Menu
Nieuws

Besparen op de marketingkosten – vijf tips

Als directiesecretaresse heb je een veelzijdige functie. Zeker in kleinere bedrijven gaat het niet alleen om agendabeheer en administratieve klussen, maar is het ook goed mogelijk dat je verantwoordelijk bent voor de marketing. Iets waar iedere baas blij mee is, is input om kosten te besparen. Daarom hierbij vijf tips die kunnen bijdragen aan lagere marketingkosten, zonder in te hoeven boeten aan kwaliteit.

Besparen door groot in te kopen

Natuurlijk kan er al een hoop bespaard worden op de inkoop door prijzen goed te vergelijken en meerdere offertes aan te vragen. Op veel producten en diensten is het echter ook mogelijk korting te bedingen bij een grotere afname. Als klein bedrijf is dit soms moeilijk, maar wel een optie als meerdere ondernemers uit een bepaalde regio of branche gezamenlijk inkopen. Op het gebied van marketing kun je denken aan bedrijfskleding, briefpapier, drukwerk van folders en verpakkingsmateriaal, maar verder kan het ook betrekking hebben op kantoorartikelen, energie, verzendkosten, telefonie of internet.

Besparen door te investeren in herbruikbare materialen

Soms lijkt het interessanter te kiezen voor een goedkope optie, maar niet als dit betekent dat er iedere keer opnieuw uitgaven gedaan moeten worden. Zo kan het beter zijn eens goed te investeren in materialen die herbruikbaar zijn, dan dingen te hebben die snel kapot gaan en constant vervangen moeten worden. Degelijke bedrijfskleding voor het personeel, of vlaggen of spandoeken voor beurzen en evenementen? Kies dan voor algemene bedrukking, en vermijdt het noemen van specifieke events en jaartallen. Personeel heeft een persoonlijker contact met klanten als ze naambadges dragen, maar kies dan wel voor herbruikbare naambadges. Dit zijn bijvoorbeeld naambadges met magneten die (vooral gemakkelijk bij veel personeelswisselingen) eenvoudig zelf bedrukt kunnen worden, een luxe uitstraling hebben en de bedrijfskleding niet beschadigen. Iets minder tastbaars dat je kunt hergebruiken is tekstmateriaal. Laat niet teveel tijd steken in nieuwe teksten, maar hergebruik content uit een blog voor een nieuwsartikel op de website of een bericht op social media.

Besparen op foto’s en andere afbeeldingen

Content bestaat natuurlijk niet alleen uit tekst, maar ook uit foto’s en andere afbeeldingen. Deze maken bijvoorbeeld een website visueel aantrekkelijk, en maken soms (potentiële) klanten veel meer duidelijk dan in een tekst beschreven kan worden. Daarnaast worden mensen ook geïnspireerd door afbeeldingen, en kunnen ze een bepaalde sfeer creëren. Geen geld voor een dure fotograaf of voor veel geld afbeeldingen te kopen? Op websites zoals Pixabay en Freepik kun je gratis foto’s en andere afbeeldingen downloaden van zeer goede kwaliteit en met uiteenlopende onderwerpen.

Besparen op de webshop

We noemden al een website, maar bij bedrijven die online artikelen aanbieden gaat het ook om een webshop. Hoe klein het bedrijf ook is en wat voor producten er ook verkocht worden, een rommelige of onoverzichtelijk ogende website of webshop zal vandaag de dag zeker geen klanten meer trekken. Bezoekers van de website of webshop haken snel af, zeker niet als deze ook nog eens niet naar behoren functioneert. Een aantrekkelijke en goed functionerende webshop kan echter een (te) grote investering zijn, zeker voor jonge bedrijven. Een goed alternatief? Wist je al dat je ook webshops kunt ‘huren’? Bij Lightspeed bijvoorbeeld betaal je een vast bedrag per maand waardoor in het begin niet direct grotere investeringen gevraagd worden. Zo kan het bedrijf eerst 1 á 2 jaar flink omzet maken, waarna met de winst een eigen webshop opgezet kan worden.

Besparen op emailmarketing

Bij marketing bestaat tegenwoordig een groot gedeelte van de kosten uit digitale marketing. Naast de website of webshop kun je de aandacht trekken van klanten door middel van emailmarketing. Hiermee kunnen bestaande klanten ook goed op de hoogte gebracht worden van nieuws en acties. Een mailing moet er uiteraard gelikt uitzien, en mag er geen sprake zijn van linkjes die niet werken en afbeeldingen die niet (goed) worden weergegeven. Hoe je een professioneel ogende mailing kunt maken? Niet met Outlook of Gmail, maar met Mailchimp. Handige templates, klantvriendelijk omdat ontvangers zich gemakkelijk kunnen in- en uitschrijven, en inzage in hoeveel ontvangers de mail openen, lezen, en waar op geklikt wordt.

Deze tips kunnen niet alleen je werk vergemakkelijken, maar zorgen door de besparingen ook voor een blije baas!

(Bezocht 119 keer, 1 bezoeken vandaag)