Vooral bij MKB-bedrijven is de directiesecretaresse vaak verantwoordelijk voor de bedrijfskleding van de medewerkers. Is dat ook bij jou het geval? Dan geven we je graag vijf tips om aan te denken bij het ontwerpen en bestellen hiervan.

Allereerst nog maar eens even de voordelen van bedrijfskleding:
1) Medewerkers zijn gemakkelijk herkenbaar voor (potentiële) klanten;
2) Bedrijfskleding vergroot de naamsbekendheid van de organisatie;
3) Het zorgt voor een opvallend, onderscheidend, professioneel en representatief uiterlijk;
4) Betere samenwerking omdat het personeel zich meer een team voelt;
5) Het vergroot de veiligheid en bij het seizoen passende werkkleding is onontbeerlijk voor mensen die buiten werken; en
6) Het draagt ook bij aan verlaging van het ziekteverzuim.

En waar moet je dan allemaal aan denken?

Representatieve en / of functionele bedrijfskleding
Ten eerste is het nodig om na te gaan aan welke eisen de kleding moet voldoen in de desbetreffende branche. Wil je enkel kleding die een professionele uitstraling geeft, of zijn er in de branche of voor een bepaalde beroepsgroep eisen op het gebied van veiligheid en bescherming? Zo moet werkkleding in functies waarin zwaar lichamelijke arbeid wordt verricht uiteraard goed passen, en stevig en duurzaam zijn. Medewerkers moeten goed kunnen bewegen en niet beperkt worden in hun bewegingsvrijheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan werkbroeken met extra kniestukken of een broek met extra veel zakken. Ook zijn er kledingmaterialen die waterafstotend, brandvertragend of is extra hygiënisch werken. Wanneer er met voedsel wordt gewerkt moet de kleding heet gewassen kunnen worden bijvoorbeeld.

Welke info op de kleding?
Over wat er allemaal op bedrijfskleding bedrukt zou mogen staan, daar verschillen de meningen nogal over. Bedrijfskleding met logo en bedrijfsnaam zijn algemeen geaccepteerd, maar over contactgegevens is men het nog niet zo eens. Vroeger ging het om het telefoonnummer omdat dit het meest gebruikte communicatiemiddel was, nu is een url van een website effectiever. Laat in ieder geval adresgegevens en email achterwege, anders is er een overdaad aan info. Zeker weten dat de bedrijfskleding de aandacht trekt? Plaats dan op de achterzijde een pakkende slogan.

Ordergroottes en assortiment
Natuurlijk is het fijn als er goedkoop grote aantallen t-shirts of andere kleding snel geleverd kunnen worden. Binnen een bedrijf zijn er echter altijd personeelswisselingen waardoor later nog eens kleding nabesteld moet worden, en zal er op enig moment ook kleding vervangen moeten worden. Kijk daarom altijd of er sprake is van een minimale ordergrootte of dat het mogelijk is ook kleding per enkel stuk na of bij te bestellen, zonder eventuele extra bijkomende kosten. Om zo eenvoudig mogelijk overzicht te kunnen houden in je toch al zeer afwisselende functie, is het natuurlijk ook gemakkelijk als je een drukker met een ruim assortiment zoekt zodat je alles daar kunt bestellen.

Welke eisen stelt de Belastingdienst aan bedrukkingen?
Natuurlijk wil je niet dat het personeel hoeft te betalen voor de bedrijfskleding. Wil je bedrijfskleding onbelast aan medewerkers ter beschikking stellen, dan stelt de Belastingdienst enige voorwaarden aan de kleding en de bedrukking. Zo moet de kleding bijvoorbeeld voorzien zijn van minimaal een beeldkenmerk zoals een logo of de bedrijfsnaam. Ook voor de grootte hiervan zijn regels opgesteld. Het totaal aantal vierkante centimeters van de bedrukking(en) moet opgeteld minimaal 70 cm² bedragen.

Tips voor het lettertype en de grootte van de bedrukking
Bedrijfskleding wordt vaak slechts onbewust waargenomen door mensen. Belangrijk is dat de bedrukking goed zichtbaar en leesbaar zijn, dit vergroot de kans op een bewuste waarneming door de hersenen. Gebruik dus liever geen lettertype met haakjes of krullen, en vervorm dit horizontaal of verticaal ook niet te erg. Dit komt vooral bij bedrukkingen met glitters of pailletten de leesbaarheid zeker niet ten goede.

Succes met het bestellen van bedrijfskleding de volgende keer, met deze tips komt dat zeker goed!

(Bezocht 151 keer, 1 bezoeken vandaag)
Redacteur

Comments are closed.