je bedrijf oplevert.

9. Gij zult uw beloften waarmaken!
Doe wat je belooft, steeds weer. Als je iets toezegt is het jouw verantwoordelijkheid om dat ook waar te maken. En als het even niet lukt om daar de ander over te informeren. Je zult je dus steeds van te voren moeten realiseren wat je belooft! Het opvolgen van beloften is niet voor niks, naast positief zijn, dé kritische factor voor succesvolle netwerkers. Zit er dus bovenop of alles wel goed, en op tijd gaat. Ook als anderen iets voor je doen, maar dat wel namens jou doen. Het is jouw echte visitekaartje.

10. Eert uw netwerk gelijk uzelf
Het welhaast belangrijkste gebod. Netwerken is ook NETjes WERKEN. Respect hebben voor iedereen, waardering uitspreken voor wat de ander voor je doet. Maar ook rekening houden met privacy-aspecten, het niet zondermeer doorgeven van gegevens, maar er toestemming voor vragen. Integriteit bij het leggen en doorgeven van contacten dus. ‘Doe een ander niet wat u niet wilt dat u geschiedt’. Houd de (vaak ongeschreven)
regels van het netwerken goed in de gaten. Die kunnen per netwerk verschillen. Waar het in de ene normaal is als je gegevens doorgeeft is dat in de andere een doodzonde. Wees letterlijk en fi guurlijk zuinig op je netwerk.

Dit artikel is geschreven door Gerard van Vliet  stond in het PA-magazine, uitgave september 2011.
Wil jij ook graag het PAmagazine ontvangen vraag dan een PaCard aan zodat ook jij het magazine 4 keer per jaar krijgt toe gestuurd!

(Bezocht 228 keer, 1 bezoeken vandaag)