Menu
Klantgericht telefoongesprek / Post & Email

Zo schrijf je een goede verkoopmail

verkoopmail

Waar je vroeger een bedrijf persoonlijk belde om iets te vragen, schrijf je nu een mailtje. Echter ontvangt iedereen ontzettend veel mails per dag, wat betekend dat je tijdens de eerste regel iemand zo nieuwsgierig moet maken dat hij/zij direct verder wil lezen. 

Om een goede verkoopbrief op te zetten heb ik speciaal voor jullie 8 tips op een rijtje gezet:

  • Krachtig onderwerp: Het onderwerp van de mail is het eerste wat de ander ziet. Dit betekend dat deze meteen aan moet spreken. Stel bijvoorbeeld een vraag en noem een interessant feit, waar de anders iets mee kan. Begin nooit met iets negatiefs als ‘U betaald teveel voor…’, wij weten namelijk niet hoeveel de ander betaald.
  • De eerste alinea moet perfect zijn: De tekst in de 1e alinea bepaald of de lezer wel of niet doorleest. Verleid hem/haar om verder te lezen. Zorg dat je de wensen en behoeften weet en speel hierop in.
  • Spreek persoonlijk aan: Beste lezer, geachte heer/mevrouw. Met deze woorden maak je meteen duidelijk dat je geen idee hebt wie je voor je hebt. Zoek daarom uit aan wie je de brief schrijft. De brief is van persoon tot persoon, dus praat dan ook in de ‘ik-vorm’.
  • Kort maar krachtig: Met de 1e brief probeer je iemand te verleiden en niet te vervelen. Houdt het daarom kort maar krachtig.
  • Benoem het voordeel: Een ander is natuurlijk alleen geïnteresseerd als er voor hem/haar een voordeel in zit. Benoemd dit voordeel goed en zorg ervoor dat het voordeel al vroeg in de brief naar voren komt.
  • Maak het uniek:  Zorg ervoor dat jij uniek bent. Want als er met jou nog 100 andere bedrijven zijn die hetzelfde zijn, waarom zou de klant dan een afspraak met jou aan willen gaan? Onderscheid jezelf!
  • AIDA-model: Het AIDA-model is er om de aandacht van klanten te trekken.
    • A. Attention: Het moet de aandacht van de klant trekken
    • I. Interest: Interesseer de klant, ga in op positieve punten. Denk eens aan unique selling points
    • D. Desire: Zet de interesse van de klant om in een product/dienst. Wat is het nut van het product/dienst.
    • A. Action: Zet de lezer aan tot actie
  • Controle: Het aller belangrijkste, controleer je brief. Ook slim om hem eens door een ander te laten lezen. 4 Ogen zien namelijk meer dan 2!
(Bezocht 1.383 keer, 1 bezoeken vandaag)