Menu

Conflicten: iedereen heeft ze wel eens. Conflicten of meningsverschillen zijn nooit leuk. Het liefst vermijd je ze om de vrede te bewaren of omdat je misschien niet assertief op durft te treden. Vaak ontstaat een conflict, omdat mensen niet meer naar elkaar luisteren als ze een meningsverschil hebben.

Inhoud meningsverschil
Soms is de inhoud van het meningsverschil op zich niet eens zo belangrijk, maar als men niet luistert naar elkaar of als er emoties opspelen, dan kan het wel eens uit de hand lopen. De meeste mensen hebben nooit geleerd hoe ze met ruzies om moeten gaan. Voorkom dat een conflict uitloopt tot ruzie.

Onderliggende probleem
Probeer het onderliggende probleem op te lossen. Begin met uit te zoeken wat precies het probleem is. Ga een gesprek aan met desbetreffende persoon en luister naar zijn of haar visie. Toon begrip en ga samen op zoek naar een oplossing. Er bestaat geen kant en klare formule om een conflict op te lossen, maar we kunnen je wel wat tips geven:

  • Ga een persoonlijk gesprek met de betrokkene aan. Bespreek een conflict niet in het openbaar uit of via de e-mail.
  • Probeer je in de ander te verplaatsen. Waarom reageert de ander zo boos?
  • Wees eerlijk en direct wat betreft de kern van je kritiek en draai er niet omheen.
  • Gebruik “ik” i.p.v. “jij”. Vermijd zinnen als: “Jij zegt steeds …”. en gebruik zinnen als: “Dat ben ik niet met je eens, volgens mij …”
  • Zorg ervoor dat het over dingen van dit moment gaat. Vermijd: “jij doet altijd/nooit….” of “ik heb je al zo vaak gezegd….”
  • Wees specifiek. Concrete kritiek op een bepaald gedrag of gebeurtenis wordt eerder geaccepteerd dan algemene of vage kritiek op de persoon.
  • Geef opbouwende kritiek i.p.v. neerhalende en geef iemand complimenten met zijn pluspunten.
  • Haal er geen andere personen bij. “Jan zegt ook dat jij altijd….”
  • Tolereer onbelangrijke tekortkomingen; maak van een mug geen olifant.
  • Vat samen wat de andere persoon zegt en vraag of je het goed hebt begrepen.
  • Wees flexibel en voorkom dat het conflict uit de hand gaat lopen. Ga een beetje mee met de ander, maar kom tegelijkertijd wel met concrete voorstellen.
  • Stap niet te snel in het compromis. Probeer er zo lang mogelijk te streven naar een oplossing waar iedereen beter van wordt.

Bekijk een conflict niet altijd negatief. Een goed conflict kan duidelijkheid verschaffen of de sfeer positief beïnvloeden. Oefen met deze tips en verras je omgeving!

(Bezocht 432 keer, 1 bezoeken vandaag)